Pedopsychiatrická propedeutika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Diagnostika SPU.
S Y N D R O M Y V P S Y C H I A T R I I
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Úvod do psychopatologie
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
o.s. Péče o duševní zdraví
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Poruchy nálady – klasifikace, klinický obraz, průběh
Drogy Výchova ke zdraví.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Klinická propedeutika
Sociální deviace v SPSP
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Specifické vývojové poruchy učení
Klasifikace duševních poruch
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychiatrická propedeutika Status praesens psychicus
Specifické dětské diagnózy
Specifické poruchy školních dovedností
PSYCHIATRIE historie, vyšetřovací metody, základy terapie
Lucie Bankovská Motlová
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
Psychiatrické vyšetření
Studentská dobrovolnická praxe Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem.
Pediatrie - dětské lékařství
SCHIZOFRENIE.
Seminář pro ředitele dětských domovů Pozlovice,
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy osobnosti: základy pro samostudium Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN a MU Brno.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná psychopatologie
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociální práce s rodinou 4
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Pedie Co mají společné?.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Psychiatrické vyšetření
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Pedopsychiatrická propedeutika Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno

Anamnéza - rodinná Zdravotní a sociální údaje o biologických rodičích a sourozencích. Údaje o zdravotním stavu babiček a dědečků Údaje o psychiatrických onemocněních v rodině Údaje o rodině samotné, vztazích, preferencích, výchově, socioekonomické situaci

Anamnéza - osobní Prenatální a perinatální okolnosti Psychomotorický (PM) vývoj dítěte Prodělaná onemocnění, operace, úrazy, záchvatovitá onemocnění, otřes mozku, úrazy hlavy, alergie Kde je dítě sledováno

Anamnéza - osobní Školní historie (DJ, MŠ, ZŠ) Zájmy, volný čas Přátelé Povaha Vztahy a sexuální zkušenosti Zlozvyky, návyky, závislosti

Anamnéza - osobní Farmakologická anamnéza Léky užívané nyní (jak dlouho?, efekt?, postoj rodičů, pozorované NÚ) Léky v minulosti (co, jak dlouho, efekt, NÚ, proč změna) Léky na jiné nemoci Gynekologická anamnéza (u dívek) Psychiatrická anamnéza

Anamnéza - osobní Sociální anamnéza Údaje o rodině Údaje o bydlení Údaje o finanční situaci Údaje o výchově Fyziologické funkce (sluch, zrak, spánek, chuť k jídlu, moč, stolice)

Anamnéza – nynější onemocnění Předchorobí Současné potíže Od kdy, jak dlouho Kdy ano, kdy ne Co je zlepšuje/zhoršuje Postoj/názor rodiče Popis nikoli teorie a představy!

Vyšetření školního dítěte Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, jméno, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...) Dětství (školka, kamarádi, aktivity s rodiči…) Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…) Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…) Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…) Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…) Strachy, sebevražedné myšlenky Socializace (hry, tábory, kamarádi, pustý ostrov…) Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…)

Vyšetření školního dítěte Představa o sobě (umíš …?, jaký jsi?, srovnání s ostatními…) Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…) Sny, fantazie, vzpomínky Návrat k hlavní stížnosti

Vyšetření adolescenta Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...) Ty sám (postavení v rodině, jméno…) Dětství (škola, kamarádi, aktivity s rodiči…) Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…) Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…) Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…)

Vyšetření adolescenta Vztahy (preference, „chození“, rodičovství, sex, antikoncepce…) Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…) Strachy, sebevražedné myšlenky Socializace (hry, tábory, kamarádi, antisociální chování…) Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…) Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…) Sny, fantazie, vzpomínky Návrat k hlavní stížnosti

Psychopatologie CHOVÁNÍ, JEDNÁNÍ zevnějšek (úprava), mimika, gestikulace, psychomotorické tempo zvláštnosti v chování (projevy negativismu, manýrování, odmítavost, agresivní projevy, obřadnost, familiérnost, vulgárnost a jiné nápadnosti)

Psychopatologie ORIENTACE - VĚDOMÍ vlastní osobou (autopsychická) časem, místem, situací (allopsychická) VĚDOMÍ kvantit. poruchy (somnolence, sopor, koma)  lucidní kvalitativní (delirium, mrákotné stavy)

Psychopatologie EMOTIVITA euthymie = přiměřená situaci, nebo: depresivní, apatická, anhedonie, dysforická, bezradná, euforická hypomanická, manická emoční labilita, anxieta , strach, fobie, afekt suicidální tendence

Psychopatologie MYŠLENÍ poruchy kvantitativní (brady-, tachypsychismus) poruchy kvalitativní (zárazy, inkoherentní , zmatené, autistické, magické, pseudofilosofování) Bludy - megalomanické, mikromanické, paranoidní Obsese ( nutkavé myšlenky), kompulze (jednání v důsledku obsesí)

Psychopatologie - bludy Obsah v rozporu s realitou, nevývratnost, chorobný vznik, vliv na jednání Vznikají logickými myšlenkovými pochody, ale na základě chorobných vstupních údajů

Psychopatologie - bludy Megalomanické (expanzivní) Extrapotenční - mimořádné schopnosti Originární – vznešený původ Inventorní – vynálezecké Reformátorské – změnit svět, zachránit lidstvo Religiozní - náboženské Kosmické

Psychopatologie - bludy Mikromanické ( depresivní) Insuficienční – sebepodceňování, neschopnost Obavný – katastrofické představy Ruinační – nemá prostředky k existenci, zruinoval rodinu Autoakuzační – sebeobviňování Nihilistický- popírá vlastní existenci Enormity – vlastní existencí nebo aktivitou zničí svět Eternity – bude věčně žít a trpět Hypochondrický

Psychopatologie - bludy Paranoidní Vztahovačnosti Perzekuční – pronásledování Kverulační – sudičské Emulační – žárlivecké Erotomanické

Psychopatologie ŘEČ inkoherentní, inadekvátní odpovědi, neologismy, echolalie, perseverace, verbigerace, šroubované vyjadřování, latence,... Verbální projev - chudý, mutistický, bohatý, logorhea

Psychopatologie VNÍMÁNÍ iluze, halucinace (zrakové, sluchové, imperativní, hmatové, chuťové, čichové, tělové, kinestetické, inadekvátní, extrakampinní, intrapsychické) Pseudoiluze, pseudohalucinace

Psychopatologie PAMĚŤ VŮLE PUDY hypomnézie, amnézie, hypobulie, abulie, hyperbulie PUDY sebezáchovný (suic. chování, automutilace) sexuální - poruchy kvantitativní, kvalitativní (v objektu, ve způsobu) obživný - anorexie, bulimie, pika, sitofobie

Psychopatologie INTELEKT NOSOGNOSE orientačně - v širší normě  ment. retardace  demence NOSOGNOSE ANOSOGNOSE, AGRAVACE, SIMULACE, DISIMULACE

Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u předškolních dětí hyperaktivita mentální retardace (školní zralost) separační úzkost poruchy chování v rodině neorganická enuréza (hranice 4 - 5 let) vývojové poruchy řeči dětský autismus

Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u školních dětí hyperaktivita + defekt pozornost vývojové poruchy školních dovedností (dyslexie, dysgrafie) poruchy chování tikové poruchy odmítání školy elektivní mutismus

Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u adolescentů poruchy chování (odmítání autorit, predelikventní činnost, drogy…) hraniční poruchy suicidální chování sociální fobie mentální anorexie, bulimie hebefrenie afektivní poruchy (deprese, mánie )