Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona: III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_198 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. ročník Datum vytvoření: 29. 11. 2012
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Prostředí podniku Předmět: Marketing a management Název učebního materiálu Analýza prostředí z pohledu managementu Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti se seznamují s nutností zkoumat prostředí z různých úhlů pohledů, nalézat tržní výhody a způsoby jejich využití, odhalovat své silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby trhu Klíčová slova: Konkurence, tržní výhody, SWOT analýza Druh učebního materiálu: Prezentace
Analýza prostředí z pohledu managementu
Prostředí zkoumáme podle těchto vybraných analýz: Porterova analýza Analýza STEP Analýza tržních výhod SWOT analýza
Porterova analýza Co může být novým vstupem v odvětví? Co to jsou substituty? Podle jakých kritérií volíme dodavatele a z jakých zdrojů o nich získáváme informace? Co nás bude zajímat u našich odběratelů?
Nové vstupy nové firmy, které vstupují do odvětví, nové výrobky, služby, nové technologie, postupy suroviny atp. Pro vstup nových prvků na trh jsou důležité tyto faktory – náklady na výroby, značka, situace ekonomik, rozdíly výrobků vlastních a konkurenčních, vládní politika, … Odběratelé analýza vztahů s odběrateli, jejich počet, síla, odebírané množství, podmínky jejich nákupu atp. Dodavatelé analýza vztahů s dodavateli, jejich dodací podmínky, možnost dodávek od jiných dodavatelů… Možné substituty jsou výrobky, které mohou funkčně nahradit výrobky podniku na trhu (gramofon.desky x CD…)
Analýza STEP U jakých firem nás bude zajímat hledisko počasí a proč? Tato analýza hodnotí silné a slabé stránky podniku z těchto hledisek: S – sociálního T – technického E – ekonomického P – politického Tato analýza se v poslední době velmi často doplňuje ještě o jedno hledisko – vzniká analýza SWTEP: S – sociální W – počasí T – technické E – ekonomické P – politické hledisko U jakých firem nás bude zajímat hledisko počasí a proč?
Analýza tržních výhod Cíl: Nalezení a vybudování tržních konkurenčních výhod Postup: Zjištění potřeb cílové skupiny zákazníků Ohodnocení potřeb zákazníků podle důležitosti Každé dílčí potřebě přiřazujeme očekávání zákazníka, porovnáváme ho s vlastní nabídkou a specifikujeme výhody a nevýhody vůči konkurenci Zjišťujeme, které potřeby zákazníků lze uspokojit lépe a stanovujeme nutná opatření Zjišťujeme, zda realizace těchto opatření bude mít vliv na rozhodovací proces zákazníků Zjišťujeme, které nové konkurenční výhody můžeme vybudovat Stanovujeme opatření nutná k uchování současných výhod a k vybudování nových výhod Proč je pro firmu důležité analyzovat tržní výhody?
SWOT analýza Silné stránky Finanční síla Nízké náklady Vysoká ziskovost Dobré jméno Inovační schopnosti Mezilidské vztahy Dobrá organizační struktura Moderní technické vybavení ,… Slabé stránky Vysoké náklady Podprůměrná ziskovost Nevyjasněná strategie Zastaralé zařízení Poruchovost vybavení Špatná dostupnost Nedostatečný výzkum a vývoj,…
Příležitosti Získávání nových zákazníků Vznik nových trhů Odstranění bariér na zahraničních trzích Využití nových technologií,… Hrozby Vstup nové konkurence na trh Ekonomická krize Rychle se měnící potřeby zákazníků Nestabilní politická situace,… Charakterizujte silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby vaší školy
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, 2012. ISBN 987-80-87301-16-6 SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, 1994. ISBN 80-900015-8-0