Aplikace systému řízení jakosti dle norem ISO 9000 v oblasti geodat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti Centra technické normalizace ČIA
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Nabídka personálních služeb
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Geo-informační systémy
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Systémy managementu jakosti
Základní principy SJ a jejich zavádění do praxe; normy ISO 9000 a ISO ISO normy 1.roč. nav. MSP Mgr. Kateřina Járová ZS 2013/ FVHE VFU.
Ekonomika informačních systémů
Struktura personální směrnice
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Zkušenosti se zaváděním systému řízení v KSRZIS podle:
Význam informací a dat a znalostí
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Dokumentace systému managementu jakosti
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Srovnání standardů CEN, FGDC a ISO pro metadata Ing. Jan Růžička Institut ekonomiky a systémů řízení, odd.GIS VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Vnitroorganizační normy
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Reporting.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Systém řízení kvality.
Návrh struktury personálního spisu
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Ing. Marie Bačáková Institut pro testování a certifikaci, a.s., Zlín
Technické normy ČSN ISO DIN IEC BSI ANSI
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Technické normy ČSN ISO DIN IEC BSI ANSI Ludmila Tichá Ústřední knihovna ČVUT, 2010.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty N_SD, tematický blok č. 6.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
Systém managementu jakosti
Jednou nohou v Bruselu – Česko a normalizace prevence kriminality
Administrativní procesy u původce a manipulace s dokumenty
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Technická grafika Normalizace.
Logistické procesy ve firmě AGRIO MZS s. r. o
Ing. Martin DVOŘÁK,Ph.D Praha
Stav a činnost IM a KLI pro dozorovou návštěvu ČIA
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Transkript prezentace:

Aplikace systému řízení jakosti dle norem ISO 9000 v oblasti geodat Markéta Hanzlová, studentka VŠB-TU, obor GIS ČSN EN ISO 9000 Aplikace systému řízení jakosti dle norem ISO 9000 v oblasti geodat

Normy ISO 9000 jsou jakostní normy pro vytvoření nebo zdokonalení systému řízení jakosti. Můj projekt se zabývá možností implementace SJ podle těchto norem do GIS oblastí.

Systém řízení jakosti (SŘJ) Definice: Jakost - celkový souhrn znaků entity, které ovlivňují schopnost uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby (ČSN ISO 8402) Řízení jakosti - vyvíjet, konstruovat, vyrábět a zabezpečovat servisem kvalitní výrobek, který je nanejvýš ekonomický a užitečný a který uživatele trvale uspokojuje Certifikace: potvrzení shody SJ s normou pomocí 3.strany Český institut pro akreditaci

Evropská komise pro normalizaci ISO (the International Organization for Standardization) Mezinárodní organizace pro normalizaci je celosvětovou federací národních normalizačních orgánů (členů ISO) EN ISO 9002 tato evropská norma byla schválena 20.6.1994 členy CEN CEN (European Committee for Standardization) Evropská komise pro normalizaci Normalizační orgány(členi CEN): Spojené království Španělsko Švýcarsko Belgie Dánsko Finsko Francie Irsko Island Itálie Lucembursko Německo Nizozemsko Norsko Portugalsko Rakousko Řecko

Model zabezpečování jakosti při výrobě, instalaci a servisu Prověřování SJ ISO 9001 Model zabezpečování jakosti při návrhu, vývoji, výrobě, instalaci a servisu tato norma je doporučována zejména těm podnikům, které mají svůj vlastní vývoj a přípravu výroby ISO 9002 Model zabezpečování jakosti při výrobě, instalaci a servisu pro podniky, které se přípravou výroby nezabývají,tj. vytvořený návrh na výrobu dostanou jako dokumentaci a zabývají se jen výrobou, instalaci a servisem ISO 9003 Model zabezpečování jakosti při výstupní kontrole a zkoušení

Další normy návody pro stavbu SJ ISO 9004-1 ISO 9004-2 ISO 10 013 “kuchařka“ pro zavádění SJ ISO 9004-2 stanovení postupů ISO 10 013 norma pro tvorbu příručky SJ ISO 8402 slovník návody pro stavbu SJ http://www.iso.ch

Fáze projektu 1. Fáze: Kurz SJ v Unigeo a.s. - ČSN EN ISO 9002 - Právní aspekty jakosti - Lidský činitel a vedení zaměstnanců - Osvědčení o absolvování kurzu 2. Fáze: Fiktivní firma „XXXX “, s.r.o. - organizační schéma firmy - dokumentace firmy - činnosti firmy 3. Fáze: Teoretická implementace SJ do firmy dle ČSN EN ISO 9002

1. Fáze: Kurz SJ v Unigeo a.s. Doc. Ing. Vojtěch Zeman, CSc. Termíny kurzu: 24.11.1999 15.12.1999 19.1.2000 16.2.2000 15.3.2000 právní aspekty jakosti 12.4.2000 lidský činitel a vedení zaměstnanců výklad normy

1. Fáze: ČSN EN ISO 9002 Obsah normy Systémy jakosti Model zabezpečování jakosti při návrhu, vývoji,výrobě, instalaci a servisu Norma obsahuje čtyři hlavní kapitoly. Předmět normy, normativní odkazy, definice a požadavky na systém jakosti. Předmět normy popisuje v jakých situacích se norma používá. Normativní odkazy uvádí odkazy na normy, které jsou uváděné v textu. Definice odkazuje na normu ISO 8402 (slovník). Kapitola čtvrtá je strukturovaná do 19 podkapitol (4.1 až 4.20, vylučuje se 4.4, protože se zabývá přípravou výroby). Obsah normy 1 Předmět normy 2 Normativní odkazy 3 Definice 4 Požadavky na systém jakosti

Organizační struktura firmy XXXX, s.r.o. Statutární orgán (jednatelé) 2. Fáze: Fiktivní firma „XXXX“, s.r.o. Organizační struktura firmy XXXX, s.r.o. Statutární orgán (jednatelé) Ředitel Oddělení Ředitelé Pořizování a sběr dat Projekty GIS Technická a systémová podpora Marketing a obchod výstupní kontrola skenování technická a systémová podpora marketing a obchod ruční digitalizace aktualizace dat automatická vektorizace

automatizované zpracování dat výkon zeměměřických činností 2. Fáze: Činnost firmy činnosti spojené se zpracováním dat automatizované zpracování dat výkon zeměměřických činností

2. Fáze: Dokumentace firmy XXXX, s.r.o. STATUTÁRNÍ - společenská smlouva ORGANIZAČNÍ - pokyny ředitelů ŘÍDÍCÍ - rozhodnutí - pověření - jmenování VÁZANÉ - kupní smlouva - objednávka BĚŽNÉ Předlohy - technická dokumentace - analogové mapy - formuláře - letecké snímky - družicové snímky - výstupy ze skenování Výstupy - rastrové obrazové soubory - digitální mapy (vektorové, rastrové) - vektorové soubory DATABÁZE

3. Fáze: teoretická implementace SJ do firmy dle ČSN EN ISO 9002 Řízení jakosti v oblasti geodat: vyvíjet, tvořit kvalitní ucelená řešení v oblasti GIS; přitom zajišťovat spolehlivost, důvěryhodnost geografické informace; dále zabezpečovat dodržení požadavků, předem i během vývoje, definovaných uživatelem, dodržet tedy stanovený cíl použití geografické informace Účel aplikace SŘJ v oblasti geodat: poznání požadavků uživatele definování charakteristik jakosti znalost nákladů předvídání problémů prevence chyb (odstranění příčiny, ne následků) Cíl aplikace SŘJ v oblasti geodat: kontrolovat kvalitu již v průběhu vývoje řešení v oblasti GIS zvýšení spolehlivosti geodat zvýšení přesnosti geodat konkurenceschopnost na trhu

3. Fáze: Následky implementace ISO 9002 - změny v organizaci dokumentů a údajů - zpřesnění odpovědnosti - větší porozumění pro potřeby a požadavky zákazníka, uživatele - pravidelné interní audity - výcvik zaměstnanců - analýza slabých stránek firmy - pravidelný monitoring spokojenosti zaměstnanců a zákazníků - další zlepšování systému jakosti např. přechod na systému TQM (Total Quality Management) J.Nenadál,D.Noskievičová, R.Petříková, J.Plura, J.Tošenovský:“Moderní systémy řízení jakosti“, Management Press,1998

3. Fáze: Řízení dokumentů a údajů - všechny firemní dokumenty se přeorganizují do struktury níže naznačené Příručka jakosti Směrnice Pracovní postupy Dokumentují se požadavky normy, postupy SJ nebo odkazy na ně. Uvádí se zde struktura dokumentace.. Příkazy, rozhodnutí, opatření ředitele. Platí zpravidla pro jedno pracoviště.

3. Fáze: Řízení dokumentů a údajů zpracování připomínkové řízení schvalování vydávání porady a úkoly rozdělování, distribuci evidence a záznamy platných dok. zničení, ztrátu výpisy a kopie uložení, archivace skartace neplatných neevidovaný výtisk dokumentu evidence externí dokumentace zjišťování aktuálního stavu způsob vyznačení změn v dokumentu

3. Fáze: STATUTÁRNÍ - společenská smlouva - pracovní řád - katalog profesí - organizační řád ORGANIZAČNÍ - pokyny ředitelů - odpovědnosti - pracovní postupy - organizační směrnice - příručka jakosti ŘÍDÍCÍ - rozhodnutí - pověření - jmenování VÁZANÉ - kupní smlouva - objednávka BĚŽNÉ Předlohy - technická dokumentace - analogové mapy - formuláře - letecké snímky - družicové snímky - výstupy ze skenování Výstupy - rastrové obrazové soubory - digitální mapy (vektorové, rastrové) - vektorové soubory DATABÁZE

Odkaz na normu zpracovanou v dokumentu Dokument obsahuje Norma.doc

GI A ISO NORMY CEN/TC 287 GEOGRAPHIC INFOTMATION tato organizace vydala slovník pro geografické informace http://www.statkart.no/standard/cen/welcome.html (13436.pdf) prENV 12656 Geographic information - Data description - Quality ISO/TC 211 norma zabývající se geografickými informacemi Geomatics http:// www.statkart.no

Budoucnost Literatura projekt naváže na diplomovou práci v V.ročníku, zadavatelem by měla být Unigeo a.s. Literatura [1] ČSN EN ISO 9002 [2] Poznámky z kurzu

Děkuji za pozornost

Formulář k připomínkovému řízení

Formulář k zabezpečení porad a úkolů