Chybovat je lidské Lékařská psychologie 5.ročník Lucie Bankovská Motlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průzkum v azylových domech
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Mezioborová komunikace na OCSS ve FN Hradec Králové
Etická hlediska péče o staré občany
Profesionální sebeprezentace
Odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění Vyhláška Ministerstva zdravotnictví 440/2001 Sb.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Existuje odbornost v etice? Jiří Šimek. Existuje odbornost v etice? Elliott, C.: The ethics of bioethics London Review of Books, Diary 2002, 24, 23: 40.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Klinická propedeutika
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Glaukom MUDr. Eva Hendrychová, FEBO prim. MUDr. Břetislav Brožek, CSc.
1 Komplikace endoskopických vyšetření a jejich právní dopad po vstupu do EU Doseděl J., NMSKB Mach J., ČLK.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Click to edit Master subtitle style Centrum pro klinické doporučené postupy, Lékařská fakulta UP v Olomouci Ústav farmakologie, Lékařská fakulta UP v Olomouci.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Sdělování nepříznivých informací.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Projekt EPP-ED Riziko při poskytování zdravotní péče – politika WHO
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Kvalita života po protinádorové terapii Kateřina Kubáčková Odd. onkologie a radioterapie.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Klinická propedeutika
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Perioperační bezpečnostní proces
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Deprese Diagnostika a léčba
Bezpečnost pacientů jako atribut kvality zdravotní péče
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Sociologie pro speciální pedagogy: Medicína
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
AKČNÍ PLÁN KVALITY A BEZPEČNOSTI ZDRAVOTNÍ PÉČE NA OBDOBÍ 2010–2012.
Definice, základní pojmy
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Srdeční selhání z pohledu pacienta Marie Lazárová I. Interní klinika kardiologická FN Olomouc.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Boj o pacienta, boj o peníze
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Mezinárodní studie RN4CAST a proč je důležité se do ní zapojit
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Chybovat je lidské Lékařská psychologie 5.ročník Lucie Bankovská Motlová

Co se dnes naučíte Kognitivních omyly lékařů a jak jim předejít Omluva a její význam

Bezpečnost zdravotnické péče? – lidí zemře v nemocnicích v USA každý rok v důsledku lékařské chyby, jíž se dalo předejít. Chyba je 8. příčinou smrti v USA. Úmrtí na chyby, jimž se dalo předejít, jsou častější než úmrtí v důsledku automobilových nehod, rakoviny prsu nebo AIDS.

Lékařská chyba Selhání naplánované akce nebo použití špatného postupu k dosažení cíle.

Lékařské chyby Nežádoucí účinky léků, nesprávné infuze Poranění při chirurgických výkonech a operace na nesprávné straně Suicidia Poranění nebo smrt v důsledku použití omezovacích prostředků pády Popáleniny Záměny identity pacientů

Typy chyb Diagnostické Chyba při diagnostice nebo zdržená diagnóza Neprovedení indikovaných vyšetření Použití zastaralých testů Nereagování na výsledky testů Léčebné Chyba při výkonu Chyba při aplikaci léčby Chyba v dávkování Opoždění léčby nebo opožděná reakce na abnormální výsledky Neindikovaná léčba Chyby při prevenci Neposkytnutí profylaktické léčby Nedostatečné monitorování léčby Ostatní Selhání při komunikaci Selhání přístrojové Jiná systémová selhání Leape et al., 1993

Diagnostické chyby Diagnostický proces je zatížen vysokou mírou nejistoty, tudíž je náchylný k omylům Chybná diagnóza: 15-20% případů; polovina z nich závažně poškodí pacienta 80% chybných diagnóz je v důsledku kognitivních omylů Může přemýšlení o přemýšlení pomoci při předcházení omlyům? Diagnostika ovlivněná závažností: přecenění výskytu malignit

Pasti při přemýšlení Ukotvení Dostupnost Posuzování ovlivněné sociálními stereotypy Předpojatost Spoléhání na reprezentativnost

Ukotvení Předčasná fixace na dílčí informaci nebo data a následné „tunelové“ přemýšlení s neschopností zakomponovat později získané informace. Pacient si stěžuje na plynatost. Lékař v počátku opomine abdominální aneurysma.

Dostupnost Rozhodování pod vlivem dramatických nebo neobvyklých případů, které si snadno pamatujeme a snadno z paměti vybavíme, když posuzujeme případy nové. Počínající Crohnova nemoc projevující se ztrátou hmotnosti a únavou; jednotliví specialisté určili diagnózy ze svých oborů – každý jinou.

Posuzování ovlivněné sociálními stereotypy Ovlivnění jistými osobními charakteristikami, které korespondují se sociálními stereotypy Seniorce, která odmítala jídlo, je diagnostikováno „stáří“; nedostatečný příjem potravy a hubnutí bylo v důsledku maseterové klaudikace při temporální arteriitidě Bohatý obchodník, Ind, který má neuropatii, nemůže mít lepru, protože to je nemoc chudých

Předpojatost Ignorování nebo racionalizace rozporuplných dat, která „se nám nehodí krámu“, jelikož máme již předem vytvořenou představu, o jaký stav se jedná. Neobvyklá stížnost či laboratorní nález jsou opominuty, přičemž by správně měly vést ke zbystření.

Spoléhání na reprezentativnost Spoléhání se na prototyp v případu, který není typický. Pacient má diagnózu, ačkoli chybí typické příznaky.

Jak předejít omylům Zeptejte se: Co jiného to může být? Je něco, co do diagnostické představy nezapadá? Je možné, že se jedná o více nemocí? Groopman and Hartzband, 2011

Omluva v lékařské praxi

1999 Institute of medicine Report: „To Err is Human“ Lékaři byli pobízeni, aby se přiznávali k chybám Nabídka omluvy byla další logický krok Cílem bylo zvýšit bezpečnost pacientů a naplnit etický závazek poctivosti vůči pacientům Výsledkem byla redukce počtu i nákladů na odškodnění v důsledku špatné lékařské praxe

Omluva Potvrzení odpovědnosti za újmu spjaté s vyjádřením lítosti. Újmou se rozumí fyzické nebo psychologické poškození způsobené jedincem nebo skupinou, kterému mohlo nebo mělo být předejito při dodržení standardních postupů.

Vysoce rizikoví pacienti: Špatný postup nebo politováníhodná událost? Pochybení při lékařské proceduře, na němž by se shodla většina lékařů, způsobené špatným lékařovým úsudkem, je přestupek.

Struktura a obsah omluvy

Díl první: Přiznání Obsahuje: určení identity provinilce, relevantní detaily přestupku a potvrzení, že chování bylo neakceptovatelné. Ujištění, že vina není na straně pacienta. Shoda mezi lékařem a pacientem na sdílených hodnotách (co je správně a co je špatně).

Díl druhy: Vysvětlení Vysvětlení proč a jak se přestupek stal. „Opozdil jsem se kvůli neodkladné operaci“; zmírňuje vnímání přestupku „Opustil jsem operační sál protože jsem spěchal do banky“; zveličuje vnímání přestupku Univerzální sdělení: „To, co se stalo, je neomluvitelné.“

Díl třetí: Vyjádření hluboké lítosti Lítost Přiznání viny Ujištění o tom, že se to již nestane Pokora

Díl čtvrtý: Nabídka náhrady škody Častější a dřívější kontroly Finanční kompenzace Jiné

Cíl omluvy 1. Znovunabytí důstojnosti a kompetence 2. Obnovení důvěry 3. Zajištění pocitu, že se o pacienta někdo stará 4. Vyjádření empatie a pochopení 5. Uzavření případu Pacienti si nepřejí být znevažováni a ponižováni

Logistika při omluvě Kdo, kde a kdy

Kdo by měl být přítomen Pacient Rodinný příslušník nebo kamarád, kterého vybere pacient Lékař Zvážit přítomnost dalších osob: zdravotní sestra, zástupce nemocniční administrativy

Kde se omluva projednává Komfortní prostředí Vypnuté mobily Zajistit, aby nikdo nerušil

Načasování omluvy Jakmile je potvrzené, že šlo o chybu Neodůvodněné odkládání komunikace je vnímáno jako nezdvořilé a nečestné

Jak se omluvit

Jak komunikovat při omluvě Pacient musí mít možnost ventilace, abreakce a dostatek prostoru o události hovořit. OREL

Dialog Vzájemné partnerství Nevést monolog Pacient musí mít prostor klást otázky, vyjádřit obavy, starosti a ventilovat pocity, včetně kritiky osob, které se na proceduře podílely Bezbariérová komunikace

Jak omluva léčí Obnovením důstojnosti a sebevědomí Navozením pocitu, že pacient má hodnotu Obnovením jistoty, že pacient má nad situací kontrolu Potvrzením, že přestupek nastal, aneb pojmenováním problému Zadostiučiněním z utrpení viníka Někteří pacienti si přejí vidět utrpení viníka; Mohou se domáhat resignace někoho z terapeutického týmu

Chyby při omlouvání se Neschopnost dostatečně potvrdit přestupek. Vágní: „ Omlouvám se.“ „ Omlouvám se za cokoli, co se stalo“; Pasivní tvar: „ Staly se chyby.“ Použití slov „kdyby“ a „ale“ ke zmírnění přestupku: „ kdyby se stala chyba“; „stala se chyba, ale…“

Chyby při omlouvání se Nepřijatelná vysvětlení: „to za mě udělal alkohol“ Arogance místo pokory, nemístné průpovídky: „takové věci se dějí jen těm nejlepším lidem“; „vítejte v klubu!“; „nejste první ani poslední, tak se s tím smiřte“ Nepřijatelné nabídky na vypořádání se

Odpor k omluvě Strach z důsledků: nazlobený pacient, podání stížnosti k nadřízeným a licenčním orgánům, soud pro špatný výkon povolání Potvrzení přestupku a omluva posiluje vztah, spíše než by jej poškodila a snižuje pravděpodobnost odvety

Odpor k omluvě Potřeba lékaře „zachovat si před sebou tvář“, a před ostatními image silného, neomylného a vždy připraveného jedince, který nedává najevo emoce Obavy ze ztráty sebepojetí mohou vést k pocitu hanby a viny a následné depresi

Jiné přestupky v medicíně Ponižování mediků (zejména mediček) pedagogy Ponižování pacientů lékaři: neadekvátní čekací doby, záměna jména pacienta při oslovení, neschopnost naslouchat a vysvětlovat, atd.

Závěry Omluva = nejúčinnější prostředek ke smíření mezi jedinci, skupinami, národy. Omluva může napravit poškozené vztahy nebo upevnit uspokojivé vztahy Viníkovi může omluva přinést snížení viny a pocitu hanby i zmírnění strachu z odplaty Poškozenému omluva otupí vztek, umožní odpuštění a smíření se se situací

Zdroje Aaron Lazare. Apology in Medical Practice. JAMA, vol 296, No 11