Implementace VŠ politiky zajišťování kvality v ČR: úspěch nebo propadák? Jan Kohoutek malá obhajoba 18.11.09.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
NaturNet Plus Počítačem podporované vzdělávání na ochranu životního prostředí Politické konsekvence principů trvale udržitelného rozvoje na lokální a regionální.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Co má obsahovat prezentace
Příprava nové dopravní politiky ČR
Hodnocení škol a školských zařízení
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Kvalita terciálního vzdělávání Daniel Münich. Otázky do diskuse Reflektuje navrhovaná reforma terciálního vzdělávání v ČR doporučení Rady z června tohoto.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor RPS, SROP a JPD 2 Evaluační aktivity 2008 Rámec podpory.
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
CSF/RPS Czech Republic 2004>2006 Community Support Framework Ministry for Regional Development, CR Community Support Framework Department Výroční zpráva.
Monitorovací výbor Rámce podpory Společenství The Community Support Framework Monitoring Comittee RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství.
SPARC EUROPE V ČR Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.
Pojetí kvality vzdělávání ve vzdělávací politice České republiky Petr Černikovský 15. seminář Hodnocení kvality vysokých škol Podpora výuky a učení se.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Pracovní setkání 28. června 2007
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
EKONOMICKÁ ANALÝZA Orientace pro studenty Září 2017.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Tisková konference
Martin Pešl, Martin Vrubel
Efektivita podnikového vzdělávání ve firmě Zaplo Finance, s.r.o.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Odbor pro udržitelný rozvoj
Transkript prezentace:

Implementace VŠ politiky zajišťování kvality v ČR: úspěch nebo propadák? Jan Kohoutek malá obhajoba

Rozhodně nic neprobíhalo podle přání. V dlouhodobé perspektivě byl neúspěch jedinou věcí, která se dala spolehlivě předpovědět. Dobrá předsevzetí se nedařila a ta špatná se nelepšila … ani na jediný okamžik ho nenapadlo, že přijde den …zhoršující se kvality …, kterou nabízejí veřejné školy … Nic se nezdaří podle plánu. (Dr. Bruce Gold. In: Heller, J., Gold za všechny peníze, orig. 1979).

Nic se nezdaří podle plánu.... Konzultační hodiny Dr. Golda byly možné jen po vzájemné domluvě, ale on nikdy na žádnou nepřistoupil (ibid.). Implementační výzkum – „misery research“ (Rothstein, 1998). Platí to i v případě VŠ politik zajišťování kvality?

Zajišťování kvality VŠ Do pol. 80. let (západ) excelentní kvalita VŠ považována za danou, ve střední a východní Evropě do roku 1989 taktéž (ideologické hledisko) (Šebková, 2004). Od pol. 80. let (střední a východní Evropa cca. o dekádu později) narůstající pochybnosti díky faktorům masifikace, decentralizace, diverzifikace, internacionalizace - postupná implementace vládních politik zajišťování kvality

ALE kvalita (nejen) VŠ vzdělávání mnohorozměrný, kontextově závislý pojem (Westerheijden, 1995; Stake, Schwandt, 2007) Žádná jednotná definice, minimální shoda mezi VŠ stakeholdery (akademičtí pracovníci, studenti, rozhodovatelé, rodiče, zaměstnavatelé …) o tom, co konstituuje „dobrou“ kvalitu VŠ vzdělávání (Harvey, Green, 1993; cf. Watty, 2003)

What the Hell Is Quality? (Pirsing, 1974) Přesto kvalita předmětem implementace vládních politik (prostřednictvím rezortního ministerstva – MŠMT) Implementační výzkum ve VŠ sektoru, opírající se o základní teoretické přístupy z implementace veřejných politik, prováděn ojediněle (Gornitzka a kol., 2002, 2005)

Pokud ano, ve VŠ sektoru dodnes využíván Implementační rámec (Čerych, Sabatier, 1986). Struktura: formulace - implementace - reformulace (založená na evaluaci) Založen na přístupu „shora-dolů“ a fázovém „modelu“ politického cyklu Jak moc vzhledem ke kritice fáz. „modelu“ (Nakamura: 1987; Sabatier, J-Smith, 1999) aplikovatelný pro vysoké školství (vysoká decentralizace, profesionalizace; cf. Weick, 1976) a doménu zajišťování kvality?

Teoretická východiska práce Aplikace Implementačního rámce na studium implementačních procesů VŠ politik zajišťování kvality empiricky problematická Možné řešení: konceptualizace implementace politiky jako kontinuálního procesu akce a reakce (policy-action continuum framework; Barret, Fudge, 1981) charakteristického interakcí aktérů „top“ a „bottom“ úrovně

Implementace jako policy-action continuum framework umožňuje překonat hlavní nedostatky přístupů „shora-dolů“ a „zdola-nahoru“ (Parsons, 1995) Jak vhodně popsat vzájemné interakce při implementaci politiky v policy-action rámci? Aplikací Instrumentálního přístupu k implementaci veř. politik. Policy implementation to a great extent involves applying one or more policy instruments to solving policy problems. (Howlett, Ramesch, 1995). Instrumentální přístup umožňuje popis interakcí při výběru, tvorbě a aplikaci implementačních nástrojů.

Žádná jednotně uznávaná typologie veřejně- politických nástrojů, v práci využita „carrot (legislativa) - stick (finance) - sermon (informace)“ typologie (Vedung, 1998).

Výzkumné otázky Do jaké míry odpovídá Implementační rámec (Čerych, Sabatier, 1986) empirické realitě v případě VŠ politiky zajišťování kvality v ČR? Jaké jsou cíle VŠ politiky zajišťování kvality v ČR? Jaké nástroje jsou při implementaci této politiky využívány? Jakým způsobem tyto nástroje fungují? Jakým způsobem mohou tyto nástroje fungovat efektivněji?

Cíle práce Aplikovat instrumentální přístup na studium implementace VŠ politiky zajišťování kvality v ČR a, na základě této aplikace, posoudit empirickou využitelnost Implementačního rámce Popsat cíle VŠ politiky zajišťování kvality v ČR Popsat implementační nástroje VŠ politiky zajišťování kvality v ČR Identifikovat hlavní nedostatky těchto implementačních nástrojů Formulovat doporučení pro dosažení vyšší efektivity těchto implementačních nástrojů

Implementační nástroje VŠ politiky zajišťování kvality v ČR: : akreditace (legislativa aneb „stick“; do r v „experimentální“ podobě) : programy Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) : Rozvojové programy MŠMT (RP MŠMT). FRVŠ a RP MŠMT („carrot“ – finanční incentivy) : platforma pro zveřejňování výsledků dobré praxe („sermon“ – informace)

Metodologie Analýza dokumentů, analýza sekundárních dat, Policy Deplhi

Struktura práce 1. Introduction 2. Quality, quality assurance policy in higher education 3. Theoretical propositions 4. Thesis goals and research questions 5. Implementation analysis in public policy and higher education 6. Instrumental approach to implementation analysis 7. State policy on higher education quality assurance in CR: context

8. Instruments of the state policy on higher education quality assurance in CR “Symbolic accreditation” Higher Education Development Fund Accreditation Development Programmes of the Ministry Platform for publicising examples of good practice 9. Instruments of the state policy on higher education quality assurance in CR: Overview 10. Evaluation of effectiveness of instruments of the state policy on higher education quality assurance in CR 11. Accountability and trust in Czech policy on higher education quality assurance 12. Conclusions + pointers for future research