DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Advertisements

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Slohové postupy.
SLOH – popis statický líčení
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Číslo v digitálním archivu školy
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mexická kuchyně.
CHARAKTERISTIKA znaky.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
subjektivně zabarvený
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Slohový útvar CHARAKTERISTIKA
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POPIS ? ? ČELIST ? ? LOKET ?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Autor: Mgr. M. Vejražková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola J. E
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace Téma Popisný slohový postup Označení DUMU VY_12_INOVACE_116 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 15. listopadu 2013 Anotace Materiál formou prezentace seznamuje studenty s druhy popisu. Ke každému druhu je po úvodní charakteristice vždy připojena ukázka. Na závěr jsou uvedeny i návrhy témat k domácí slohové práci.

Cíl a kompozice popisu CÍL POPISU = učinit si představu o popisovaném předmětu (přednosti, nevýhody, účel, použití ), někdy doplnění schématy, obrázky, tabulkami, přehledy KOMPOZICE = důležitá přehlednost, uspořádanost (např. od celku k částem, od důležitých k méně důležitým, od nejzajímavějších k méně zajímavým částem……)

Jazyk popisu Převaha podstatných jmen (pojmenování) a přídavných jmen (vlastnosti), v statickém popisu ustupují slovesa do pozadí Větná skladba – několikanásobné větné členy, postupně se rozvíjející přívlastky, forma výčtu (enumerace) Využití přirovnání, obrazných formulací, při líčení i rčení

Druhy popisu Prostý ( úsilí o názornost , nápadné vlastnosti ) Odborný (úsilí o přesnost, vlastnosti podstatné ) Popis věci, jevu – statický popis Popis děje – popis pracovního postupu (návod k činnosti) Subjektivní (umělecký) popis - líčení Charakteristika

Text 1 Ty můj kraji! Jsi tam, kde Vysočina nabírá dech a pole skládají slib chudoby. Potulné jaro kličkuje dlouho rozestlanou ornicí, sněhy i dešti a ospalé barvy se vyčkávavě protahují. Země koktá a kucká, ale jednoho dne přece jen vykukující kukačka zjistí, že vše je připraveno, bezpečno, a to už všichni ptáci se rozlétnou s mírou melodií v zobáčcích a začnou stehovat obžurky hnízd. Roztržky kořenů a rozmilovanost větvoví bude bez konce! Z pučnic vyhlédne paroží a z bodličí první houba, kolínko usínající Zimuly.

Text 2 Měď Cu je kov růžové až červené barvy, silného lesku, kompaktní je neprůhledná, velmi tenké fólie propouštějí zelenou barvu. Měď krystaluje ve tvarech krychlové soustavy. Je měkčí než železo, avšak pevná, tažná a kujná. Je výborným vodičem tepla a elektřiny. Taje při teplotě 1083 stupňů Celsia, bod varu má 2336 stupňů Celsia. V suchém vzduchu je za obyčejné teploty velmi stálá, teprve po delší době vznikají na povrchu oxidy.

Charakteristika Zejména charakteristiky osoby Podává duševní vlastnosti – povahové rysy, schopnosti, zájmy – vnitřní charakteristika Stručněji o vnější podobě –vnější charakteristika Druhy: a/ přímá = vlastnosti se vyjadřují přímo ( konstatováním) b/ nepřímá = je přesvědčivější / uvádíme konkrétní příklady jednání, srovnání s jinou osobou.

Ukázka charakteristiky Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo osmdesát čtyři dní, co nechytil jedinou rybu...Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na šňůrách. Žádná z těchto jizev však nebyla čerstvá.Byly tak staré jako výmoly v bezrybné poušti. E.Hemingway: Stařec a moře

Text 4 Každý krok je dobrý Přesvědčují nás o tom vědci z katedry sportu a tělovýchovy na univerzitě v Kentu. Přiměli řadu svých spoluobčanů, kteří dosud dávali přednost kanapi před procházkou, aby začali trochu chodit. Vytvořili tři skupiny. První chodila jednou denně dvacet až čtyřicet minut, druhá – o trochu lenivější – dvakrát denně po deseti až patnácti minutách. Třetí skupina se uvolila jít pěšky třikrát denně, ale pokaždé jen pět až deset minut.Kontrolní skupina i nadále seděla doma nebo v práci. Pokus probíhal přes čtyři měsíce. Výzkumníci zjistili, že zdravotní stav lidí, kteří se rozpomenuli na to, že mají vlastní nohy, se výrazně zlepšil…

Text 5 Na tuku osmažíme pokrájenou cibuli, přidáme 25 dkg nepálivých paprik nakrájených na proužky a po chvíli dušení 25 dkg rozčtvrcených rajčat. Směs dusíme, až je zelenina měkká. Zalijeme dvěma vejci a umícháme. Můžeme přidat 20 dkg nakrájené uzeniny. Jídlo podáváme s bramborami nebo s chlebem.

Úkol Napište prostý popis na téma Náš dům (náš byt) Napište líčení na téma Procházka podzimní krajinou Napište popis pracovního postupu na téma Příprava oblíbeného vánočního cukroví Napište charakteristiku na téma Člověk, který mě v životě nejvíce ovlivnil Rozsah práce minimálně 250 slov.

Doporučené studijní materiály a zdroje BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová 2007. ISBN 978-80-87113-30-1. ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-372-9.