Specifický typ osobnosti Podnikatel Specifický typ osobnosti
Novější definice podnikatele osoba, která je schopna rozpoznat podnikatelskou příležitost, mobilizovat a využívat zdroje a prostředky k dosažení stanovených cílů a je ochotna podstupovat odpovídající riziko (nejen ztráty majetku, ale i pracovat za vysoké míry nejistoty).
Riziko Manažeři velkých firem mají tendence minimalizovat riziko vyžádáním si dalších informací nebo odložením rozhodnutí, dokud se nevyjasní některá fakta. Podnikatel dokáže v zajetí nejistoty a neurčitosti vystopovat jasnou příležitost. Podnikatel musí umět žít s nejistotou a musí se spokojit se životem obnášejícím jisté riziko.
Než vybuduje firmu V prvních stadiích podnikání musí být podnikatel k dispozici každý den. Je to jako lubrikant, který maže kolečka firmy v chodu. Musí mít ruce všude a lepí trhliny a díry po všech zaměstnancích.
Sebekázeň (i finanční) Podnikatel musí být vzorem chování pro všechny ve firmě. Jedním z podstatných neporozumění je nerozeznání zisku od cash-flow. Cash dělá lidem pocit bohatství. Zisk je však o něčem jiném!
Zřídka jsou podnikatelé géniové Zaměstnávají často lidi, kteří jsou sami více kompetentní než on v určitém oboru. Na druhé straně podnikatel má široký záběr schopností a ochoty angažovat se do čehokoliv, co může v budoucnu přinést úspěch. Sám obvykle umí vyrobit produkt.
Víra v sebe sama Totální víra ve vlastní podnikatelskou myšlenku. Naprosto nezbytná v okamžiku, kdy musí přesvědčit skeptiky (dělníky, manažery), aby šli do jeho podnikání. Podnikatel myslí jednoduše. Má obrovskou hodinovou kapacitu (nesrovnatelné se zaměstnanci).
Inovační schopnosti Podnikatelé jsou novátoři, kteří buď jsou schopni se pustit do neznáma nebo staré věci dělají novým způsobem. Jejich rys – tvořivost jim dovoluje vytesat nové niky, které jsou pro ostatní neviditelné.
Osobní uspokojení Nikdo není nadšený, když je mu řečeno kde, kdy a co má dělat. Podnikatel však může svůj čas rozvrhovat podle svého uvážení. Jejich práce je tvořivá, neopakovatelná a nelitují času pro podnikání, který my mohli například trávit s rodinou. Uspokojuje je pocit, že práci mohou dělat „podle svého“. Často velké firmy selžou proto, že se zapouzdří ve svém stereotypu a myslí si, že když jsou velké a jsou tu dlouho, tak to dělají správně. (Např. IBM měla v 90 tých letech krizi.)
Tvořit bohatství Popravdě řečeno, mnoho podnikatelů se nestane superbohatými. Ale někteří ano, a mnohem více je takových, kteří se stanou bohatými víc, než kdyby pracovali pro někoho jiného.
Faktory ovlivňují rozhodování • stávající pracovní prostředí, • situace v osobním životě, • rodina, • škola, • vztah k riziku, • věk, • náhled společnosti na podnikání, • vnější podmínky pro podnikání, • podpůrný systém.
Elevator Pitch/speach – minutová prezentace ve výtahu co je moje myšlenka, jak jsem s tou myšlenkou daleko, jaké trhy existují pro uplatnění mé myšlenky, jaké výhody na těchto trzích mám, jaké výhody mám oproti konkurenci, jak hodlám získat peníze, kolik budu potřebovat celkem, kolik z toho budu potřebovat financovat externě a co za to nabízím investorovi, kdo je součástí mého týmu, jaký je potenciální zisk pro investora. doslova znamená výtahový prodej. Proč se tak jmenuje a co to znamená? Dejme tomu, že máte dobrý nápad na vytvoření nové firmy či rozvoj existující myšlenky, ale schází vám kapitál. Jedete výtahem a vedle vás zcela náhodou stojí podnikatel, o kterém víte, že je mohovitý, je investorem, a zároveň víte, že příští minutu vám neuteče, protože je s vámi ve výtahu. V USA doporučují, aby každý začínající podnikatel měl ve své hlavě právě „výtahovou prezentaci“, v délce maximálně jedné minuty. Ponechejme stranou argument, že výtah do 85. patra v New Yorku pojede déle než výtah do třetího patra v Brně. Pointou této myšlenky je, že skutečně nikdy nevíte, kdy a koho potkáte. Proto je užitečné mít stručnou, jasnou, srozumitelnou a zapamatovatelnou prezentaci, kterou lze použít rychle a kdekoli – třeba ve výtahu, na koupališti nebo na nějaké společenské akci. Vždy si pamatujte, že výtahová prezentace nemá nahradit podnikatelský plán, ale pouze zaujmout potenciálního investora, se kterým jste se setkal nahodile, tak, aby vám umožnila další schůzku a plnou prezentaci s diskusí. Váš styl komunikace bude nesmírně důležitý, protože nemáte možnost poopravit první mylný dojem. Proto se musíte naučit (před zrcadlem či před známými nanečisto), jak znít nadšeně a zároveň věrohodně. Rovněž vaše dýchání bude důležité, protože nejspíš budete nervózní, a tak zkouška nanečisto by měla omezit ty nejtrapnější chvíle, kdy vám skutečně dojde dech a vy zrudnete.