ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8. Škola: ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8. Anotace: Nucené chvění a rezonance Prezentace poskytuje podporu při výkladu o nuceném chvění a rezonanci. Slouží i jako předloha pro zápis poznámek. Jsou zde zařazeny jednoduché pokusy, otázky a úkoly zaměřené na praxi. Klíčová slova: nucené chvění, rezonance, základní tón, harmonické tóny Autor: Mgr. Pavlína Nová Datum vytvoření: 24. 5. 2012 Kód: VY_32_INOVACE_FY804 Poznámky: Pomůcky: ladičky s ozvučnou skříňkou, hudební nástroje Učebnice: Fyzika pro 8. ročník základní školy, doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Prometheus, 2004
Fyzika 8 Zvukové jevy 4
5. Nucené chvění, rezonance chvějící se ladičku přiložíme na desku stolu, deska se rovněž rozechvěje (nucené chvění) → tón je hlasitější Deska stolu rezonuje – chvěje se: převládá základní tón ladičky slyšíme i harmonické tóny– dodávají tónu barvu
Chvějící se tělesa vysílají: základní tón - nejnižší kmitočet + harmonické tóny - další tóny (násobky kmitočtu základního tónu)
Otázky a úkoly: 1. Vyrob provázkový telefon (2 kelímky, provázek). 2. Pokus se bez dotyku rozezvučet jednu ladičku pomocí druhé chvějící se ladičky. 3. Vibrační vyzvánění mobilu je hlasitější, když mobil leží na stole. Proč? 4. Jak asi fungoval fonograf?
Zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Graphophone 1901.jpg
KONEC