Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nemocnice pro medvídky
Advertisements

Vztah SPECT perfúze mozku k slovní produkci u normálové populace
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Slovní úloha o pohybu Zadání příkladu: V 6 hodin 40 minut vyplul z přístavu parník plující průměrnou rychlostí 12 . Přesně v 10 hodin za ním vyplul motorový.
Pohybová aktivita u seniorů
Neuropsychologické baterie
K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové
Psychomotorické tempo
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Kognitivní funkce 1.kurs
Psychohygiena seniora
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Měření tepla Miroslava Maňásková.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Kardiotokografie.
AnotacePrezentace, která se zabývá slovními úlohami o pohybu. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci počítají úlohy o pohybu. Speciální.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
C) Slovní úlohy o pohybu
Rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa (průměrná rychlost)
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Nerovnoměrný a rovnoměrný pohyb
PÉČE O SENIORY OLGA BÜRGEROVÁ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
Dráha Rychlost Čas Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo, Klášterní 2,
ÚLOHY O POHYBU.
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
Test poskytovatelů u zdarma
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
EEG koherence Pavel Neuschl.
Obr. č. III.1: Manifestace trombózy typu DVT/EP Manifestace DVT/EP Do 12 měsíců sledování dochází k DVT/EP u 2,58% pacientů. měsíce Kumulativní podíl pacientů.
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
Základní principy geriatrie
Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky
Psychiatrické vyšetření
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Centrum pro klinické doporučené postupy LF UP v Olomouci Radim Líčeník, Kateřina Ivanová Centrum.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Měření aerobní kapacity Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
„ The association of infectious agents and schizophrenia“ DANIELA KRAUSE, JUDITH MATZ, ELIF WEIDENGER, JENNY WAGNER, AGNES WILDENAUER, MICHAEL OBERMEIER,
Alzheimerova choroba – typ cukrovky? Andrea Kuzmová 4. roč. 2008/2009.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
URGENTNÍ MEDICÍNA CO UMÍME NABÍDNOUT PACIENTŮM?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Intenzivním růstem jalovic k lepší jatečné hodnotě
Jan Jánský Ano jsem zpět Jan Jánský.Můj příběh začal v Praze na Smíchově v rodině obchodníka. V roce 1892 jsem vystudoval smíchovské gymnázium.Po maturitě.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Inteligence,tvořivost, paměť
Slovní úlohy o pohybu postup na konkrétním příkladu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – PRŮMĚRNÁ RYCHLOST
Nerovnoměrný pohyb.
Psychiatrické vyšetření
Stipendia města Ostrava
Psychiatrické vyšetření
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Psychiatrické vyšetření
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Transkript prezentace:

Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská fakulta UK, Praha University of North Carolina, Chapel Hill

Biologická psychiatrie 2007

(Štepánková H., 2007) PL Bohnice a Psychiatrické centrum Praha 2007

Měření rychlosti v medicíně 2007 Akce srdeční – 72/ min (pod 60 - bradykardie, nad 90 tachykardie) Rychlost vtoku a výtoku z jednotlivých srdečních oddílů Rychlost myšlená/řeči – zpomalená, přiměřená, zrychlená

Metodika – psychom. tempo (Kopeček, 2006) soubor: - 63 dobrovolníků - průměrný věk 28,6±12,5 let (15-71 let) úloha: - spontánní řeč za 1 min měsíců na čas - hlasité počítání vyjmenovat 12 zvířat - vyjmenovat 12 slov na K - test cesty část A

Spontánní monolog 105,7±38 slov za minutu ( slov/min) (Kopeček, 2006)

naučená rutina vs vyhledávání (Kopeček, 2006)

PMT v číslech Spontánní řeč: slov/min – 1,1-2,3 slova/s Rutinní úloha (měsíce) až 3 slova/s – 180slov/min. Vyjmenovat zvířata 48slov/min. - 0,8 slov/s Vyjmenovat slova na K 24 slov za minutu - 0,4 slov/s

PMT tempo a klinické souvislosti s věkem dochází ke zpomalení psychomotorického tempa, které souvisí se zhoršením paměti, slovní plynulosti a schopnosti řešit úkoly (Lindenberg 1993; Salthouse 1995; 1996)

(Lindenberg 1993)

Vysvětlení stárnutí – psychom. zpomalení stárnutí - úbytek neuronů (atrofie) psychom. zpomalení = úbytek fce kapacity neuronů

Rychlost sémantického vyhledávání (Kopeček et al., 2007) soubor: dobrovolníků, průměrný věk 45,5±18,9 let - mladší let (n=60, 38 žen) - střední let (n=37, 27 žen) - starší - nad 60 let (n=40, 33 žen) úloha: - hlasité počítání , vyjmenovat 12 měsíců - vyjmenovat 12 zvířat

Výsledky ANOVA; p<0,008 ANOVA; p<0,016 (Kopeček et al., 2007)137 zdravých dobrovolníků, let let let let

Výsledky 129 dobrovolníků, (12-79 let) (Kopeček et al., 2007) 2,2 s 7,2 s

(Costafreda et al., 2006) sémantická a fonemická fluence

(Keilp et al., 1999) sémantická a fonemická fluence

(Henry et al., 2004b)

(Robinson et al., 2005)

Verbální fluence v čase (Crowe et al., 1998) Méně než 12 zvířat za min. je patologický výsledek

skrínink demence (Kilada et al., 2005) MMSE72% 5-10 min. Sémantická 72% 1 min. fluence sensitivita při 95% specificitě trvání

skrínink u lékaře

129 dobrovolníků, (12-79 let) (Kopeček et al., 2007) 2,2 s 7,2 s

Děkuji za pozornost