EGTC Vícečetná přeshraniční spolupráce jinde v Evropě – inspirace z Horního Rýna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Advertisements

PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
EU a Česká republika Instituce EU
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.
OMC Pracovní expertní skupina
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Příprava České republiky na výkon předsednictví v Radě Evropské unie leden – červen 2009.
Základní informace k aktuálnímu stavu finančních prostředků Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004.
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Budoucnost kohezní politiky Pozice Poslanecké sněmovny Kristýna Kočí.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Evropská Unie.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Regionální politika RP ČR.
FONDY EU Programové období
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
EUROREGION ELBE/LABE 1 Společný Fond malých projektů v EUROREGIONU ELBE/LABE
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
Projekt POLYCE Markéta Borovská, Útvar rozvoje hl. m. Prahy Národní informační den pro zájemce OP ESPON února 2011.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech PRVNÍ AKČNÍ PROGRAM pro implementaci ÚA EU ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Institut ochránce práv dětí
Regionální politika EU v období
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Vnější investiční plán EU
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Subjekty a objekty veřejných politik
LEADER metoda pro oživení venkova
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
REGIONÁLNÍ PARTNERSTVÍ
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Moje práce na Broumovsku
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Prioritní osa 4 Spolupráce institucí a komunit
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Transkript prezentace:

EGTC Vícečetná přeshraniční spolupráce jinde v Evropě – inspirace z Horního Rýna

EGTC Přeshraniční regiony Rada Evropy (1972) definuje přeshraniční regiony jako oblasti „s homogenními znaky a funkčními propojeními, protože jinak by tam nebyla potřeba přeshraniční spolupráce“. Přeshraniční region je potenciální region, relativně homogenní v charakteristikách geografických, historických, ekologických, etnických skupin, ekonomických příležitostí a podobně, nicméně zatím negativně ovlivněný suverenitou národních vlád obou či více stran hranice příhraničního regionu.

EGTC Pokračování CBR je územní jednotka, která má historické, socio-ekonomické a kulturní společné body a, aspoň náznakem, vlastní regionální identitu, autonomní (politické a sociální) instituce a proto žádá autonomní definici svých potřeb a zájmů, kterou je ochoten formulovat a obhájit. Rostoucí počet necentrálních vlád, tedy regionů, vstupuje do meziregionální a přeshraniční spolupráce bez zahrnutí centrální úrovně, což přispívá k vzrůstu významu takzvané paradiplomacie.

EGTC

Horní Rýn

EGTC Kooperující subjekty v rámci H. Rýna NěmeckoŠvýcarskoFrancie Spolková země Bádensko- Württenbersko (místní vlády Freiburg a Karlsruhe) Spolková země Porýní-Falcko Kantony: Basilej-město, Basilej-venkov, Argovi, Jura, Soleur Stát formou prefektur departmentů Dolní Rýn a Horní rýn Region Alsasko

EGTC Statistiky Horního Rýna RegionRozloha Počet obyvatel Hustota zalidnění HDP/osoba Alasasko8 281 km² € Bádensko- Württembersk o km² € Porýní-Falcko1 512 km² € Severozápadní Švýcarsko km² €

EGTC Eurodistrikty v Horním Rýnu Trilaterální Eurodistrikt Basilej Eurodistrikt regionu Freiburg a střední a jižného Alsaska Eurodistrikt Štrasburk – Ortenau Eurodistrikt PAMINA (okolí Karlsruhe)

EGTC Povaha Horního Rýna Horní Rýn tvoří část relativně homogenního koridoru polycentrických přeshraničních metropolitních regionu, které se, ve velkém zjednodušení, nacházejí podél toku celého Rýnu. Horní Rýn je trilaterálním přeshraničním regionem, který je postaven na vyvážené polycentričnosti představované dvěma nezpochybnitelnými přeshraničními jádry v podobě Basileje a Štrasburku a důležitou rolí města Karlsruhe. Zejména v oblasti Basileje již došlo k velmi funkční přeshraniční integraci, protože tato oblast je v evropském měřítku jedním ze tří nejvýznamnějších oblastí přeshraničního dojíždění za prací.

EGTC Městská centra

EGTC Centra Horního Rýna Z hlediska funkčních městských oblastí zahrnuje území Horního Rýna dvě jádrové přeshraniční oblasti, kterými jsou Basilej a Štrasburk, a oblast od hranic vzdálenějšího Karlsruhe, které kromě své demografické váhy a ekonomické síly však rovněž vykazuje přeshraniční charakter. Kromě uvedených tří měst jsou významnými centry rovněž Freiburg, Colmar a Mylhúzy. Pro území Horního Rýna je charakteristická vysoká úroveň přeshraničních toků, což platí zejména o přeshraniční mobilitě pracovní síly. Pro celý region jsou rovněž charakteristické existující třístranné kooperační struktury, které občas vedou k označování tohoto regionu termínem „modelový“.

EGTC Governance – mezivládní komise První institucionální zakotvení francouzsko-německá přeshraniční spolupráce dostala až v roce 1975 na základě Bonnské smlouvy o třístranné francouzsko-německo-švýcarské spolupráci, která dala přeshraniční spolupráci institucionální rámec. Úkolem této mezivládní struktury je vyřešit otázky, které nemohou kvůli své komplikované povaze být řešeny jednotlivými regiony na spolupráci participujícími. Tato Komise formuluje všem třem vládám doporučení typu revize textu zakládajících smluv. Tato mezivládní komise je složena ze tří maximálně osmičlenných delegací jmenovaných národními vládami. Jsou složeny ze zástupců různých sektorových ministerstev a jsou vždy vedeny zástupci relevantních ministerstev zahraničních věcí. Od roku 1975 se třístranná mezivládní komise sešla ke 21 společným setkáním.

EGTC Vznik Hornorýnské konference V listopadu 1991 se zmíněný třístranný regionální výbor transformoval do německo-francouzsko-švýcarské Hornorýnské konference, která se stala centrálním koordinačním orgánem pro organizace CBC v Horním Rýnu. Konference se tak stala ústředním aktérem pro koordinaci samotné CBC, pro mezivládní komisi pak zůstaly úkoly, které nemohou být řešeny na regionální úrovni. Národní státy, tedy Švýcarsko, Francie a Německo se samy staly aktéry přeshraniční spolupráce, pomohly iniciovat vznik současných kooperačních struktur a jejich zájmy jsou zastoupeny ve strukturách organizujících provádění CBC v předmětném přeshraničním regionu.

EGTC Fungování konference Konference Horního Rýna, celým názvem Francouzsko-německo-švýcarská konference Horního Rýna, zapojuje do víceúrovňové správy Horního Rýna odborníky z regionů, které tvoří referenční území Horního Rýna. Nejedná se o politický orgán, jde o networkingovou platformou expertů pracujících pro veřejné organizace spolupracujících regionů.

EGTC Složky konference Řídící výbor je koordinačním a rozhodujícím orgánem konference a skládá se z delegací všech tří zemí, které jsou do CBC na Horním Rýnu zapojeny. Předsednictví se střídá vždy po jednom roce, přičemž je zvykem že členy řídícího výboru jsou za francouzskou stranu alsaský prefekt, za německou stranu předseda okresu Freiburg či Karlsruhe a člen výkonné rady kantonů Basilej-město či Basilej-venkov. Plenární shromáždění je diskusním fórem Hornorýnské konference, kdy se setká 25 členů každé ze tří delegací. O personálním složení delegací rozhodují vždy národní zástupci v řídícím výboru. Společný sekretariát je výkonným orgánem konference, který je složen vždy ze stálých zástupců z německé, francouzské a švýcarské strany a administrativního asistenta. Společný sekretariát sídlí v německém Kehlu. V rámci konference funguje 12 pracovních skupin, ty se dělí do 40 výborů.

EGTC

Vzdělávání a odborná profesní příprava, veřejné zdraví, programy pro mládež, krizové řízení, kultura, územní plánování, životní prostředí regionální doprava, hospodářská spolupráce, zemědělství, sport, ochrana klimatu. Pracovní skupiny jsou dále rozděleny rozděleny do 40 expertních výborů, kde vzniká nejvíce konkrétních projektových námětů, které jsou pak předloženy k validaci prostřednictvím řídícího výboru a následně pak i trilaterálního kongresu.

EGTC Trilaterální kongresy Hornorýnské konference pořádá nepravidelně trilaterální kongresy, na nichž představuje odborné veřejnosti a širšímu obyvatelstvu výsledky činnosti a určuje hlavní směřování CBC v dalším období. V organizaci se pravidelně střídají zástupci všech zemí do spolupráce zapojených. Zatím se uskutečnilo 12 kongresů, které měly následující zaměření: Doprava a komunikace, Kehl 1988 Kultura a rozvoj kultury, Štrasburk 1989 Životní prostředí, Basilej 1991 Hospodářská spolupráce, Karlsruhe 1992 Mládež, vzdělávání a zaměstanost, Štrasburk 1995 Obchod a řemesla, Bailejl 1997 Regionální rozvoj, Neustadt an der Weinstrasse 1999 Společný život na Horním Rýnu, Štrasburk 2002 Média a komunikace na Horním Rýnu, Basilej 2004 Budoucnost Horního Rýna v rozšířené Evropě, Freiburg 2006 Horní Rýn – model rozvoje a spolupráce, Štrasburk 2008 Vzdělávání, výzkum a inovace, Basilej 2010

EGTC Výkonná rada Tato instituce si klade ambice hrát roli parlamentu Horního Rýna. Ve své zakládající deklaraci má uvedeny následující hlavní cíle činnosti: Rozvoj a prohlubování přeshraniční spolupráce v oblasti politiky; Podpora společných iniciativ vedoucích ke vzniku přeshraničních projektů na regionální a místní úrovni; Přispět k harmonickému rozvoji Horního Rýna; Politicky provázet činnost hornorýnské konference. Zástupci tří členských zemí, Francie, Švýcarska a Německa se dělí do čtyř delegací, konkrétně alsaské (Francie), severošvýcarské a dvou německých dle spolkových zemích Porýní-Falcko a Badensko – Württenbersko.

EGTC Další aktéři spolupráce Informační systém INFOBEST EuroInstitut EURES-T Horní Rýn Evropská konferederace Hornorýnských univerzit

EGTC Financování CBC na H. Rýnu Největším objemem financí, 67 miliony EUR (srovnej s 216 miliony EUR pro spolupráci česko-polskou) disponuje program INTERREG 4A Horní Rýn. V souvislosti s programem INTERREG je důležité zdůraznit, že řídící struktury programu nejsou spojeny se strukturami dříve popsanými. Na rozdíl od Velkého Regionu ani od plánů seskupení TRITIA nehrají kooperační struktury CBC v Horním Rýnu při distribuci žádnou oficiální roli. Zástupci veřejných organizací zapojených do governance CBR Horního Rýna nominují své zástupce i do řídícího výboru programu INTERREG, a realizátoři CBC v Horním Rýnu jsou institucionálně organizováni ve strukturách hornorýnské konference, tudíž ve faktické rovině rozhodují o rozdělování prostředků z programu INTERREG a hlavních směrech CBC na Horním Rýnu stejní lidé zastupující stejné organizace. Dále mají subjekty z H. Rýna možnost čerpat z fondu spravovaného hornorýnskou konferencí.

EGTC Shrnutí V Horním Rýnu můžeme hovořit o vertikálním i horizontálním propojení struktur, které jsou zodpovědné za uskutečňování přeshraniční spolupráce, kdy je vertikální rozdělení kooperačních strukturu v rámci Konference Horního Rýna – čtyři pilíře spolupráce stojící na spolupráci v oblasti politické, hospodářské, výzkumně-vzdělávací a občanské společnosti propojeno s horizontální spoluprací části území Horního Rýna, na kterém vyvíjejí činnost tamní čtyři Eurodistrikty.

EGTC Shrnutí II Kultura kooperace v cílovém území přetrvává již po dobu čtyřiceti až padesáti let. Rovněž je ale potřeba zmínit, že v posledních desíti letech začala být výkonná rada příliš vzdálenou platformou pro každodenní uskutečňování přeshraniční spolupráce, což kritizovali zejména zástupci místních samospráv. Proto byla zahájena institucionalizace menších eurodistriktů, které v současnosti realizují onu „každodenní“ přeshraniční spolupráci a mají výraznou výhodu v tom, že spousta práce již byla odvedena v rámci širší spolupráce (na území celého údolí horního toku Rýna) a rovněž ve skutečnosti, že do současnosti bylo nějakou formou do přeshraniční spolupráce v regionu zapojeno kolem 6000 odborníků na různé oblasti spolupráce, tudíž nebylo nijak obtížné tyto odborníky zorganizovat a institucionalizovat na menším území eurodistriktů.

EGTC Inspirace pro nás Zapojení co největšího množství aktérů do kooperačních struktur, zejména VŠ, občanskou společnost a privátní sféru. Vytvoření přeshraničního trhu práce Vytvoření kooperační strategie. Vytvoření značky „TRITIA“ Vytvoření stálého sekretariátu koordinujícího CBC. Vytvoření vlastního finančního nástroje pro menší projekty.

EGTC Děkuji za pozornost! Mgr. Hynek Böhm Institut EuroSchola