František Křižík narodil se v 8. července 1847 v Plánici u Klatov 8.7.1847 – 22.1.1941 narodil se v 8. července 1847 v Plánici u Klatov zemřel 22. ledna ve Stádlci u Tábora český elektrotechnik, vynálezce a podnikatel
Dětství a Studia narodil se jako jediný syn venkovského ševce a posluhovačky v pošumavském městečku Planice brzy v mládí přisel o otce ve dvanácti letech odešel za studiem. V Praze vystudoval reálné gymnázium, ale pro nedostatek peněz nemohl složit maturitu přesto ho profesor Václav Zenger, který rozpoznal Křižíkovo nadání a technické nadšení, přijal na pražskou techniku, kterou dokončil úspěšně ukončil inženýrským diplomem
Dětství a Studia již během studia si musel najít práci, nejprve soukromé doučování, opisování not a později práci v továrně, která se zabývala výrobou telegrafických a signalizačních zařízení během práce zdokonalil železniční signalizaci což se také stalo jeho prvním uznávaným vynálezem, za který obdržel 1000 zlatých
Vynálezy Telegrafická a signalizační zařízení vstoupil do elektrotechniky jako praktikant u továrníka Kaufmana (podnik vyrábějící železniční telegrafická signalizační zařízení) Křižík uvedl do provozu zabezpečovací systém na trati Varadin- Kluž-> zájem rakouských drah v roce 1878 zkonstruoval blokový systém který udržoval za sebou jedoucí vlaky v bezpečné vzdálenosti
Vynálezy Oblouková lampa zdokonalil Jabločkovu obloukovku tak, že se uhlíky již neseřizovaly mechanicky ale automaticky pomocí magnetické síly Křižíkova diferenciální oblouková lampa získala na Světové výstavě roku 1881 v Paříži zlatou medaili díky zájmu evropských firem o tento patent založil v roce 1884 v Karlíně svou elektrotechnickou továrnu
Vynálezy Elektrická tramvaj roku 1891 postavil první pražskou pouliční dráhu (Letná- Výstaviště) poté postavil další trať do Libně a Vysočan-> konflikt s provozovateli koňské dráhy roku 1905 jeho elektrická doprava definitivně vytlačila koňskou
Vynálezy Elektrárny organizoval výstavbu a elektrotechnickou instalaci českých elektráren do zahájení první světové války bylo pod jeho odborným vedením vybudováno 112 městských elektráren a osvětleno bylo 145 velkých podniků, budov nemocnic, úřadů atd.
Vynálezy Elektrické dráhy v roce 1903 postavil první plně elektrifikovanou železniční dráhu na stejnosměrný proud v tehdejším rakouském mocnářství- trať mezi Táborem a Bechyní o dva roky později zvítězil v konkurzu na elektrickou lokomotivu pro městskou dráhu ve Vídni
Podnikání sklízel spíš pocty než zakázky nerespektoval nastupující trend spojování elektrotechnických provozů se strojírenskými podniky Křižík věřil v budoucnost stejnosměrného proudu a inženýr Emil Kolben pochopil, že větší perspektivu má proud střídavý=> Křižík tento spor prohrál a to znamená ztrátu zakázek i bankovních úvěrů nedostal se z finančních problémů a během první světové války ho banky donutily přeměnit zadluženou firmu na akciovou společnost
Podnikání roku 1917 přebírá pro nesplácení úvěrů Pražská úvěrní banka jeho podnik roztrpčený vynálezce se stáhl do ústraní Jan Neruda o něm řekl: „Měl dvě vady. Nebyl obchodníkem a byl příliš skromný. Jedním slovem, byl Čech“