Interpersonální přitažlivost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Advertisements

Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Vzájemné silové působení těles
Konflikty a způsoby jejich řešení
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Vymezení, funkce, zdroje
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
Neverbální komunikace
Hodnocení výstupu v kurzu verbální složka: přiměřená hlasitost přiměřené tempo správné frázování dynamika řeči emocionalita.
OSOBNOST.
Neverbální komunikace
Postoje zSklon ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama. zRegulují naše jednání a prožívání. zPostoj má 3 složky: -kognitivní.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Proč krása vládne světu
Krása, spokojenost a štěstí Z knihy Proč krása vládne světu (Nancy Etcoff) Kapitoly Krása jako lákadlo a Potěšení z krásy.
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Neverbální komunikace
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Zásady efektivní komunikace
Sociální vlivy Free Powerpoint Templates.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Major Antecedents of Attraction (Hlavní předpoklady přitažlivosti)
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Vztahy mezi mladými lidmi TÉMA SADY: Občanská.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Nová služba – nová kultura?
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Psychické procesy - vnímání
Prohlédni si obrázky a zamysli se, co vyjadřují:
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Interpersonální přitažlivost Atraktivita Powerpoint Templates

Interpersonální přitažlivost ovlivňuje to, jak k dalším lidem přistupujeme, jak je hodnotíme na první pohled a jak s nimi potom jednáme atraktivní jedinci mají ve společnosti nějaké výhody, např. získávají snadněji zaměstnání, mají vyšší platy, u soudů dostávají nižší tresty a také mají více sexuálních partnerů než jedinci neatraktivní

Faktory ovlivňující vznik přitažlivosti Obecné faktory: kultura, pohlaví, kontext OSOBNÍ FAKTORY Fyzická přitažlivost Podobnost a komplementarita Vzájemná náklonnost SITUAČNÍ FAKTORY Blízkost Přítomnost a povědomost Kultura: různé kultury různé chápání krásy a i uvnitř kultury se názory liší Pohlaví: v západních kulturách muže přitahuje fyzická krása, kdežto u žen preference nejsou převážně fyzické Kontext: př. ti kdo s námi nesouhlasí, mohou přijít o své fyzické kouzlo

ZNAKY TĚLESNÉ ATRAKTIVITY Fyzická přitažlivost Fyzicky přitažlivé jedince máme tendenci hodnotit i jako psychicky přitažlivé Jsou jim přisuzovány rysy jako popularita, vřelost, štědrost… ZNAKY TĚLESNÉ ATRAKTIVITY atraktivita těla atraktivita tváří atraktivita tělesných vůní a hlasová atraktivita TĚLO:(např. tělesný typ, symetrie, výška, poměr pasu k bokům, poměr boků k ramenům), TVÁŘ:symetrie tváří, proporcionalita, neotenie, průměrnost, vousy, maskulinní a femininní znaky) VŮNĚ A HLAS:(výška/hloubka, jasnost, rezonance).

Fyzická přitažlivost výzkum Dion (1972) Fotografie sedmiletých dětí

Negativa fyzické atraktivity nejistota, zda druzí reagují na jejich fyzickou krásu či na osobnostní kvality zvýšený počet (často nevyžádaných, neprovokovaných) sexuálních nabídek okolí je často považuje za domýšlivé a sexuálně nevěrné jejich partneři na ně často nepřiměřeně až chorobně žárlí

Podobnost a komplementarita Podobnost = „vrána k vráně sedá“ Máme sklon být přitahování k podobnosti (vzhled, přesvědčení, postoje, hodnoty) Podobnost je zdroj odměn (větší pravděpodobnost, že s podobnými lidmi budeme souhlasit – více společných činností, lepší komunikace). Př. muži v atomovém krytu

Podobnost a komplementarita Komplementarita = „protiklady se přitahují“ Nemáme rádi lidi, kteří jsou nám příliš podobní, jelikož se rádi považujeme za jedinečné. Př. partnera si hledáme tak, abychom vyrovnali vlastní deficity.

Vzájemná náklonnost = přitažliví jsou ti, co jsou nám sympatičtí Princip výnosů a nákladů Teorie zisků a ztrát Princip:jsme přitahováni k těm, kteří nás mají rádi a kladně se o nás zmiňují a naopak (zvyšuje se tím naše sebeúcta) Teorie: Máme raději lidi, kteří nás zpočátku nemají rádi a pak změní svůj názor, než ty, kteří nás mají rádi stále a naopak.

Vzájemná náklonnost výzkum Aronson a Linder (1965) Výzkum podporující teorii zisků a ztrát Vyslechnutí si názorů spolupracovníků

Blízkost = čím menší je vzdálenost oddělující jedince, tím větší naděje pro vznik přitažlivosti. minimální podmínka přitažlivosti čím lépe někoho známe, tím více ho potřebujeme při sobě mít psychická vs. prostorová vzdálenost Blízkost poskytuje minimální podmínky k tomu, aby přitažlivost vznikla a udržela se. Když psych. Vzdálenost neodpovídá prostorové, dochází k pocitu, že se druhý „lepí“ a objevují se tendence k útěku anebo pocit, že je vztah ohrožen.

Blízkost výzkum Festinger a kol. 1950 Zákonitost studentských kamarádství na univerzitní koleji

Přítomnost a povědomost = lidé dávají přednost podnětům, s nimiž se dříve častěji setkali. mere exposure effect – efekt pouhé přítomnosti https://www.youtube.com/watch?v=yosfPU3dWgc Blízkost a povědomost vedou k pocitu důvěry. Opakované vystavení přítomnosti může poskytnout větší příležitost k tomu, že budou odhaleny záporné vlastnosti druhých lidí a nebo začne působit nuda či nasycení podnětem. To vyjadřuje úsloví „co člověk má, toho si neváží“. Většina výzkumů však podporuje souvislost mezi povědomostí a přitažlivostí.

Přítomnost a povědomost výzkum Zajonc a kol. (1971) Hodnocení fotografií neznámých lidí

Neverbální indikátory přitažlivosti Výraz tváře Oční kontakt, dilatace zornic Držení těla, posturální echo Osobní prostor

Proxemické zóny

Osobnostní přitažlivost Má větší vliv při utváření dlouhodobých vztahů. postoje, zájmy, přesvědčení, hodnoty, potřeby, víra, způsob života… Nemusí korespondovat s interpersonální přitažlivostí.