Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří Žebrák, Ing. Jaroslav Broulík
Seminář Těžba a konflikty Besedy a anketa na střední škole Byly vytipovány 3 střední školy a studenti 1. a 2. ročníku (věková kategorie let) Věkový průměr 16,8 let Převaha žen Anonymní vyplnění Obchodní akademie a vyšší odborná škola Brno Gymnázium Matiční Ostrava Gymnázium Havířov
Seminář Těžba a konflikty Soubor dat z dotazníku Bylo vyhodnoceno všech 166 respondentů Odevzdáno 100% vyplněných dotazníků Odstraněny drobné chyby, vypovídací schopnost výběrového souboru dobrá Odpovědi vyžádány na začátku a po skončení přednášky
Seminář Těžba a konflikty Dotazník Obsahuje 7 otázek před a po výkladu o těžbě nerostných surovin a neobnovitelných přírodních zdrojích Možnost výběru odpovědí ze škály : Rozhodně ano-spíše ano-spíše ne- rozhodně ne-nevím U tří otázek škála ano-ne-nevím U tří otázek možnost volné odpovědi
Seminář Těžba a konflikty Dotazník Část A 1) Myslíte si, že těžba nerostných surovin se má v dnešní době za každou cenu co nejvíce omezovat? 2) Myslíte si že společenský zájem na získání suroviny je důležitější než zájmy individuálních vlastníků? 3) Myslíte si že těžba nerostných surovin má být výhradně záležitostí soukromých těžařů a stát by neměl těžbu regulovat? 4) Měl-a jsi možnost někdy v minulosti navštívit nějaké hornické muzeum nebo v rámci exkurze nějaký důl-lom? 5) Pracoval v minulosti Váš příbuzný nebo rodinný přítel jako horník? 6) Uveď pořadí 3 druhů nerost.surovin, které se těží nejvíce v ČR. 7) Pracoval v minulosti Váš příbuzný nebo rodinný přítel jako horník? Část B 1) Myslíte si, že těžba nerostných surovin se má v dnešní době za každou cenu co nejvíce omezovat ? 2) Myslíte si že společenský zájem na získání suroviny je důležitější než zájmy individuálních vlastníků? 3) Myslíte si že těžba nerostných surovin má být výhradně záležitostí soukromých těžařů a stát by neměl těžbu regulovat? 4) Chtěl-a by jsi někdy v budoucnu navštívit nějaké hornické muzeum nebo v rámci exkurze nějaký důl-lom? 5) Myslíte si, že informace o využívání neobnovitelných přírodních zdrojů jsou neznámé –zajímavé – poučné? 6) Myslíte si že informace o NPZ by měly být součástí běžné výuky ? 7) Co vás na besedě nejvíce překvapilo? 8) Co na besedě doporučujete zlepšit?
Seminář Těžba a konflikty Počty studentů na besedě Počet respondentů Muži Ženy Celkem Brno-2třídy Ostrava-1tř Havířov-4tř Celkem
Seminář Těžba a konflikty Počet respondentů ankety
Seminář Těžba a konflikty
Seminář Těžba a konflikty
Seminář Těžba a konflikty
Seminář Těžba a konflikty Vyhodnocení znalostí a motivace Na otázky o těžbě v ČR bylo v průměru více jak 90 % správných odpovědí Návštěvu muzea nebo dolu-lomu absolvovalo 65 – 96 % studentů V budoucnu by rádo přišlo znovu více jak 60 % studentů Horníka mezi rodinou má podle regionu 20 až 95 % studentů.
Seminář Těžba a konflikty Vyhodnocení informačních zdrojů Převážná část studentů považuje informace na besedě za zajímavé a poučné (cca 62 %) ale i dříve známé. Více jak polovina účastníků ankety je pro doplnění rámcového vzdělávacího programu o informace o NPZ a jejich využití na rozdíl od jednorázových besed a kampaní Studenti hodnotí lépe význam surovin pro dnešní společnost než význam hornictví v naší historii
Seminář Těžba a konflikty Doporučení studentů K výkladu použít moderní média Více informací o budoucích trendech Kladení důrazu na varování společnosti Nechat více prostoru pro diskusi Předkládat návrhy řešení a alternativy Doplnit nejlepší řešení ze světa Předložit vyvážené informace pro a proti
Seminář Těžba a konflikty Závěry a doporučení z ankety-1 Zájem o OPZ stoupá Znalosti o NPZ na středoškolské úrovni poměrně dobré, převažuje však negativní názor na důsledky těžební činnosti Hlad po objektivních informacích stoupá Možnosti alternativního řešení nejsou vždy prezentovány Chybí moderní způsoby komunikace při pozitivním ovlivňování veřejnosti
Seminář Těžba a konflikty Závěry a doporučení z ankety-2 Zlepšit image těžebního průmyslu před veřejností V informačních kampaních využít moderní metody působení při ovlivňování veřejnosti Zpřístupnit dobývací prostory s ukázkou těžby a jejich dopadů Vytvořit trvalé expozice s možností aktivního ovlivňování veřejnosti
Seminář Těžba a konflikty Děkujeme za pozornost