Problematika reformy terciárního vzdělávání Pavel Popela, Pavel Ripka komise pro strategie a rozvoj VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období listopad 2007 – únor mimořádné a 2 řádná zasedání ( a a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 16. Předsednictvo RVŠ, 20. března 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Jan Kozubík, Martin Petrus.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období listopad 2009 – únor 2010 (2 řádná zasedání: a )
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - rekapitulace jednání 3-4/2012 připravil P. Popela podle podkladů členů pracovní skupiny pro.
Věcný záměr zákona o vysokých školách - výstup z jednání legislativní komise JUDr. Marek Hodulík Sněm RVŠ,
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Činnost SK RVŠ za období prosinec 2010 – únor Sněm RVŠ, Praha Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Návrh věcného záměru zákona o vysokých školách připravil P. Popela s M. Hodulíkem, V. Čechákem, P. Ripkou podle podkladů členů a náhradníků RVŠ v pracovní.
Sněm RVŠ1 Program zasedání sněmu 1.Zahájení (prof. Haasz) 2.Zpráva o činnosti předsednictva Rady vysokých škol (listopad 2006 – únor 2007) (prof.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. sněm RVŠ, 20. června 2013 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ,  Repre komise  Představeny základní obrysy rozpočtu na rok 2011, respektující „Zásady 2011“
Informace o stavu Reformy výzkumu, vývoje a inovací v ČR František Ježek, Vladimír Haasz Rada vysokých škol Duben 2008.
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
Zpráva o činnosti SKRVŠ 2. sněm RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha, Ondřej Haška.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
P RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen – listopad mimořádné a 3 řádná zasedání (17.5., 21.6., a )
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík 10. Předsednictvo Rady VŠ, 21. března 2013.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období únor - květen 2008 (2 řádná zasedání: a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Rady vysokých škol v r
Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 18. zasedání P RVŠ, Karolinum,
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Zpráva o činnosti předsednictva 9. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl, Martin Vrubel.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík 11. Předsednictvo Rady VŠ, 18.dubna 2013.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 16. zasedání předsednictva RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 12. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
, 2. sněm RVŠ Závěry ankety k novele zákona č. 130/2002 Sb. Zpracovali : B. Tremlová a F. Ježek.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Novela VŠ zákona - shrnutí Marek Hodulík, Jakub Fischer, Pavel Popela P RVŠ, 16. dubna 2015.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období únor 2011 – květen 2011 (2 řádná zasedání: a )
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Jakub Fischer, Pavel Popela, Marek Hodulík 4. sněm Rady VŠ, 21. února 2013.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Martin Pešl, Martin Vrubel
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Transkript prezentace:

Problematika reformy terciárního vzdělávání Pavel Popela, Pavel Ripka komise pro strategie a rozvoj VŠ 4. jednání sněmu RVŠ, 25. února 2010

Osnova A.Příprava DZ MŠMT na 2011 – 2015 B.Příprava ADZ MŠMT a témat RP na 2011 C.Vývoj související s „Co trápí VŠ“ viz 3.sRVŠ D.Závěry expertů OECD E.Reformní tým MŠMT – jednání F.Jednání s pověřenou reprezentací ČKR

A. Příprava DZ MŠMT na období 2011 – 2015 Během 2010 příprava DZ MŠMT na období Zástupci RVŠ (Kebo,Ripka a Popela) pravidelné připomínky. Koncem 2009 a začátkem 2010 připomínky členů RVŠ. Shrnutí připomínek prezentováno na 9. P RVŠ Připomínky po kontrole zaslány MŠMT Materiál rozeslán členům RVŠ MŠMT po dopracování zveřejnilo DZ MŠMT na vzdelavaci-a-vedecke-vyzkumne-vyvojove-a V materiálu pro RVŠ uvedeny souvislosti DZ s náměty RVŠ a dále s body textu „Co trápí VŠ“ z 3. sněmu RVŠ - viz www.

B. Příprava ADZ a RP I PRVŠ za souhlasu zástupce MŠMT seznámeno s pracovní verzí ADZ a RP na V procesu připomínkování aktualizace (do ) identifikovány body, které se z DZ MŠMT 2011 – 15 nepromítly do Aktualizace DZ 2011: 1.7a Ministerstvo vytvoří systém post-doktorských míst obsazovaných prostřednictvím veřejných soutěží; 1.7b. MSMT bude podporovat dlouhodobé pobyty a integraci špičkových zahraničních studentů a AP; 2.3 ministerstvo prosadí zrušení legislativní diskriminace studentů starších 26 let; 2.4 ministerstvo připraví zákon o finanční pomoci studentům. Podle názoru členů komise se jedná o významné body, které není nutné odkládat na další roky, ale které by bylo vhodné zahrnout do aktualizace již na rok 2011.

B. Příprava ADZ a RP II - Dále formulovány připomínky k RP na rok 2011: - v programu 1a vhodnější: „hodnocení všech typů činnosti“; - v programu 1c upřesnit formulace; - v programu 2b chybí přímo formulovaná podpora post-doktorských pozic pro zájemce odjinud, současné znění podporuje setrvání doktorandů na domovské univ.; - u programu 5b návrh kromě „významných“ přidat i explicitní formulaci „mladých perspektivních“. U centralizovaných projektů přidat dvě nová témata z DZ: - Systém post-doktorských míst obsazovaných prostřednictvím veřejných soutěží (viz 1.7a v DZ) - Program pro integraci špičkových zahraničních studentů (viz 1.7.b v DZ).

C. Vývoj „Co trápí VŠ“ - I P RVŠ informace k usnesením ve věci reformy z 3. jednání sněmu RVŠ a ke 13-ti bodům textu „Co trápí VŠ“, viz zápis. Teprve s časovým odstupem se objevily některé výraznější připomínky. Z řad členů RVŠ zazněla připomínka k bodu 6. „Následky zvýšení počtu studentů“, konkrétně k otázce poplatků za opakovanou zkoušku a jejich nevyužívání na platy. Některé formulace v textu, které byly záměrně voleny jako nadsazené, aby podnítily diskusi v čase vzniku textu, začínají budit pozornost až s časovým odstupem, kdy byl docílen věcný pokrok v diskutované tématice.

C. Vývoj „Co trápí VŠ“ – II Za podstatné lze považovat, že některé body promítnuty do DZ, a to následujícím způsobem: Ve srovnání s diskutovanou úvodní formulací textu „Vysoké školství patří k nejefektivnějším a nejvýkonnějším sektorům českého hospodářství. Ve světovém měřítku je jeho poměr výkon/cena nadprůměrný. Česká vysoká škola produkuje v mnoha oborech srovnatelné absolventy za zlomek ceny v porovnání s německou nebo rakouskou konkurencí.“ v DZ MŠMT jsou uvedena věcná, ale kladná, konstatování k úrovni VŠ (str. 12, odstavec 2). Hlubší diskuse k výše uvedené nadsazené formulaci z textu vyžaduje dnes neexistující shodu diskutujících na ukazatelích efektivnosti a výkonnosti. Pokud by měla diskuse probíhat, lze k podpoře jádra tvrzení využít data zpráv z při zohlednění nákladových ukazatelů podle OECD.

C. Vývoj „Co trápí VŠ“ - III Dále k jednotlivým bodům: 1.„Podfinancování vysokého školství“, viz DZ MŠMT str. 25 (konstatován stav) a str. 26. (navrženy cíle v souladu s bodem). 2.„Slepá ulička VOŠ“, viz str. 13 DZ MŠMT, jen stručný návrh. 3.„Malá diverzita vysokých škol“, viz téma kvality v celém DZ a str.12-13, 15, 24-25, 27, kde jsou detailněji diskutovány otázky diverzity. 4.„Následky překotného zavedení bakalářských studijních programů“, viz celkové trendy v DZ na str. 12 a otázky financování na str „Nedotaženost zavedení strukturovaného studia“, převzaty konkrétní náměty do DZ na str. 16 (dole). 6.„Následky zvýšení počtu studentů“, nejsou diskutovány v DZ. 7.„Problémy s akreditací“, v DZ viz str. 14 (viz širší oblasti akreditace na delší čas). Pozornost mimo DZ ovšem až nyní vyvolala úvodní nadsazená formulace.

C. Vývoj „Co trápí VŠ“ - IV Dále k jednotlivým bodům – pokračování: 8. „Zpětnovazební role vysokoškolských senátů“, není diskutováno v DZ, viz rezervované formulace k řízení na str. 20, „Malá mobilita akademických pracovníků“, viz DZ str „Malá mobilita studentů“, viz DZ str „Diskriminace starších studentů“, konkrétně převzato do DZ na str „Hrozí snížení zájmu o doktorské studium“, je snaha řešit konkrétními kroky (výše stipendií, specifický výzkum). 13. „Zákony a předpisy nereflektují zvláštní charakter práce akademických pracovníků“,

D. Závěry expertů OECD Zveřejněny závěry expertního týmu OECD: vzdelavani/sites/default/files/conference/OECD-Expert_Reponse_cz.pdf Z materiálu uveďme zásadní vyjádření expertů z pohledu komise pro strategie a rozvoj a s ohledem na předcházející zkušenosti RVŠ: „V rámci tohoto vymezení tým ve svých základních zjištěních týkajících se „Bílé knihy“ rozlišuje analýzy a doporučení, která: (1)jsou dostatečně propracovaná tak, aby poskytla základ pro podrobnou technickou analýzu, legislativní úpravy či administrativní opatření; (2)vyžadují další rozbor a konzultace než bude možno přistoupit k podrobnému technickému rozpracování a přípravě legislativních úprav či administrativních opatření; a která (3)zdaleka nejsou definitivní či vyžadují další rozsáhlé konzultace.“

E. Reformní tým MŠMT - jednání Koncem roku 2009 byl s přijatým textem osobně seznámen prof. Haňka pověřený řízením Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání, viz zápisRady pro reformu vysokoškolského vzdělávání z 9. zasedání předsednictva RVŠ. Ve věci reformního projektu IPn byla po 9. zasedání předsednictva RVŠ zahájena výměna informací řešitelského týmu s komisí.

F. Jednání s reprezentací ČKR Zahájena příprava jednání komise v Brně za účasti zástupců ČKR v Brně. ČKR obdržela text „Co trápí VŠ“. Termín odvolán (jmenování rektorů). Začátkem února proběhlo setkání zástupce komise s garantem nově zřízené Pracovní skupiny ČKR pro reformu terciárního vzdělávání prof. Večerkem (rektor Veterinární a farmaceutické univerzity a místopředseda ČKR pro oblast vzdělávání) zaměřená na možnou koordinaci postupu ČKR a RVŠ. Podle schváleného zápisu ze schůzky (obdrželi členové komise) dospěli podle citace ze zápisu ke shodě, že „v současné politické situaci nemá smysl usilovně pracovat na rozsáhlém návrhu novely VŠ zákona, ale spíše sjednocovat názory na jednotlivé body, které vysoké školy pálí a hledat návrhy schůdných řešení.“ Oba účastníci schůzky se dále shodli na tom (následuje citace), „že nepochybným jasným společným zájmem je zachování autonomie VŠ.“