Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Český jazyk a literatura
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ DIVADLO Autor:Mgr. Lenka.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
3. Fáze Národního obrození
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DUM - Digitální Učební Materiál
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Horní Slavkov
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o Josefu Kajetánu Tylovi, jeho životě, cílech a díle nejdůležitější osoby nejen v oblasti literatury - divadla ale i společenského dění v 3. období národního obrození. Tylova dramatická tvorba je členěna tematicky a u některých děl je uveden stručný obsah. Vysvětluje pojmy: dramaturg – dramatik. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

Josef Kajetán Tyl

Život nejvýraznější postava české literatury a společenského dění 30. a 40. let 19. st. novinář, herec, dramatik, prozaik narozen v Kutné Hoře syn krejčího, původně vojenský hudebník gymnázium, od roku 1829 u kočující herecké společnosti od 1834 vede ochotnickou společnost, později dramaturg – sestavuje repertoár divadla- (1846 Stavovské divadlo) i dramatik – píše divadelní hry

Dílo Novinář a redaktor: -časopis KVĚTY Spisovatel: - povídky -o životě chudých Chudí lidé -o těžkém životě umělců Rozervanec (pravděpodobně o K. H. Máchovi) - román Poslední Čech – pro podbízivost, povrchnost kritizován K. Havlíčkem

Dramata všechny divadelní hry mají výchovný charakter, všímají si národních problémů 1.Ze současného života: Pražský flamendr Paličova dcera Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka - fidlovačka=ševcovská cechovní slavnost - fraška se zpěvy - poprvé zazněla píseň slepého houslisty Mareše – Kde domov můj (F. Škroup)

2. Historické hry: vznikly kolem roku 1848, jsou historické svými tématy, ale vyjadřují snahy a ideály let Jan Hus – historická postava, vyjadřuje požadavky současnosti Kutnohorští havíři – bouře havířů v Kutné Hoře koncem 15. století (napsáno na podnět stávky smíchovských dělníků ve 40. letech 19. st.) Dekret kutnohorský – boj Čechů a Němců o moc na pražské univerzitě (boj dvou národů posledních 200 let)

3. Dramatické báchorky: hry s pohádkovými motivy, výchovný charakter Jiříkovo vidění Švanda dudák – hlavní hrdina Švanda chce dosáhnout úspěchu v cizině. Aby si vydělal peníze a získal svou milou Dorotku. V cizině se setká s podvodníkem Vocilkou, vidina peněz mění jeho jednání. Ze všeho mu pomáhá láska Dorotky, přátelství Kalafuny a mateřská láska víly Rosavy. Hra je oslavou vlastenectví a obětavosti a varováním před národní zradou a mocí peněz

Ověřovací test 1.Jaký je rozdíl mezi dramaturgem a dramatikem? 2.Který časopis (je vydáván i dnes) redigoval? 3.O kom psal ve svých povídkách? 4.Jak dělíme Tylovy hry? 5.Popisovaly historické hry historické události? 6.Co je dramatická báchorka?

Odpovědi ověřovacího testu 1.Dramaturg sestavuje repertoár divadla, dramatik píše divadelní hry. 2.Časopis Květy. 3.O životě chudých lidí a o těžkém životě umělců. 4.Tylovy hry dělíme na: a) hry ze současnosti, b) historické hry, c) dramatické báchorky. 5.Historické hry popisovaly historické události, ale vyjadřovaly myšlenky, požadavky, snahy současnosti. 6.Hry s pohádkovými motivy, výchovný charakter.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.