Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenec - socializace Škola:
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Prenatální období Škola:
Vývojová psychologie Škola:
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
sociální psychologie Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Přístupy k osobnosti Škola:
Vývoj člověka Ontogeneze.
Ontogeneze Lidské Motoriky
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Rozmnožovací soustava
Člověk a dospívání Petr Machala.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní charakteristika
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Adolescence - tělesný, kognitivní a emocionální vývoj Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: adolescence, pubescence, hormonální změny, kognitivní změny, formální operace, emoční labilita, vyšší city Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v období adolescence, tělesné, kognitivní a emocionální změny, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

raná (časná) adolescence, prepuberta 11 – 12 let; střední adolescence, pubescence, puberta 13 – 16 let; pozdní adolescence, dospívání 17 – 20 let;

raná adolescence dominují pubertální změny; pohlavní dozrávání; patrný je zvýšený zájem o vrstevníky opačného pohlaví; změny ve vývoji kognitivních procesů;

střední adolescence snaha co nejvíce se odlišovat od svého okolí (oblékání, poslouchání hudby); hledaní osobní identity, tj. vlastní jedinečnosti a autentičnosti;

pozdní adolescence posiluje se sociální aspekt identity, tj. potřeba někam patřit, podílet se na něčem a něco s druhými sdílet; zamýšlí se nad vlastní perspektivou, uvažuje o budoucích cílech a plánech a to jak z pohledu profesního tak i v oblasti partnerských vztahů;

raná adolescence a) tělesný vývoj pubertální změny: primárně hormonální, hladina hormonů se obvykle začíná zvyšovat okolo osmého roku života, zjevné sekundární pohlavní znaky se začínají objevovat obvykle o čtyři až pět let později; pubertální sekundární změny,

vývojová stádia → dívky: 1.stádium: nejsou patrné téměř žádné viditelné pohlavní znaky; 2.stádium: začíná se zvětšovat prsní tkáň pod bradavkou, okolo genitálu patrné první pubické ochlupení;

vývojová stádia → dívky: 3.stádium: objevuje se vnější kontura prsou, axilární ochlupení genitálu dospělého typu, zabírající menší oblast; někdy nástup menstruačního cyklu;

vývojová stádia → dívky: 4.stádium: menstruační cyklus, zrychlený růst a přibývání na váze; 5.stádium: plný vývoj sekundárních pohlavních znaků;

vývojová stádia → chlapci: 1.stádium: infantilní vývoj penisu i šourku, neobjevuje se ještě žádné ochlupení; 2.stádium: šourek a varlata se zvětšují, pigmentuje se kůže, první pubické ochlupení;

vývojová stádia → chlapci: 3.stádium: penis se zvětšuje více do délky, axilární ochlupení; 4.stádium: zvětšuje se délka i šířka penisu, vyvíjí se žalud, ochlupení dospělého typu, ne tak rozsáhlé;

vývojová stádia → chlapci: 5.stádium: vnější pohlavní orgány plně vyvinuty, středové ochlupení, vousy, změna hlasu;

vědomí vlastních pubertálních změn má větší vliv na sebehodnocení u dívek než u chlapců; dívky vnímají pubertu a dospívání ve větší míře jako restriktivní zásah do svého života (problémy s menstruací, zvýšená kontrola); chlapci vnímají změny u sebe samých většinou pozitivně (růst svalové hmoty, síly, výkonu atd.) a také změna statusu jim přináší často více výhod než omezení;

b) kognitivní změny časná a střední adolescence období utváření formálních operací; zakládá se nutná výbava abstraktního myšlení;

b) kognitivní změny schopnost představit si reálně neexistující, operování s abstraktními pojmy, kombinační schopnosti a hledání alternativních řešení problémů, schopnost reflektovat sebe jako subjekt vlastního myšlení (vedou mimo jiné i k zvýšenému egocentrismu);

b) kognitivní změny myšlenkové experimentování s různými pojmy, bere v úvahu všechny možné kombinace jednotlivých prvků a aspektů a objevuje důsledky takových operací; s přibývajícím věkem a životními zkušenostmi se přirozeně zvyšuje i kvantita informací uložených v dlouhodobé paměti;

b) kognitivní změny zvyšuje se selektivita (ve smyslu osobní relevance), a tím i efektivnost pozornosti; kombinace selektivní pozornosti, kvantity zkušeností, vědomí osobní relevance určitých informací a schopnosti formálních operací vede k větší strukturální a funkcionální kapacitě procesu zpracování informací;

c) emocionalita rozšiřuje se akční rádius emocionální odezvy na jednotlivé podněty; citové zážitky se diferencují, přibývá vyšších citů;

časná a střední adolescence: čas zvýšené emoční lability, posunů nálad k negativním rozkladům, období krizí a pocitových zvratů; souvisí to s hormonálními změnami, se zvýšenou mírou sebereflexe a egocentričnosti;

sebehodnocení je kolísavé, sebecit labilní; hraje tu roli i celková zvýšená únavnost; ochablost a apatičnost se střídá s krátkými fázemi vystupňované aktivity; bouřlivost emocionálního vývoje puberty je dána typologickou charakteristikou jedince, výchovou, kulturními a sociálními faktory;

pozdní adolescence: odeznívání náladovosti a vysoké lability, přibývání a diferenciace silných prožitků, proces jejich integrace do nových kvalit; charakteristická větší extravertovanost, menší impulzivnost, emocionální dráždivost a vyšší stálost;

zvláštní význam ve střední a pozdní adolescenci získávají emoce a city související s erotickou sférou života, estetické city a mravní cítění; často období „prvního vystřízlivění“, jež člověk zažívá při konfrontaci reality všedního dne se svými vysněnými představami a ideály;

periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence prepuberta, starší školní období střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání dospělost stáří

periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1-3 roky 3-6 let 6-11 let (1.- 5. ročník ZŠ) prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období

periodizace lidského věku 11-13 let (5.- 7. ročník ZŠ) 13-15 let (7. -9. ročník ZŠ) 15-18/21 let (střední škola-maturita) 20-60 let 60 let - † raná adolescence, starší školní období, prepuberta střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání dospělost stáří

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X MACEK, P.: Adolescence, Portál, Praha 1999. ISBN 80-7178-348-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.