K URIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2009 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Systém kurikulárních dokumentů
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Zdravá škola.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
KURIKULUM I 2012/2013.
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

K URIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2009 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU

V STUPNÍ OTÁZKY : Co je vzdělávací kurikulum Co ovlivňuje podobu kurikula (edukační teorie a jejich vliv na výběr obsahu vzdělání) Kde najdeme oficiální kurikula pro jednotlivé stupně a typy škol Může učitel ovlivnit výběr školního kurikula (kurikulární činnosti učitele)

P OJEM „KURIKULUM“ ( VZDĚLÁVACÍ, ŠKOLNÍ KURIKULUM ) “seznam vyučovacích předmětů a jejich časové dotace pro pravidelné vyučování na daném typu vzdělávací instituce” (Evropský pedagogický tezaurus, 1993, s. 71). “Kurikulum v užším vymezení znamená program výuky. V širším vymezení znamená veškeré učení, jež probíhá ve škole, a to jak plánované, tak neplánované učení. V posledních letech je kurikulum (dokonce velmi široce) vymezováno jako výběr z kultury společnosti a je tvořeno v procesu kulturní analýzy” ( Dictionary of Education, 1993, s. 66) – britská verze, in J. Průcha, 1997, s. 235

Č ESKÉ PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ : Pedagogický slovník (Průcha, Walterová, Mareš a kol. 1995, s. 106; 1998): Kurikulum je “obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení”. Maňákovo (1996, s. 10) pojetí: “Širší význam kurikula, než jen učivo, je výhodný, neboť kromě učiva označuje též celkový projekt výuky (včetně jejích cílů) i její průběh. Kurikulum lze vymezit jako komplexní plán výuky ve třídě, zaměřený na řízení učení, na výběr učiva, na volbu vhodných výukových prostředků a materiálů, vyhodnocování výsledků a na optimalizaci výchovně-vzdělávacího prostředí” Ve smyslu : CO – PROČ – JAK – S JAKÝM CÍLEM a KDY ve škole učit

P ODOBY KURIKULA : národní a specifické kurikulum (dvojúrovňovitost). Národní kurikulum – dokument „Bílá kniha“ - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR Specifická kurikula – pro konkrétní typy a stupně škol (MŠ, ZŠ, SŠ – G a OŠ) formální - neformální (skryté kurikulum) (viz např. Prokop – In: Vašutová s )

O BSAH KURIKULA - U Č I V O (= TO, CO SE MAJÍ ŽÁCI VE ŠKOLE NAUČIT ) + ZVLÁDNUTÍ UČEBNÍCH POSTUPŮ A TECHNIK UČIVO = soustava poznatků a informací, činností a operací, idejí, norem a hodnocení, z nichž se v procesu vzdělávání (vyučování) stávají vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti, postoje, potřeby, zájmy a příslušné vlastnosti osobnosti. Odráží stav společenského rozvoje, ale i její perspektivy. V kurikulu figurují 3 druhy poznatků: 1. deklarativní (pojmy, vztahy, principy, zákony) CO? 2. procesuální (pozorování, zkoumání, třídění, měření, ověřování, interpretace ap.)..... JAK? 3. kontextuální (souvislosti, integrace) ….. PROČ? KDY? tj. UČIVO = vědomosti + dovednosti (schopnosti) + postoje, potřeby, zájmy a hodnoty …… KOMPETENCE

K URIKULUM A STANDARDY : Pojem vzdělávací standard (v české pedagogice poměrně nový) je definován jako “konkrétně vymezené, obligatorní požadavky, které musí splnit žáci v určitých ročnících či stupních školy. Vzdělávací standardy jsou formulovány jako (cílové) vědomosti a dovednosti aj. ve vztahu k plánovanému obsahu vzdělávání ve vyučovacích předmětech….Pro danou úroveň vzdělávání obsahují standardy souhrn vzdělávacích cílů, rámcový obsah vzdělávání a příslušné kompetence, které by si měli žáci osvojit.” (Pedagogický slovník 1998, s. 306) Podle těchto standardů mají být hodnoceny výsledky vzdělávání (viz kvalita vzdělání). Takto pojatý standard pak přesahuje rámec obsahového standardu a lze jej označit jako evaluační standard; jeho součástí pak ale musí být přesná hodnotící kritéria, příp. nástroje pro provedení evaluace výsledků vzdělávání.

S OUČASNÉ TENDENCE V TVORBĚ KURIKULA : Integrace vzdělávacích obsahů (sdružování vyuč. předmětů do vzdělávacích oblastí), kroskurikulární - průřezová témata, integrovaná tematická výuka a projektová výuka Orientace na základní učivo (redukce poznatků, které jsou nepodstatné) Posilování autentického učení volbou autentických výukových strategií (naučit se učit se, řídit a vyhodnocovat vlastní procesy učení)

K URIKULUM DNES : a) členění podle předmětů (kopírují vědní obory) mateřský jazyk 1-2 cizí jazyky (aktivně) matematika a informatika společenské vědy: * dějepis * zeměpis * občanská nauka přírodní vědy: * biologie * fyzika * chemie základy techniky umění tělesná výchova viz VZDĚLÁVACÍ OBLASTI (učební plán)

B ) ČLENĚNÍ PODLE KULTURNÍCH OBLASTÍ sociálně politická oblast ekonomika komunikace racionální oblast (přírodní a společenské vědy, zvl. logika) technika a technologie morálka víra - náboženství - filozofie umění a estetika

S OUČASNÉ POŽADAVKY NA OBSAH VZDĚLÁNÍ : počítačová - informační - jazyková gramotnost důraz na adaptabilitu člověka na trhu práce, priorita intelektuálních i praktických dovedností před teoretickými vědomostmi, integrace jednotlivých oblastí poznání řešení globálních problémů lidstva (válka a mír, ekologie, nerovnoměrnost ekonomického a sociálního vývoje světa a prohlubování rozdílů mezi lidmi, zeměmi, kontinenty, extrémní nacionalismus, terorismus, kriminalita, drogy, agresivita, nemoci (K.Rogers: Jsme vzdělaní, ale jsme špatní) proto: humanizace světa a výchovy, multikulturní výchova (odstranění všech typů diskriminace), etická výchova

KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY: Bílá kniha; Národní program rozvoje vzdělávání v ČR Rámcové vzdělávací programy (předškol., ZŠ, SŠ atd.) Školní vzdělávací programy Osnovy Učební plány Učebnice Přípravy na vyučování

STRUKTURA UČIVA - B RUNER / STROM / K ATEGORIE KURIKULA - UČIVA : FAKTA = informace (poznatky), které nelze odvodit z jiných – musíme si je zapamatovat; jsou konkrétní, týkají se jednoho případu, lze je ověřit pozorováním POJMY = slova označující kategorie nebo třídy věcí či myšlenek, které mají společné podstatné vlastnosti GENERALIZACE = zobecnění, vyjádření vztahu mezi dvěma a více pojmy, vyústění, „nosná myšlenka“

L ITERATURA : PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha. Portál, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.