Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Státní statistická služba za oblast kultury
Kulturní a kreativní průmysl
Kreativní potenciál městských aglomerací a jejich role v nové etapě ekonomického vývoje Jitka Kloudová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Možnosti podpory kreativních průmyslů ze SF v období 2014+
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Evropská kulturní agenda Možnosti podpory mezinárodních kulturních projektů Eva Žáková Rakouské kulturní fórum Praha 22. května 2012.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Centrum pro kreativní průmysly Tartu - příklad úspěchu Ave Anniste vedoucí projektu.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Sociální politika a Welfare State
Mapování kreativních průmyslů na krajské a místní úrovni: metodika v podmínkách České republiky Pavel Bednář.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Česká republika Demokratický stát.
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
e-learning Lucie Rohlíková
Globalizace z různých úhlů dopadu
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
Informační kulturní portál
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Komunitní role knihoven. Komunití role knihoven je důležitá součást systému knihoven Koncepce rozvoje knihoven Priorita C -9, 10.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Masmédia.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Ochrana duševního vlastnictví a design
Finanční nástroje rozvoje podinvestovaných komunit a regionů : zkušenosti z UK a USA Community Development Finance Institutions Fakulta sociálních studií.
Kulturní a kreativní průmysly Multiplikační efekty
DNEŠNÍ TÉMATA: Dotační systémy scénická umění kreativní průmysly
Světové hospodářství.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Gymnázium Šternberk Petra Hudáková, Lucie Brablecová, Aneta Jelínková, Martin Michalík
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan
Trhy kulturního dědictví a umění
Kulturní a kreativní průmysly Multiplikační efekty
Úvod, základní principy a cíle
DNEŠNÍ TÉMATA: kulturní a kreativní průmysly + Socioekonomické přínosy kutury Ekonomika kultury, jaro 2016 Simona Škarabelová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Globalizace z různých úhlů dopadu
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 1

2  Sociální přínos umění pro rozvoj jednotlivců i komunit byl prosazován hnutím „The Community Arts Movement“ již od roku Nicméně - většina z těchto aktivit byla neoficiálních a potýkala se s nedostatečnou argumentací prezentovaných myšlenek.  Od začátku roku 1980 se ve Velké Británii umělecké a kulturní aktivity stávaly častějším jevem – byly zakomponovány do programů na obnovu měst.

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 3  Pojem použit poprvé Adornem a Horkheimerem ve 30tých a 40tých letech 20. století.  Požit jako kritický hlas v souvislosti s masovou zábavou, resp. zábavním průmyslem  Označením „kultura“ tehdy chápána tzv. „high culture“  Oba sociologové (stejně jako další – Marcuse, Enzensberer, Williamse) se obávali vlivu masmédií na demokratickou společnost

 Publikace Institutu politických studií „The Economic Importance of the Arts in Britain“ (Myerscough,1988) ukázala, prostřednictvím teorie multiplikátoru, že přímé výdaje na umění generují další výdaje v jiných sektorech ekonomiky, což rozšiřuje bohatství a vytváření pracovních míst, a města se tak stávajíc přitažlivější pro občany i firmy.  Díky tomu se sektor kultury stal uznávaným, významným, s rostoucí přidanou hodnotou, se schopností regenerovat městské části, malá města a regiony. Nové pojmy:  kreativní města  kreativní klastry Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 4

 Koncept kulturních průmyslů byl modifikován francouzskou sociologickou školou (autoři - Morin, Huet, Miege)koncem 60tých let 20.století  Jde tedy o posun od pojmu „kulturní průmysl“ k pojmu v množném čísle „kulturní průmysly“  Zdůvodnění – množné číslo je více komplexní:  Rádio a televize, resp. vysílání veřejné služby je odlišné od knižního vydavatelství a to je odlišné od hudebního vydavatelství Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 5

 Průlom příspěvkem „The Cultural Industries Sector: its definition and character from secondary sources on employment and trade, Britain “ (Pratt,1997) Argumentují tím, že kulturní průmysly významně ovlivňují objem obchodu a odhadují, že zaměstnávají 4,5 % z pracujících v produktivním věku v Británii (a to v roce 1991).  Politikové pod vlivem těchto zjištění začínají tvrdit, že kulturní průmysly mohou účinně přispět k:  tvorbě bohatství,  neviditelnému exportu a  zaměstnanosti. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 6

 Poprvé použito v roce 1994 v Austrálii  Poté v roce 1997 ve Velké Británii New Labor Party Tonyho Blaira založila „Komando kreativních průmyslů“ (Creative Industries Task Force)  To přispělo k tomu, že v roce 1997 byl sektor kreativních průmyslů uznán nadnárodními organizacemi jako jsou Evropská komise, Světová banka, národní a regionální vlády hlavní silou v rychle se měnící globální ekonomice  nová, resp. kreativní ekonomika Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 7

Culture Creativity Intellectual Property Wealth The Creative Economy Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 8

9  Byla publikována institutem politických studií – (Policy Studies Institut)  Autorem byl Selwood (2001)  Ukázala, že:  v období rostla v sektoru kultury zaměstnanost mnohem rychleji než v ekonomice, jako celku  Tedy byla zaznamenána rostoucí koncentrace kulturních povolání a průmyslů/odvětví.

 Tradiční kreativní umění/ Core creative arts  literatura + hudba + divadlo a malířství  Další tradiční kult./kreat. průmysly/ Other core cultural industries  film + muzea + knihovny  Širší kulturní průmysly/ Wider cultural industries  památková péče + knižní vydavatelství + audio nahrávky + televize + radio + video - a PC hry  Související kreativní průmysly/ Related creative industries reklama + architektura + design + móda  Zbytek ekonomiky Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 10

 Kreativita  schopnost vytvářet smysluplné nové formy  je v současnosti rozhodujícím zdrojem konkurenční výhody  Tradiční kreativní třída/ Core of the Creative Class  výzkumníci, rozvojoví inženýři, architekti, designéři, pedagogové, umělci, hudebníci  Kreativní profesionálové/ Creative Professionals  pracující v oblastech obchodu, financí, práva, zdravotnictví aj. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 11

 televize + rádio  filmový průmysl  obsahové aspekty kreativity v internetovém průmyslu  Hudební průmysl (vydavatelství)  nakladatelství (knih a on-line textů)  video- and PC hry/digitální hry  reklama a marketing Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 12

 Velká Británie  Singapore  UNESCO/Evropská komise Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 13

 Kreativní průmysly jsou ty průmysly/ta odvětví, které/á:  jsou založeny/a na kreativitě, schopnostech a talentu jednotlivce,  mají potenciál k vytvoření bohatství a zaměstnanosti prostřednictvím rozvoje duševního vlastnictví. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 14

 Vychází z definice Velké Británie  Ty/ta průmysly/odvětví, které/á jsou inspirovány/a kulturní a uměleckou kreativitou a mají potenciál vytvářet ekonomickou hodnotu prostřednictvím vytváření a využívání duševního vlastnictví.  Do kreativních průmyslů/odvětví patří:  reklama, architektura, obchod s uměním a starožitnostmi, počítačové a video hry,řemesla, design,módní návrhářství, film a video, hudba, dovadlo, nakladatelství, software, televize, rádio. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 15

 Kulturní průmysly se odkazují na průmysly/odvětví poskytující a šířící kulturní statky a služby.  Kulturními činnostmi, statky a službami se rozumějí takové činnosti, statky a služby, které v době, kdy jsou produkovány a/nebo spotřebovávány, zprostředkovávají kulturní hodnoty, a to bez ohledu na komerční hodnotu, kterou mohou mít. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 16

 prezentována Radě ministrů kultury Evr.Komise  zavádí dva pojmy, „ jež pomáhají přesněji měřit ekonomický a společenský dopad kultury“:  „kulturní průmysly/odvětví“ - neprůmyslová odvětví, která produkují nereprodukovatelné zboží a služby, jež jsou konzumovány na místě. Dále se jedná o průmyslová odvětví, která produkují kulturní produkty určené k masové reprodukci, hromadnému šíření a vývozu (například knihy, film, zvukové nahrávky).  „kreativní průmysly/tvůrčí odvětví“ - kultura se stává tvůrčí investicí do produkce „nekulturního“ zboží. Patří sem takové aktivity jako design, architektura a reklama. Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 17

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 18

 ČSÚ – Satelitní účet kultury 2009, 2010, 2011  Institut umění – Divadelní ústav:  Kulturní a kreativní průmysly v České republice (Eva Žáková a kol.)  Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku (Martin Cikánek)  Kulturní a kreativní průmysly v Německu - Národohospodářský význam, struktura a způsob podpory kulturních a kreativních odvětví (Marcel Kraus)  Kreativní průmysl v Rakousku (Marcel Kraus)  Workshopy Kreativní Evropa, apod.  Univerzita Tomáše Bati:  Doc. Jitka Kloudová – Fakulta managementu a ekonomiky Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 19

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 20

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 21

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 22

Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 23

 Výdaje místních vlád > ústředních vlád  Výdaje podniků > domácnosti > NNO  Vládní sektor podporuje nejvíce oblast  Kulturní dědictví  Interpretační/scénická umění  Audiovize/film  Soukromý sektor investuje nejvíce do oblasti  Reklama  Audiovize/film + Tisk  Architektura  EU podporuje nejvíce oblast  – kulturní dědictví Ekonomika kultury, podzim 2013 Simona Škarabelová 24