Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katabolický = energetický metabolismus 3.1. Fermentace 3.2. Respirace
Advertisements

Úvod do studia biochemie
BIOCHEMIE.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Látkové složení lidského těla- prvky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STRUKTURA BUŇKY.
Složení živých soustav
METABOLISMUS LIPIDŮ I Katabolismus
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Chemická stavba buněk Září 2009.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Metabolismus sacharidů
Nutný úvod do histologie
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
VY_32_INOVACE_05_PVP_241_Hol
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Biochemie Úvod do biochemie.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Metabolismus bakterií
Výživa buňky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
Prekambrium Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_13_Bílkoviny.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Chemické složení živých organismů
Výživa a hygiena potravin
Buňka  organismy Látkové složení.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Biochemické cykly prvků
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Katabolické, Anabolické děje a Metabolismus
3. Vlastnosti živých soustav
BIOCHEMICKÁ ENERGETIKA
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Prokaryotická buňka.
 Biochemický ústav LF MU 2016 (E.T.)
Metabolismus sacharidů
Transkript prezentace:

Metabolismus ba kterií

– Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní prvky (C, H, O, N, P, Na, K, Ca, Mg, Cl), prvky stopové (Cu, Mn, Zn, Co a další) a základní chemické sloučeniny. – Těžké kovy (Cu, Mn) jsou především součástí bakteriálních enzymů.

Základní chemické sloučeniny se dělí podle velikosti molekul na 2 skupiny: Skupina malých molekul – voda – aminokyseliny – nukleotidy – monosacharidy – oligosacharidy – glyceridy – hexosaminy, včetně prekurzorů všech těchto látek Skupina velkých molekul – bílkoviny – nukleové kyseliny – polysacharidy – lipoproteiny – peptidoglykan – lipopolysacharidy

Metabolismus bakterií Metabolismus je souhrn všech reakcí probíhajících v živé hmotě – tedy i uvnitř bakteriální buňky a v jejím bezprostředním okolí. Cílem těchto biochemických reakcí je zisk energie a stavebního materiálu. Z vývojového hlediska se setkáváme s dokonalým metabolismem až u bakterií. Rickettsie mají pouze rudimentární metabolismus (defektní enzymatický aparát  nitrobuněčný parazitismus), viry nemají žádnou metabolickou aktivitu (nahrazuje ji hostitelská buňka), jen někdy produkují enzymy, které jsou faktory patogenity.

Dělení bakterií podle způsobu získávání energie a stavebního materiálu Autotrofní – získávají energii a stavební materiál výhradně z anorganických látek, které jsou zdrojem dusíku, CO 2 je zdrojem C, (u některých druhů to mohou být i jednodušší organické sloučeniny – metan, etanol aj.) – vytvářejí organické látky z látek anorganických a jejich štěpením pak uvolňují patřičnou energii.

Dělení bakterií podle způsobu získávání energie a stavebního materiálu Heterotrofní – získávají energii a stavební materiál z energeticky bohatých organických látek. Některé organické sloučeniny nedovedou syntetizovat (chybí jim příslušný enzymatický systém) – dodáváme je proto do kultivačních médií

Dělení bakterií podle vztahu ke kyslíku a ve vybavení enzymy: Aerobní bakterie – mají dehydrogenázy i cytochromy, oxidoredukční pochody probíhají jen za přítomnosti kyslíku (BK, Bordetella pertussis) Anaerobní bakterie – obsahují pouze dehydrogenázy, v prostředí s kyslíkem hynou (klostridia) Fakultativně anaerobní bakterie – jsou schopné adaptace podle podmínek prostředí, jsou vybaveny cytochromy i dehydrogenázami – patří sem většina lékařsky významných bakterií. Anaerobní aerotolerantní bakterie – mají pouze dehydrogenázy, ale přítomnost kyslíku jim neškodí (laktobacily) Mikroaerofilní (CO 2 )

V bakteriální buňce probíhá současně celá řada pochodů, při kterých na jedné straně vznikají syntézou či přeměnou z jednodušších látek jednotlivé složky bakteriální buňky (bílkoviny, nukleové kyseliny, polysacharidy, lipidy aj.) – jsou to reakce anabolické (asimilační). Na druhé straně jsou látky složitější štěpeny na látky jednodušší za současného uvolňování energie – jsou to reakce katabolické (disimilační).

Anabolismus a katabolismus probíhají v buňce současně, za normálních podmínek jsou ve vzájemné dynamické rovnováze. V případě, že převládá asimilace, buňka roste a dělí se, jakmile převládá disimilace, buňka se zmenšuje a nakonec odumírá.