Technické zobrazování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZOBRAZOVÁNÍ A NORMALIZACE V TECHNICKÉ DOKUMENTACI
Advertisements

STROJÍRENSTVÍ Technické kreslení Značky polohy (ST20)
ZOBRAZOVÁNÍ A NORMALIZACE V TECHNICKÉ DOKUMENTACI
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Axonometrické promítání
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Zjednodušování obrazů
Koule a kulová plocha v KP
ZÁKLADY DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE.
Strojírenství Technické kreslení Pravoúhlé promítání (ST16)
TECHNICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
ZJEDNODUŠENÉ ZOBRAZOVÁNÍ, PŘERUŠOVÁNÍ OBRAZCŮ
Volné rovnoběžné promítání - úvod
Technické kreslení Svět práce, 7. ročník
Strojírenství Technické kreslení Průniky těles (ST17)
Zobrazování - základy..
Strojírenství Technické kreslení Řezy tělesem (ST18)
KRESLENÍ PEROVÝCH A KLÍNOVÝCH SPOJŮ
Technické kreslení Pravoúhlé promítání
Deskriptivní geometrie DG/PÚPN
Technické kreslení Řezy a průřezy
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Kótování - zapisování a umisťování kót
Tolerování rozměru a geometrické tolerance
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Pravoúhlá axonometrie
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Tato prezentace byla vytvořena
Kótované promítání – zobrazení roviny
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Strojírenství Technické kreslení Technické zobrazování (ST15)
Technická normalizace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
ŘEZY A PRŮŘEZY.
Středová souměrnost.
Kótované promítání – zobrazení dvojice přímek
TECHNICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ
Technická grafika a konstruování
Kótované promítání – zobrazení přímky a úsečky
Počítačová podpora konstruování
Co dnes uslyšíte? Afinita Důležité body a přímky.
PRAVOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ – ÚVOD[1]
Ostatní strojní součásti, převody
TECHNICKÉ KRESLENÍ NÁZORNÉ PROMÍTÁNÍ[1]
Kosoúhlé promítání.
Počítačová podpora konstruování
PARAMETRICKÉ MODELOVÁNÍ A KONSTRUOVÁNÍ. Normy kreslení Otevřená šablona obsahuje základní nastavení, rámeček a rohové razítko. Nastavenou normu lze upravit.
Výkresová dokumentace
Ostatní strojní součásti, převody
KONSTRUOVÁNÍ ODLITKŮ, VÝKOVKŮ A SVARKŮ
SÍTĚ HRANATÝCH TĚLES OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Základy technického zobrazování
Technické zobrazování
Konstrukční dokumentace
ROVINA A JEJÍ PRVKY - hlavní přímky
Pravidla pro zobrazování na výkresech
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
ŘEZ VÁLCE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L ŘEZ VÁLCE OB21-OP-STROJ-DEG-MAT-L
ProgeCAD CAD.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Technická normalizace
Digitální učební materiál
Vybrané promítací metody
Technická normalizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Středová souměrnost Název : VY_32_inovace_17 Matematika - středová.
Transkript prezentace:

Technické zobrazování pravoúhlé promítání a zobrazování těles

Zobrazování V technické praxi se setkáváme s potřebou zobrazování reálných součástí pomocí náčrtů nebo výkresů. K tomu, aby bylo možné zobrazit 3D tělesa pomocí 2D se využívá různých zobrazovacích metod. Existují dva typy zobrazení: 3D prostorové zobrazení (axonometrické promítání) 2D plošné zobrazení (kosoúhlé, pravoúhlé, středové promítání) K zobrazování předmětů na strojírenských výkresech se používá pravoúhlé promítání.

Zobrazování na výkresech Středové promítání Pravoúhlé promítání

Zobrazování na výkresech Promítací rovina (průmětna) – je rovina, do které se pomocí promítacích přímek promítá obraz předmětu. Metody pravoúhlého promítání: Promítání v 1. kvadrantu (ISO – E, promítání „evropské“) Promítání v 3. kvadrantu (ISO – A, promítání „americké“)

Pravoúhlé promítání –v 1. kvadrantu

Pravoúhlé promítání –v 1. kvadrantu Pohledy ISO E a ISO A: A-zepředu B-shora C-zleva D-zprava E-zdola F-zezadu

Pravoúhlé promítání –v 3. kvadrantu

Pravidla zobrazování Počet obrazů volíme co nejmenší (ale takový aby bylo těleso úplně zobrazeno. Pro umisťování a zobrazování pohledů platí pravidla pravoúhlého promítání. Hlavní pohled (zepředu) by měl co nejvíce vystihovat tvar předmětu. Předmět by měl být zobrazen ve funkční poloze nebo v poloze vhodné pro výrobu.

Pohledy Pohledy dle zvolené metody promítání se neoznačují – sdružené pohledy. Pohledy neodpovídající metodě promítání se musí označit – nesdružené pohledy (na obr. pohled A).

Zobrazování Částečný pohled (obr. a) a pootočené pohledy (b, c) se použijí pokud nelze předmět zobrazit podle pravidel pravoúhlého promítání v průmětnách na sebe kolmých.

Zobrazování Rozvinutý pohled se používá pro zobrazení předmětů: Zhotovených ohýbáním (viz. obr) Se zakřiveným povrchem

Zobrazování Místní pohled – použije se pokud je třeba zobrazit tvar pouze určitého konstrukčního prvku např. drážky pro pero na hřídeli (viz. obr) nebo v náboji, apod.

Zobrazování Souměrné předměty – mohou být zobrazovány jen polovinou nebo čtvrtinou. Souměrnost se vyznačí na osách souměrnosti rovnoběžnými přímkami.

Zobrazování Další možnosti zobrazování – nezřetelné přechody (a), opakující se shodné prvky (b), obrazy dlouhých prvků lze přerušovat (c) a) b) c)

Závěr Doporučená literatura: [1] Kletečka, J., Fořt, P. Technické kreslení. Brno: Computer Press, 2007, 252 s. [2] Svoboda, P. a kol. Základy konstruování. Brno: Cerm, 2008, 234 s. [3] Drastík, F. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava: Montanex, 1994, 228 s.