I*/TROPOS Jan Smolík. Charakteristika Agentový přístup ◦ Využívá agenty pro popis firmy ◦ Vede k agentovým informačním systémům  Ale nemusí Důraz na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Stručný úvod do UML.
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Vize, Strategie, Cíle.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Projektový management
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Tvorba software Konceptuální modely. Konceptuální model (vodopádový) Formulace problému Analýza Programování Testování Užívání.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Modelovací jazyk UML. Jazyk UML je víceúčelový modelovací jazyk, který byl vyvinut speciálně pro účely softwarového inženýrství. Obsahuje formalizovaný.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Modelování a simulace MAS_02
Techniky projektového řízení
Dokumentace informačního systému
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Tvorba informačních systémů
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Databázové modelování
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Změna datového modelu databáze Odry 2000 Autor: Kateřina Šimečková Vedoucí bakalářské práce: ing. David Vojtek.
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Měkké systémy.
Softwarové inženýrství semestrální projekt
Checklandova metodologie
Modelování Multiagentních sysémů František Zbořil ml. Ústav Inteligentních Systémů FIT, VUT Brno.
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Návrh koncepce a implementace CSR Česká zemědělská univerzita Jan Burian - ČZU Lucie Ceplová - ČZU Tereza Dohnalová - UK Kateřina Klimentová - ČZU Tereza.
● Databaze je soubor dat,slouží pro popis reálného světa(např.evidence čkolní knihovny..) ● Relační databaze je databáze založená na relačním modelu.
Pracovní skupina Standardy Ing. Martin ZEMAN předseda pracovní skupiny NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy,
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Tradiční metody vývoje softwaru
Presentation Title 1st September 2002
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Transkript prezentace:

i*/TROPOS Jan Smolík

Charakteristika Agentový přístup ◦ Využívá agenty pro popis firmy ◦ Vede k agentovým informačním systémům  Ale nemusí Důraz na cíle Založen na modelování vztahů mezi jednotlivými aktory

Agenti Softwarový koncept Vlastnosti agenta ◦ Persistence ◦ Autonomie ◦ Sociální schopnosti ◦ Reaktivita  Vnímá (percive) své okolí a reaguje na něj

BDI Belief ◦ To co agent ví o svém okolí ◦ Nemusí být pravdivá Desire ◦ Něco, čeho agent chce dosáhnout Intention ◦ Něco, čeho agent chce dosáhnout a podnikne bezprostřední kroky k dosažení

BDI - Implementace Často implementováno pomocí jiných pojmů Belief Goal ◦ Něco, čeho agent může chtít dosáhnout Plan ◦ Způsob (kroky, akce) dosažení cíle

Agent – Ukázka v jazyce Jason

i* a TROPOS i* - původně vyvinut na University of Toronto na přelomu století TROPOS – projekt vedený University of Trento ◦ Staví na rámci i* ◦ Rozšiřuje jej o metodologii ◦ Občas nepatrně odlišná terminologie Oba projekty se velmi prolínají

Dva základní diagramy Strategic Dependency (Actor Diagram) ◦ Popisuje vzájemné závislosti jednotlivých aktorů ◦ Ve spolupráci mohou aktoři dosáhnout cílů, které by jinak nedosáhli ◦ Záviset je možné na: cíli (tvrdém a měkkém), plánu (vykonání činnosti) a dodání zdroje Strategic Rationale (Goal Decomposition) ◦ Převádí vstupní závislosti na výstupní ◦ Zaměřuje se na možnosti jednoho agenta jak dosáhnout cíle ◦ Rozpadá cíle na podcíle

Strategic Dependency - ukázka

Strategic Dependency - koncepty Uzly ◦ Aktor – entita, která má strategické cíle a intencionalitu v rámci systému  Představuje fyzického nebo softwarového agenta Hrany – Závislosti ◦ Tvrdý cíl ◦ Měkký cíl ◦ Plán ◦ Zdroj

Rozdíl mezi cílem a plánem Cíl ◦ Popisuje stav věcí, kterých chce aktor dosáhnout ◦ Jedná se o tvrzení, které aktor uvede do stavu pravdivé ◦ Způsob dosažení cíle je na aktorovi Plán ◦ Reprezentuje postup, jak něco dělat ◦ Vykonání plánu může být prostředkem k dosažení cíle Závislost na cíli ◦ Dává aktorovi volnost v konání Závislost na plánu ◦ Aktor vykoná činnosti bez možnosti rozhodnout se

Měkký cíl a tvrdý cíl (Tvrdý) cíl ◦ Jasně stanovuje podmínky světa, které musí nastat, aby byl splněn Měkký cíl ◦ Podmínky nejsou jasně stanoveny ◦ Typicky představuje nefunkční požadavky

Strategic Dependency - Ukázka

Strategic Dependency – ukázka 2

Strategic Rationale - Ukázka

Strategic Rationale - koncepty Uzly ◦ Cíl ◦ Plán ◦ Zdroj ◦ Měkký cíl Hrany ◦ Dekompozice ◦ Means-end (způsob dosažení) ◦ Příspěvek k měkkému cíli

SR - Dekompozice Rozpadá cíl do dílčích podcílů, jejichž splnění je nutné k dosažení cíle Cíl se může rozpadat na podcíl, plán, nebo zdroj, nebo softgoal Rozpadat se mohou i další typy uzlů

SR – Means End Ukazuje alternativní cesty, jak dosáhnout daného cíle Umožňuje analyzovat alternativní cesty Umožňuje najít řešení v případě, že něco nefunguje optimálně

SR – Softgoal Contribution U měkkého cíle nemůžeme říct, zda byl naplněn (je naplňován) Jednotlivé cíle, zdroje a cíle a měkké cíle mohou přispívat k jeho naplnění jak pozitivně, tak negativně

SR – Softgoal Contribution - Ukázka

Strategic Rationale - Ukázka

Strategic Rationale – ukázka 2

Metodologie TROPOS Návrh informačního systému ◦ Předpokládá se agentový systém, ale nemusí být Fáze ◦ Early Requirements ◦ Late Requirements ◦ Architectural Design ◦ Detailed Design ◦ Implementation

Early Requirements Smyslem je pochopení problému studiem existujícího organizačního zasazení Monitoruje stakeholdery a jejich záměry ◦ Cíle, rozpad do dílčích cílů  podpora vyhodnocení alternativ  Identifikace plánů  Může vést k identifikaci dalších závislostí ◦ Měkké cíle (kvalitativní) vedou v dalších fázích k definici nefunkčních požadavků

Early Requirements

Early Requirements – Goal Decomposition

Late Requirements Specifikuje pozici navrhovaného systému v operačním prostředí Spefikuje jeho funkce a kvality Systém je reprezentován jako aktor ◦ Modelují se závislosti mezi systémem a existujícími aktory z Early Requirements

Late Requirements

Architectural Design Cílem je definovat globální architekturu systému ◦ Rozpad na dílčí subsystémy (aktory) ◦ Subsystémy propojeny datovými a kontrolními toky – závislosti Tři kroky 1.Refinování aktorového diagramu vytvořením podaktorů na základě funkčních i nefunkčních požadavků 2.Zachycení schopností aktorů na základě toho, jaké funkční požadavky musí aktoři a podaktoři plnit 3.Definice sady agentových typů (komponent) a přiřazení schopností těmto komponentám

Architectural Design

Detailed Design Již byla vybrána platforma pro implementaci Design bude přímo mapován na kód Může být vybráno například prostředí BDI – pak budeme definovat jednotlivé cíle a plány Je možné vybrat i neagentové prostředí

Implementace Vlastní napsání kódů ve vybraném prostředí

Využití i* pro reengieering 1. Pochopení současného procesu ◦ Strategic Dependency 2. Generování alternativ ◦ Strategic Rationale 3. Vyhodnocení alternativ

Pochopení současného stavu SD ◦ model umožňuje pochopit intencionállní závislosti mezi aktory  Nad rámec toku fyzických a informačních entit a aktivit, které je zpracovávájí ◦ Umožňuje pochopit, co je předmětem zájmu, čího a co se stane, když závislost selže ◦ Umožňuje identifikovat účastníky a stakeholdery a vymezit tak rozsah reingineeringového úsilí SR ◦ Umožňuje zodpovědět otázky  Proč  Řetěz od výstupních závislostí pomocí means-end  Jak  Řetězec od vstupních událostí

Generování nových alternativ Means ends v SR umožňuje analyzovat různé cesty dosažení cíle Když rozumíme současnému stavu, můžeme systematicky hledat další alternativy Nové altarnativy mohou zrušit zaběhnuté předpoklady SR umožňuje najít dopady nových alternativ Means-ends mohou být použity od prostředků k dopadům

Vyhodnocení alternativ Vodítka ◦ Funguje to? ◦ Jaké jsou příspěvky k měkkým cílům?