AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Oplodnění, embryonální období, fetální období, reflexy PRENATÁLNÍ VÝVOJ VY-32-INOVACE-PSY-202
trvá 9 měsíců kalendářních (neboli 10 lunárních po 28 dnech) – od oplození vajíčka do narození dítěte vytvářejí se všechny orgánové systémy jde tedy především o biologický vývoj objevují se i první jednoduché psychické reakce dělí se na 3 fáze: fáze oplodnění - uhnízdění blastocytů a vytvoření 3 zárodečných listů, které trvá přibližně 3 týdny, již koncem 3.týdne vzniká nervová trubice, která je základem nervového systému
embryonální období -vytvářejí se všechny hlavní orgánové základy. Trvá od 4. do 12.týdne. Intenzivní růst. Embryo je citlivé na působení teratogenních faktorů, které mohou být příčinnou vzniku závažných vývojových vad fetální období -charakteristické dokončováním vývoje orgánových systémů, z nichž některé již začínají fungovat. Toto období trvá od 12.týdne do narození
v prenatálním období se vytvářejí všechny potřebné předpoklady pro budoucí samostatný život plodu plod má vrozenou schopnost reagovat různým způsobem na různé podněty plod je schopen nejjednodušších forem učení (po narození má stejné návyky denního režimu, jako maminka, když byla těhotná) chování plodu v tomto období je již individuálně typické (zejména projevy typu temperamentu)
vývoje chování plodu během fetální fáze: 3.měsíc: plod reaguje na dotek v okolí úst a nosu, lze pozorovat sací pohyby, na podráždění odpovídá sevřením prstů; pohybuje hlavičkou, rukama i trupem 4. měsíc: střídavě pohybuje buď horními, nebo dolními končetinami; reaguje na dotek kdekoli na pokožce; otvírá a zavírá ústa, pohybuje jazykem; mění výraz tváře; když se podráždí víčka, netrhne celým tělem (jako předtím), ale pouze reaguje v místě podráždění. Začínají se vytvářet základní reflexy.
5.měsíc: plod začíná vnímat zvukové podnět, jde především o tlukot matčina srdce. Dovede rozlišovat základní chutě, pohyblivost je celkově výraznější, ve frekvenci a intenzitě pohybů se začínají projevovat individuální rozdíly 6.měsíc: pohyby končetin jsou celkově intenzivnější, ale jinak žádná změna. Pohybové reakce reflexní a nekoordinované. Pohyb jako reakce na rozmanité, např. akustické podněty 7.-9.měsíc: plod je již zralý na předčasný porod
Skutečnost očekávání dítěte má značný vliv na život obou jeho rodičů; dítě jim přinese na jedné straně velké obohacení, na straně druhé nutnost určitých změn životního stylu a společenských rolí. Pro matku těhotenství znamená nikoli období klidu a vyrovnanosti, nýbrž značnou zátěž psychickou, tělesnou i společenskou. Interakce matky a dítěte začíná již v době těhotenství. Na fyziologické úrovni je jejich vzájemná komunikace zprostředkována krví, a protože různé prožitky a emoční stavy matky mají určitou biochemickou odezvu, pocítí je i plod.
Matka stimuluje dítě rovněž svými pohyby a hlasem. Prenatální vývoj může být ovlivněn celou řadou dalších okolností - např. alkoholismem, kouřením nebo diabetem matky, chorobami, které matka v těhotenství prodělala, slunečním a ionizačním zářením aj.
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Karolinum, s. ISBN HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN X NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia, s. ISBN NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003