Společnost pro regionální ekonomické poradenství OBEC VERSUS MIKROREGION OD MYŠLENKY K PROJEKTŮM Seminář pro mikroregiony – Havlíčkův Brod – 3. listopadu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Projekt: Regionální centrum pro volnočasové aktivity, tělovýchovnou, kulturní a spolkovou činnost Předběžná studie proveditelnosti.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Programové dokumenty mikroregionů jako faktor jejich rozvoje
Společnost pro regionální ekonomické poradenství PROBLÉMY A VÝZVY REGIONÁLNÍ POLITIKY V ČR Z POHLEDU REGIONÁLNÍ PRAXE Rozvoj regionů a 10 let regionální.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY EFEKTIVITY SPOLUPRÁCE OBCÍ FINANCOVÁNÍ SVAZKŮ OBCÍ Práce s mikroregiony na úrovni krajů Metodika.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Konference Evropa regionů – priorita ELS-ED
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství SPOLUPRÁCE V PROCESU STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ MIKROREGIONŮ VYUŽITÍ METODICKÝCH PŘÍSTUPŮ K PROBLEMATICE.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství SYNERGIE v přístupu k rozvoji venkova Představení projektu a vybrané poznatky Seminář Venkov 2009 – 5.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Strategie příprav obcí, mikroregionů a dalších subjektů na zpracování projektů Mgr. Michal Jarolímek Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství PŘÍKLADY DOBRÝCH NÁSTROJŮ ROZVOJE ÚZEMÍ POSTAVENÍ SVAZKŮ OBCÍ JAKO AKTÉRŮ V REGIONÁLNÍ POLITICE KRAJE.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
PAKT ZAMĚSTNANOSTI LIBERECKÉHO KRAJE
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
I. Setkání se starosty obcí
Transkript prezentace:

Společnost pro regionální ekonomické poradenství OBEC VERSUS MIKROREGION OD MYŠLENKY K PROJEKTŮM Seminář pro mikroregiony – Havlíčkův Brod – 3. listopadu 2010

Společnost pro regionální ekonomické poradenství GaREP, spol. s r.o., společnost pro regionální ekonomické poradenství  16 let působení v oblasti regionálního rozvoje – klíčovými faktory rozvoje jsou lidé, spolupráce, komunikace – Dlouhodobé soustředění na tvorbu strategií rozvoje mikroregionů a související odborné poradenství.  Motto: „Poznejte s námi šance rozvoje vašeho území.“ 2  Spolupráce s experty s vysokých škol a s odborníky z praxe.  Od roku 2004 zapojení do aplikovaného výzkumu (MMR, MV, Mze, MŠMT).

Společnost pro regionální ekonomické poradenství VÝCHODISKA  Mikroregion, tj. svazek obcí (územní samosprávný celek) – nejčastější forma spolupráce obcí.  Může vykonávat pouze činnosti v samostatné působnosti obcí – široké spektrum možností (viz § 50 odst. 1 zákona o obcích).  Rozvojový potenciál svazků obcí zůstává často nevyužit; nedořešeny základní procesní, organizační a ekonomické otázky – nedochází k synergickým efektům.  Základní otázka: jak podpořit společné aktivity (projekty)? 3 Od myšlenky…K projektu Potřeby obce Potřeby svazku obcí Sladění potřeb, volba cesty (koncepce) Volba způsobu realizace

Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ REALIZACI SPOLEČNÝCH PROJEKTŮ  Účel a motivace „spolupráce“  Náplň činnosti „spolupráce“  Řešená oblast  Typ projektu  Počet zapojených obcí  Způsob rozhodování a komunikace  Způsob financování projektu, resp. činnosti obecně  Rozložení nákladů a výnosů projektu (činnosti) mezi obcemi a v průběhu času 4

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ÚČEL A NÁPLŇ ČINNOSTI SVAZKŮ OBCÍ  Formulace a prosazování zájmů přirozených regionů  Společné řešení problémů s nadobecním přesahem  Výměna informací a zkušeností.  Společný postup při vyjednávání.  Koordinace rozvojových činností.  Zajištění veřejných služeb (úspora nákladů).  Realizace rozvojových projektů (sdružování prostředků). Spolupráce musí být „hrou s kladným součtem“ pro všechny 5

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ÚSKALÍ SPOLEČNÝCH AKTIVIT  Konfliktní vztah obecního / nadobecního zájmu  Mikroregion pouze rámec pro individuální rozvojové aktivity obce  Nedůvěra jednotlivých členů v rámci svazku (převažující pocity konkurence namísto partnerství a spolupráce)  Vstup do svazku pouze za vidinou zisku finančních prostředků (dotací)  Bariéry ve vztahu k podnikatelům (obava z porušení zákona o veřejných zakázkách, vzájemná nedůvěra…) 6

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZAKOTVENÍ ROZVOJOVÝCH PŘEDSTAV (MYŠLENEK) V KONCEPČNÍCH DOKUMENTECH. 7 Jednotlivé obce nemají své rozvojové koncepce Jednotlivé obce mají své rozvojové koncepce Svazek obcí nemá svou rozvojovou koncepci Neefektivní rozvoj Ad hoc rozhodování Nutné neustálé průměty obecních koncepcí na úrovni svazku Svazek obcí má svou rozvojovou koncepci Koncepce svazku částečně supluje koncepce obcí, omezení témat a pestrosti rozvoje Ideální stav, koncepce svazku jako průmět a nadstavba obecních koncepcí

Společnost pro regionální ekonomické poradenství STRATEGIE ROZVOJE OBCE JAKO VÝCHODISKO  Základní nástroj řízení obce – na základě poznání situace v obci a představ občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších formuluje rozvojové cíle obce a aktivity vedoucí k jejich naplnění. Hlavní přínosy strategie rozvoje obce:  Sladění představ o rozvoji obce.  Identifikace problémů a možných řešení.  Formulace rozvojových záměrů a projektů.  Rozvržení realizace aktivit a subjektů se na nich podílejících.  Alokace vlastních finančních prostředků a určení potřeby prostředků vnějších.  Východisko pro územní průmět aktivit v územním plánu. 8

Společnost pro regionální ekonomické poradenství STRATEGIE SVAZKU OBCÍ JAKO PROJEKTOVÝ RÁMEC  Základní rozvojový dokument (nástroj) pro koordinaci rozvojových aktivit na území více obcí – navazuje na strategii obce.  Prolínajícím se procesem je budování partnerství  Vyjasnění vize území a definování priorit svazku  Důležitý dokument sdružování vlastních finančních prostředků a pro efektivní získávání vnějších zdrojů (dotací)  Podklad pro navázání spolupráce s aktéry (zejména soukromá sféra) i mimo mikroregion  Rozvojový svorník a rámec pro uplatnění dalších rozvojových nástrojů 9

Společnost pro regionální ekonomické poradenství OD MYŠLENKY K REALIZACI – PŘÍSTUP I 10 Možnost získání dotace Rozhodnutí o zapojení jednotlivých obcí, o řízení projektu a jeho financování Zpracování projektu Představy, nápady, potřeby obcí Diskuze o pojetí projektu, o přínosech Získání dotačních prostředků – začátek realizace… Volba způsobu zpracování ČASČAS

Společnost pro regionální ekonomické poradenství OD MYŠLENKY K REALIZACI – PŘÍSTUP II 11 Rozvojová koncepce Zpracování projektu Možnost získat dotační prostředky Plán společných aktivit (projektů) Získání dotačních prostředků – začátek realizace… Vhodně nastavené procesy fungování svazků obcí Finanční rozvaha Potřeba vnějších zdrojů Rozvojový fond Manažer svazku ČASČAS

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZPŮSOBY REALIZACE („SPOLEČNÝCH“) PROJEKTŮ  Projekt pod hlavičkou svazku obcí  Se zapojením všech obcí  Se zapojením vybraných obcí  Projekt pod hlavičkou vybrané obce (nejčastěji z důvodů administrativních) s participací ostatních obcí  Individuální projekty jednotlivých obcí zabývající se obdobnými tématy a vzájemně sladěné a případně se doplňující. Převládají individuální projekty obcí. 12

Společnost pro regionální ekonomické poradenství TYPICKÉ PROJEKTY SVAZKŮ OBCÍ  Cestovní ruch −Stezky různého druhu a jejich vybavení −Informační prvky −Propagace  Lidské zdroje −Kultura, sport, tradice −Péče o památky  Životní prostředí (krajinotvorné aktivity, odpadové hospodářství)  Kanalizace a ČOV (typické pro „technické“ svazky obcí, které sdružují obvykle pouze několik obcí s omezeným spektrem činností, tj. nejde o mikroregiony) 13

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZÁKLADNÍ PŘÍSTUPY KE SDRUŽOVÁNÍ PROSTŘEDKŮ „Jak zajistit finanční prostředky na realizaci společných aktivit“, tj. „kolik kdo musí přispět a co z toho kdo bude mít“.  Příspěvek na obyvatele – široká variabilita, pouze malý podíl rozpočtu svazku, obvykle financování provozu svazku  Financování společných projektů dle míry zapojení, resp. dle efektů – obvykle projekty vybrané skupiny obcí (např. ČOV, kanalizace – dle skutečných nákladů, cyklostezky dle km na území obce apod.)  Financování celosvazkových projektů  Rovný příspěvek obcí – projekty s rovným dopadem (značení, informační tabule, propagace)  Příspěvek dle velikosti obce 14

Společnost pro regionální ekonomické poradenství SPRÁVA MAJETKU OBCÍ JAKO SPOLEČNÝ PROJEKT  Ve výčtu hlavních oblastí činnosti svazků uvedena i „správa majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních, kulturních zařízení a dalších zařízení spravovaných obcemi“.  Společné hospodaření s vybranými skupinami majetku (v praxi zejména správa lesů) vede  k provozním úsporám jednotlivých obcí,  k vyšší kvalitě péče o majetek a případně i k vyššímu zisku (lze zřídit kvalifikovaný aparát).  Společná správa obecního majetku je dobře viditelným příkladem pozitivních efektů spolupráce. 15

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZÁVĚR Jak podpořit společné projekty obcí? Svazek obcí musí fungovat jako svébytný rozvojový subjekt.  Vhodně nastavit procesy uvnitř i vně svazku.  Najít schopného manažera svazku.  Plánovat na obecní úrovni i na úrovni svazku.  Delegovat na svazek vhodné úkoly (na základě principu subsidiarity).  Zřídit rozvojový fond (minimálně na zajištění přípravy projektů). 16

Společnost pro regionální ekonomické poradenství Děkuji za pozornost. Ing. Jan Binek, Ph.D. GaREP, spol. s r.o. společnost pro regionální ekonomické poradenství nám. 28. října Brno Tel. :