Veřejné politiky Tutoriál ZS 2013/2014. Zaměření tutoriálu  Organizace kurzu  Zadání jednotlivých POTů, POT č.4  Způsob zakončení předmětu  Diskuse.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
Hodnotový rámec veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
Veřejné politiky Tutoriál Zaměření a způsob studia kurzu Průběh tutoriálu – zaměření tutoriálu Distanční forma studia E-learningový kurz.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Veřejná politika a veřejný zájem
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Veřejná politika a veřejný zájem Veřejné politiky VSFS.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
VOLEBNÍ PROGRAM Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA Komunální volby 2014 Drahelčice.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Cyklus veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Institucionální rámec VeP
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod, základní principy a cíle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Veřejné politiky Tutoriál ZS 2013/2014

Zaměření tutoriálu  Organizace kurzu  Zadání jednotlivých POTů, POT č.4  Způsob zakončení předmětu  Diskuse nad problematikou veřejného zájmu a aktuálními výzvami veřejných politik  Nástroje VEP, aktéři VEP  DISKUSE A OTÁZKY

Organizace kurzu  Samostudium:  Tematické bloky – 1-8  Modelové příklady  Studium další literatury  Zakončení kurzu:  Poty 1-4, MIN 60 BODŮ, všechny 4 POTY !  Odevzdávárny  poznámkové bloky – možnost revize  Organizace zkoušení:  Zápočet (POTY)  Ústní zkouška

1. Zadání a hodnocení POTu 1 a 2  Jaké faktory Vás vedou k výběru tématu? - Vlastní zkušenosti, pracovní pozice - Jiný důvod – zdroj dat? Identifikace veřejného zájmu !!!

Aktuální problémy české společnosti: říjen 2012

VEŘEJNÁ POLITIKA Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.6  Soubor vládních aktivit, které přímo anebo zprostředkovaně ovlivňují život občanů státu, kraje nebo obce  Analyzuje co vlády dělají, proč a jaké využívají přístupy k realizaci svých aktivit, kteří aktéři se na rozhodnutích podílejí, jaký dopad to má na občany a soukromý sektor  Identifikace problémů a potřeb jednotlivců a soukromého sektoru – viditelné x skryté problémy: - korupce, nezaměstnanost, kriminalita, zdravotnictví, vzdělání, politická kultura – demokracie, věda a výzkum, kultura, ŽP, bezpečnost, rodina, vymahatelnost práva...  Jak se tyto problémy promítají do aktuálních sektorových politik, jejich cílů a opatření (např. Strategie vzdělávání, protikorupční manuál MV apod.)

Veřejný zájem  Obecný zájem společnosti - celoskupinový zájem, tj. takový zájem, který přesahuje zájem jednotlivce či skupiny  Druh orientace politiky, který podporuje rozvoj společnosti a řešení jejích reálných problémů  Veřejný zájem je v tomto smyslu v zájmu jednotlivců, kteří jsou členy veřejnosti: VZ chápeme jako to, co by si lidé vybrali, kdyby viděli jasně a racionálně, a jednali nezaujatě a objektivně  Místní VZ x regionální VZ x Národní VZ  Problém: individuální podtext, interpretace zájmů dílčích skupin - populismus (podpora vybraných sportovních klubů nebo kulturních institucí, komerční a obchodní zóny, rezidenční bydlení apod.)  Obsah pojmu místní VZ se v daném konkrétním prostoru a čase musí vždy znovu hledat v procesu komunikace všech, jichž se konkrétní řešený problém dotýká – teritoriálně diferencované  Identifikovat VZ, hodnotit VZ, stanovit priority - naplňovat VZ – na místní úrovni transparentnější, jednodušší x lidské zdroje  Místní VZ: sociální a politické vyjednávání, konflikt

Identifikace problému Příčiny problému: - Absence politické shody - Socio-demografické změny - Podfinancování systému - Nepropojení sociálního a zdravotního pojištzění - Nedostatečné informace o službých a jejich poskytovatelích DEFINOVANÝ PROBLÉM: Nedostatečná péče o seniory Důsledky: - Neefektivní systém, nesoulad mezi nabídkou a poptávkou - Neprovázanost služeb - Neodpovídající kvalita prožití konce života - Reálná hrozba nemožnosti zabezpečení důchodů současně pracujícímui obyvatelstvu Další dopady

Základní normativní modely  Jaké hodnoty, normy a cíle orientují veřejné politiky a jejich aktéry  Etika (hodnoty) – doktríny (ideologie) – veřejný zájem – programy – veřejná politika  Vztah ke svobodě a odpovědnosti, vztah ke smyslu vlastního života, vztah k přírodě, vztah jednotlivce ke společnosti, vztah k budoucím generacím, vztah k cizincům, vztah k řízení věcí veřejných ….  Diferenciace aktérů vzhledem k odlišným postojům – obec, stát, církev …  Konservativismus – zachování institucionálních hodnot  Udržitelný rozvoj  Neoliberalismus  Zmenšení nerovností (Cíle nového milénia)  Ekonomický růst, utilitarismus, úplné rovnostářství …

Vymezení problému: časté problémy Velice obecné a povrchní Jak vím, že dokument ministerstva odráží skutečný VZ?, zpráva v médiích… Identifikace VZ : Formulace negativních výroků k dané oblasti (problematice) Seskupení podobných nebo příbuzných tvrzení a jejich převedení na přibližně podobnou úroveň obecnosti-Identifikace klíčového problému Rešerše zdrojů ! – média, výzkumy veřejného mínění, odborné studie a analýzy (Eurobarometr) Lokální VZ: ankety, petice, web, média, formální i neformální setkání Wikipedia ! Data – statistiky, výzkumy Strom problémů: definovaný problém – příčiny – důsledky, příklady

Aktuální problémy české společnosti Zdravotnictví (40% celk. populace) Nezaměstnanost, dostupnost základního životního standardu, ceny zboží a služeb, energie (40%) Sociální otázky – ekonomická situace Kriminalita Korupce Veřejný sektor, finance, dluh - důchody Vztah k cizincům a vybraným národnostním menšinám Politická kultura, komunální volby, spokojenost s politickou kulturou Veřejná správa a její efektivita ŽP, úroveň vzdělávání

Místní veřejný zájem  Architektura veřejného prostoru (park, hřiště, hospoda, urbanita obcí a měst...)  Kriminalita  Technická, dopravní a občanská infrastruktura  VČ aktivity  Demografický růst  Finanční zdroje  …

POT č.1  Uvědomit si, co je problém a proč  Politická volba – určuje skryté problémy  Přístupy politických leaderů  Neřešit vše – jen se pokusit vymezit co je problém a proč

POT č. 2: Typy nástrojů VEP 14  Právní – legislativa, ne koncepce, studie apod.  Ekonomické - nejen dotace - daně a poplatky- jako nástroj regulace (zpoplatnění parkování, vjezdu do center mest apod.)  Administrativní  Informativní – srovnávání produktů, soutěže, certifikace apod.  Kombinace a zhodnocení vhodnosti nástrojů  Spolupráce VS se soukromým a občanským sektorem  Dopady nástrojů x nástroje: snížení znečištění, podpora regionálního rozvoje...

POT č. 3: Identifikace aktérů VZ Analýza aktérů – nejedná se o jednu skupinu, identifikace VZ – složitý proces Aktéři jsou jednotlivci, skupiny či organizace, kteří mohou být ovlivněni nebo mohou ovlivnit připravovanépolitiky, projekty, nebo jejich realizaci vedle aktérů, kteří„jsou vidět“, jsou institucionalizovaní, mají čitelné postoje, existujíi aktéři, kteří se nesdružují a nevyjadřují veřejně své postoje Vytyčení klíčových aktérů, jejich pozic, zájmů a moci: vlastní úvaha na základě znalosti problému Veřejný sektor, mezinárodní instituce, občanský sektor, sdružení rodičů, firmy, asociace firem, odbory, politické instituce, rodiny

POTč. 3  Aktéři na nadnárodní úrovni (EU, OECD, WHO …)  Komplexnost vztahů  Ministerstva – vztahy mezi sebou, ale i s jinými subjekty  Neformální instituce  Soukromý sektor  Neziskový sektor  jednotlivci

Pot. Č. 4: Občanská společnost, NO  Pozitivní, negativní příklad  Vazba na poty 1-3  Vliv na rozhodování  Šumava, dálnice D8