Pojetí lidského embrya

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam-metody-účel využití - cíl
Advertisements

OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jolana Těšinová Litomyšl 17. července 2012
PRÁVNÍ ÚPRAVA NÁSILNÉHO UKONČENÍ TĚHOTENSTVÍ V ČESKÉM PRÁVNÍM ŘÁDU.
Fyziologie buňky Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Těhotenství + prenatální vývin 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Ontogeneze (ontogenetický vývoj)
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
VÝVOJ JEDINCE.
Klonování lidí Jan Pajtai C1.A.
Klonování Tomáš Otáhal. Pojem „klonování“ Pod výrazem klonování je myšlen proces při kterém z části (genetické informace) vzniká nový jedinec se skoro.
   Jiří Kaňka  Klonování.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
CREUTZFELD-JAKOBOVA CHOROBA
Asistovaná reprodukce
Potraty a asistovaná reprodukce
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Etické problémy Je blastocysta člověk?.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmnožování obratlovců
KLONOVÁNÍ Nikdy neodkládej pokusy, jejichž příští prospěšnost je jasně určena, pro obavu z nebezpečí, které nelze kvantifikovat… J.D. Watson.
Klonování = děj, při němž se z jedné předlohy vytváří více kopií
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
Molekulární biotechnologie č.14
Využití cytogenetických metod v reprodukční medicíně
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Etická problematika interrupce a asistované reprodukce
KLONOVÁNÍ Nikdy neodkládej pokusy, jejichž příští prospěšnost je jasně určena, pro obavu z nebezpečí, které nelze kvantifikovat… J.D. Watson.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Buněčné terapie a tkáňové inženýrství
GENETIKA.
Genetické poruchy - obecně
Prenatální a preimplantační dignostika Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
VÝVOJOVÉ PORUCHY ČLOVĚKA Present.me. Neplodnost = Pokud nedojde k otěhotnění během roku intenzivního pohlavního styku. - U žen nad 35 let nečekáme celý.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Ovulační a menstruační systém
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Ontogeneze živočichů I
NEPLODNOST A ASISITOVANÁ REPRODUKCE
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Růst a vývoj živé přírody
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Počátek život s hlediska přírodovědce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Pojetí lidského embrya Zuzana Svobodová

Etika – biologie – technologie – lékařství bioetika – biovědy a etika biovědy – biologie, lékařství (biomedicína), genetická/genová technologie („zelená“ / „červená“ genová technologie) možnosti asistované reprodukce klonování bioinformatika …

Bioetika bios – život, éthos – mrav odvětví aplikované etiky zkoumá principy lidského jednání (etika) souvisejícího zejména s přístupem k životu – v užším smyslu otázky lékařství a pojetí života

Embryologie embryo = zárodek věda o vzniku a vývoji jedince (součást vývojové biologie) v prenatálním období (od oplození po porod) Embryogeneze (vývoj zárodku) člověka (období vývoje embrya a fétu se nazývá těhotenství. Celý vývoj jedince od početí do smrti je ontogeneze): vajíčko (ovum) + spermie (spermatozoon) | | +----------- | | spojení gamet (= oplození) ---- zygota | | | | rýhování (mitotické dělení zygoty) | blastoméry = dceřiné buňky embryo | | morula (tvoří ji 16 a více blastomér) | blastocysta (kulovitý útvar, který tvoří ploché buňky - trofoblast a buněčný uzel - embryoblast | | implantace = nidace = uhnízdění na děložní sliznici ---- | plod (fétus) = jedinec ve fetálním vývojovém období od 3. lunárního měsíce do porodu: vývoj orgánových systémů, růst plodu, diferenciace orgánů

Oplození http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nidation#mediaviewer/File:Human_Fertilization.png http://embryodynamics.com/?page_id=15&a=15 http://embryodynamics.com/?page_id=15&a=22

3 metody asistované reprodukce GIFT (Gamete intrafallopian transfer – přenos gamet do vejcovodu) – dárce spermatu v momentu ovulace, jinak bez vnější intervence, etikové a moralisté pouze výhrady vůči odběru spermatu IVF / ET (in vitro fertilisation / embryo transfer – oplození mimo ženský organismus – „ve zkumavce“ – a přenos embrya do dělohy) ICSI (intracytoplasmic sperm transfer – vpravení spermie přímo do vajíčka, 85% dnes touto metodou)

Rizika a komplikace (fyzická) při IVF a ICSI hyperstimulační syndrom – OHSS zánět pobřišnice po odběru vícečetné těhotenství mimoděložní těhotenství zhoršení průběhu přidružených chorob

Embryonální etika (Embryo ethics) Je provádění asistované reprodukce morálně správné?

Život jako konečná kontinuita (konkrétní – concresco, pozemský) život je konečný (fysis) život je kontinuální – od počátku přes rozvoj po zralost, úpadek a smrt Právo: Ochrana života ve všech jeho fázích. Právo na život a jeho ochranu se vztahuje na živé bytosti. Neexistuje právo na potomky („právo mít své vlastní děti“), jen přání, touha.

Co bylo pro váš život rozhodující? rovina ontologická existenciální biologická duševní duchovní sociální …

Pojetí embrya – dva základní přístupy Ontologický personalismus – jeho zastánci tvrdí: není rozdíl mezi lidskou bytostí a osobou. Zygota si zaslouží respekt a přiznání práv. I když embryo ještě nemá vnímavost, rozumnost, vůli atd., má již vše ve své genetické výbavě a v nepřerušeném teleologickém procesu dosáhne plnosti uskutečnění těchto možností. Empirický funkcionalismus – jeho zastánci tvrdí: je rozdíl mezi lidskou bytostí a lidskou osobou. Od koncepce je embryo lidskou bytostí, ale ne lidskou osobou. Jedná se o lidskou bytost, ze které se možná osoba teprve vyvine. Lidská bytost je osobou pouze na základě různých vlastností a funkcí.

Související problematika Získávání embryonálních kmenových buněk za cenu zničení embrya ESC (z angl. embryonic stem cell) výzkum ESC je pluripotentní kmenová buňka nacházející se ve vnitřní buněčné mase raného embrya ve stadiu tzv. blastocysty „pluripotentní“ znamená, že se může vyvinout v jakýkoliv buněčný typ přítomný v dospělém těle (proces, probíhající během zárodečného vývoje, se označuje jako buněčná diferenciace)

Varianta: iPSC iPSC – indukovaná pluripotentní kmenová buňka je uměle připravená kmenová buňka, vytvořená z původně zcela obyčejné buňky získané typicky z těla dospělého. Zatímco původní buňka byla diferencovaná (měla určen svůj buněčný osud), indukovaná pluripotentní buňka je pluripotentní. Tvorba indukovaných pluripotentních buněk: biotechnologický proces, v rámci kterého se buňka „nutí“, aby tvořila některé specifické geny pro „kmenovost“ – mění se genová exprese buňky. Na myších buňkách se to poprvé povedlo v roce 2006, na lidských buňkách v roce 2007.

Zdroj: http://commons. wikimedia

Klonování vytváření nového jedince (klona) geneticky shodného s předlohou U klonování savců se nejčastěji využívá přenosu diploidního buněčného jádra z tělní buňky do prázdného bezjaderného vajíčka Reprodukční (např. ovce Dolly 15.7.1996–14.2.2003, 1997 myš, 1998 kráva, 2000 prase, 2002 kočka, 2005 pes, 2009 velbloud) Terapeutické – př. 1: je teoreticky možné, aby matka trpící mitochondriálním onemocněním počala zdravé dítě, když budou jádra jejích buněk vložena do zdravých vajíček od dárkyně. př. 2: jádra tělní buňky pacienta stiženého například infarktem by byly naklonovány jakési embryonální kmenové buňky, které by mohly dát vzniknout třeba srdeční svalovině a nahradit poškozenou tkáň.

Zdroj: http://cs. wikipedia

Právní úpravy v ČR Občanský zákoník (§ 23: Člověk má právní osobnost od narození až do smrti. § 25: „Na počaté dítě se hledí jako na již narozené, pokud to vyhovuje jeho zájmům. Má se za to, že se dítě narodilo živé. Nenarodí-li se však živé, hledí se na ně, jako by nikdy nebylo.“ Dále zejména oddíl 6: Osobnost člověka, téma integrita aj.) Zákon 227/2006 Sb. o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách (např. § 3 odst. (3) „Během výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách nesmí dojít k manipulacím s těmito buňkami, které by vedly k vytvoření nového jedince (reprodukční klonování).“) Dodatkový protokol k Úmluvě na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny o zákazu klonování lidských bytostí ze dne 12. ledna 1998 (publikovaný pod č. 97/2001 Sb.m.s. – čl. I, 1: 1. „Každý zákrok, jehož účelem je vytvořit lidskou bytost, která je geneticky shodná s jinou lidskou bytostí, živou či mrtvou, je nepřípustný.“ O zákazu klonování lidských bytostí - vysvětlující zpráva k dodatkového protokolu k úmluvě na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny Úmluva o lidských právech a biomedicíně Úmluva o lidských právech a biomedicíně - vysvětlující zpráva

Právní úpravy v ČR reprodukční klonování člověka zakázáno zákonem 373/2011 Sb. O specifických zdravotních službách, Díl VI. §30 (2): „Každý postup, jehož účelem je vytvořit lidskou bytost, která má shodný lidský genom s jinou lidskou bytostí, a to živou nebo mrtvou, je zakázán.“

Právní úpravy v ČR Tezaurus EUROVOC: Okolí termínu umělé oplodnění nadřazené výrazy rodina užito pro banka spermií léčba neplodnosti umělé reprodukční techniky související výrazy soukromé právo potomek bioetika podřazené výrazy oplodnění ve zkumavce náhradní matka