Hodnota umění Estetika II
Umění a kultura Umělecké dílo má: Vnitřní estetickou hodnotu Tržní hodnotu (cenu) Nemá užitkovou hodnotu, pokud není udělán z materiálu, který se dá znovu zpracovat a použít Vysokou cenu mají umělecké druhy, ke rozeznáme originál a kopii – předmět sběratelství Výslednou cenu určuje vzácnost a estetická hodnota
Umění a hodnota Konečná hodnota uměleckého díla je dána poptávkou, kterou lze zjistit v aukčních síních, nebo prodejních výstavách Umělecká díla jsou duševním vlastnictvím Estetická hodnota zvyšuje cenu i neuměleckých předmětů Toho využívá především reklama
Reklama Cílem je vnutit zákazníkovi zboží ne na základě kvality nebo nezbytnosti vlastnit takový výrobek, ale na základě estetické hodnoty samotné reklamy Reklama sama uměním není Vychází ze zažité estetické normy Kráska propagující výrobek mladým Dobře vypadající zralá žena nabízející prací prostředek
Estetická norma Porušení estetické normy nepřináší postih jako za porušení právních nebo technických norem Společenská izolace, posměch Tolerance estetických norem se připouští u uměleckého díla hledání nového výrazu Nový výraz přináší nástup nových uměleckých směrů a epoch
Kýč
Kýč Speciální umělecká kategorie, která má s uměním společné jisté body Výroba kýče vyžaduje stejné úsilí, zručnost, nápad jako u jiného uměleckého díla Podbízí se svým vkusem Někdy se uplatňuje v uměleckých směrech – pop-art, moderna Slouží i jako parodie
Mimoestetické funkce umění Sdělovací, poznávací Film, literatura Propagační Plakát Argumentační Vznikla na zakázku
Zdroje http://ccestina.blogspot.cz/2012/05/umeni-kyc.html http://www.pragueout.cz/articles/valentyn-pro-dva http://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_del_Giocondo B. Ptáčková, K. Stibral: Estetika, Rubico, 2002