Testování pomocí „Elektricko-Magnetického Akustického Měniče“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZAHNUTÉ OLED TELEVIZE.
Advertisements

Interaktivní tabule Je to velká interaktivní plocha, ke které je připojen počítač a data-video projektor. Kombinuje výhody běžné popisovatelné tabule a.
Pevné disky-rozhraní.
Vytvořil: Martin Šturc
Elektromotor a třífázový proud
Metoda analýzy Barkhausenova šumu
Elektromagnetické kmity a vlnění
Elektrotechnika Automatizační technika
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 14 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Elektroakustické.
Tato prezentace byla vytvořena
Dotykové displeje Petr Zeman.
Obvody střídavého proudu
Střídavý proud(napětí) vznik
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Tato prezentace byla vytvořena
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
* Jev, při kterém se do vodiče umístěného do proměnného magnetického pole indukuje elektromotorické napětí. * Jestliže je vodič v uzavřeném elektrickém.
STROJÍRENSTVÍ Nedestruktivní zkoušky materiálů ST40 Kontrola a měření
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
Piezoelektrické motory
Křehký a tvárný lom, lineární a elastoplastická lomová mechanika.
Snímače (senzory).
33. Elektromagnetická indukce
Semestrální práce z předmětu Technická diagnostika konstrukcí
Tato prezentace byla vytvořena
Jak naskenovat člověka
Elektrotechnika Automatizační technika
Koaxiální (souosé) vedení
Tato prezentace byla vytvořena
Vznik střídavého proudu sinusoida
Transformátor.
Automatizační technika
Elektrické stroje a zařízení
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Generátory elektrického napětí
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_115.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Programovatelné automaty ultrazvukové snímače 08
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Kapilární metoda detekce vad
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Dynamo, alternátor, elektromotor
Účinky elektrického proudu
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/
Tato prezentace byla vytvořena
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII ANTÉNY Obor:Elektrikář.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Nedestruktivní zkoušky Jsou zkoušky bez porušení materiálu DRUHY NEDESTRUKTIVNÍCH ZKOUŠEK 1. POHLEDEM A POKLEPEM - ZVONY, KOLEJNICE. 2. RENTGENOVÁ ZKOUŠKA,
ZKOUŠENÍ MATERIÁLU Defektoskopie a technologické zkoušky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
MRS – magnetická rezonanční spektroskopie
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
Elektroakustické měniče
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Elektromagnetická indukce
VY_32_INOVACE_B3 – 16 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromagnetická indukce
T 3 / 1 Zesilovače -úvod (Amplifiers).
VY_32_INOVACE_ Snímače magnetických veličin
14. STACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
vedoucí bp: Ing. Jan blata
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Testování pomocí „Elektricko-Magnetického Akustického Měniče“ Tomáš Wunsch A01424 fraktik@gmail.com 608774548 EMAT - testing Testování pomocí „Elektricko-Magnetického Akustického Měniče“

Princip ultrazvukové zkoušky

Klasické ultrazvukové vyšetření materiálu pomocí pizoelektrických generátorů UZ

V praxi vypadajících třeba takto jednodušše:

Electro Magnetic Acoustic Transducer (EMAT) EMUS – v německé sféře vlivu Praktická & Moderní metoda Zkoumá celý objem tělesa Nedestruktivní !

EMAT Na rozdíl od pizoelektrického ultrazvukového vyšetření využívá k vytváření i snímání zvukových vln ve zkoumaném materiálu elektromagnetickou indukci

Z toho vyplývá i omezení této metody pouze na kovy (feromagnetika) Lorenzova síla indukuje proud pouze ve vodivém materiálu, kterým se pohybují siločáry magnetického pole

Porovnání s pizoelektrickým generátorem

Princip EMAT pracuje ve vodivých materiálech na principu vzniku Lorencovy síly v magnetickém poli. Podle orientace vektoru síly může EMAT vybudit různé typy vln. Příčná vlna vzniká při vertikální orientaci magnetického pole. Výhodou EMAT je, že nepotřebuje k funkci, aby ultrazvukové vlny překonávaly cestu do materiálu prostřednictvím vazebního média jako vzduchu nebo vody.

Výhody umožňuje použít i horizontálně polarizované elastické vlny

Výhody Není třeba média nosného média mezi generátorem a zkoumaným materiálem Bez akustické vazby Montáž “nasucho“ Menší vliv geometrie povrchu (zakřivení trubek např.)

Nevýhody Využitelné jen pro feromagnetika Nízkoenergetické testování Z toho vyplývá omezení této metody na kovy, relativně nižší frekvence a rozlišení objektů o cca 1mm

I přesto je tento systém využíván k testování materiálů v mnoha oblastech – od dopravního průmyslu, přes chemické závody až po turbíny atomových elektráren, tedy všude tam, kde je zvláště důležité dbát na neporušenost a bezpečnost jednotlivých kovových součástí

Nejčastější využití EMAT K měření únavy materiálu (v cca 90% životnosti výrobku lze zaznamenat silné tlumení signálu způsobené mikrodeformacemi a jinými poruchami krystalové mžížky) – pohyb dislokací, který způsobuje plastické deformace obrobku – toto lze sledovat pomoci EMAR (electromagnetic acoustic resonace, které obsahuje EMATy) Nalézá veškeré poruchy homogenity materiálu jako jsou koroze, trhliny, vadné sváry… K měření tlouštky materiálu (ignoruje upravy povrchu jako jsou např. tlusté nánosy barvy, okujení či koroze)

Vlastní technická realizace EMAT se setává ze základních modulů: Generátoru (pulseru) Sondy Elektronického zpracovaní signálu

EMAT sonda Sonda je složena z cívky o vhodných parametrech, běžná cívka je pro pásmo 2 až 5 MHz. Cívka je vhodně umístěna do magnetického pole magnetů ze vzácných zemin. Protože signál EMAT je obecně velmi slabý oproti klasickému ultrazvuku, do sondy je zabudován i předzesilovač a Separátor pulsů, který odděluje vysílací pulsy od měřeného signálu a chrání zesilovač před vysokým napětím výkonového pulseru.Sonda pracuje jako jednoměničová.

Příklady sond

Celá laboratorní sestava:

V praxi:

Existuje mnoho modifikací:

Slinování Pomocí EMAT lze sledovat i slinovaní materiálů

Zdroje: http://www.external.ameslab.gov/Final/News/2000rel/00sintering.htm http://www.innerspec.com/index.asp http://www.astm.org/cgi-bin/SoftCart.exe/DATABASE.CART/HISTORICAL/E1816-96.htm?E+mystore http://www.panametrics.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=68 www.bwcanada.com/pgg/tt/pdf/BR-1693.pdf http://images.google.com/images?q=emat&oe=UTF-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:cs-CZ:official&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi http://www.matech.co.jp/html/ematapp2.html http://www.ndt.net/article/az/ut/emat.htm

Děkuji za pozornost