Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
CzechInvest Koncepce podpory investic
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Základy marketingu šestá přednáška
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Systém soukromého práva
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Miloš Krejčí
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky
Katedra řízení podniku
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Tržní prostředí.
Model strategie marketingového mixu
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Struktura podnikatelského plánu
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Model struktury strategického managementu
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Patricia Jakešová Praha,
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Katedra řízení podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 2.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vítejte na marketingu.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Transkript prezentace:

Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky ŘÍZENÍ OBCHODU Ing. Pavla Břečková, Ph.D.

Klíčové pojmy: -Obchodní plán – účel, tvorba, ukazatele, monitoring -Vyjednávání x Smlouvání -Cíl, pozice, strategie, taktika -Meeting agenda, rekapitulace, report -Vyjednávací rozpětí -Princip WIN-WIN -Salámová technika, nátlakové techniky -Benefit, sleva, kompenzace 2.2. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KLÍČOVÉ POJMY minulé přednášky

3.3. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Obsah přednášky  Kulturní odlišnosti a jejich vliv na sjednání a řízení obchodu  Internacionalizace firmy  Posouzení atraktivity trhu OBSAH přednášky:  Kultura – vliv na přístup k práci a řízení obchodu  Prvky kultury, kulturní přehmaty  Internacionalizace – principy, dimenze, motivy, základní teorie  Posouzení atraktivity trhu, analýza PEST

4.4. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KULTURNÍ ODLIŠNOST = vliv kultury na vztah, přístup zaměstnanců k práci, řízení obchodu i na vyjednání obchodu [tento vliv je > než rozdílnosti vyplývající z: - rasy - pohlaví - odbornosti - postavení ]

5.5. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KULTURA a její prvky KULTURA = charakteristický způsob života lidí = založen na ZÍSKANÝCH modelech chování (ne vrozený) – př PRVKY kultury  ABSTRAKTNÍ (hodnoty, postoje, názory, náboženství – z generace na generaci)  MATERIÁLNÍ (úroveň a typ technologie, struktura spotřeby v dané zemi / společnosti)

Názor na to, co je krásné (symboly země, černá – bílá, ideál ženské krásy) ESTETIKA Hinduismus – způsob života: kasty, společné domácnosti několika rodin, uctívání krávy Islám NÁBOŽENSTVÍ délka schůzky, výstupy předání vizitky Způsoby jednání 6.6. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KULTURA – abstraktní prvky / vliv na řízení obch.

povaha a způsob myšlení spotřebitelů v zemi (negramotnost – reklama, obal, označení) VZDĚLÁNÍ nemožnost vyslovit nežádoucí význam JAZYK 7.7. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KULTURA – abstraktní prvky / vliv na řízení obch.

8.8. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / SPOLEČENSKÉ DOVEDNOSTI v řízení obchodu Umět vyjádřit RESPEKT, komunikovat verbálně i neverbálně, mít pozitivní přístup k lidem, zájem o ně a jejich kulturu Umět se VYROVNAT s pochyb.a frustracemi (někdy se objevují mezi kult.odlišnými lidmi) VCÍTIT SE a porozumět potřebám a stanoviskům jiných lidí Vyhnout se posuzovat podle vl.žebříčku HODNOT Nevyslovovat vlastní názory a subjektivní hodnocení, když jsou založeny na vlastní kultuře a hodnotách prodejce Umět brát situaci s HUMOREM a zabránit tak vlastní frustraci, když to nejde podle plánu

9.9. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / KULTURNÍ PŘEHMATY Americký manažer – Saúdská Arábie – milionový kontrakt se saúd.výrobcem. Zpoždění – podpis => neplnění – zdvořilost. Americký manažer – Německo – pozvání – růže => osobní romantický zájem Vztyčený palec – Blízký Východ: útok – Austrálie: hrubost – Francie: ok Turecko – zkřížení rukou při rozhovoru => neomalenost

IND = kulturní rozměr, kdy se předpokládá, že člověk si zajistí uspokojení potřeb svých a své rodiny sám. Spol. poskytuje VOLNOST KOL = kult.rozměr, kdy člověk předpokládá, že se o něho a rodinu postarají jiní. Ve vztahu ke skupině LOAJÁLNÍ IND převažuje v nejbohatších zemích (USA, UK, NL) x KOL (Kolumbie, Pákistán) 1. INDIVIDUALISMUS x KOLEKTIVISMUS = MÍRA, v jaké společnost akceptuje nerovnoměrné rozložení moci v institucích a organizacích Lidé se liší (intelekt, fyz.schopnosti => faktor rozdílu mezi bohatstvím a chudobou) Společnosti se SILNÝM vztahem k moci = akceptace značných mocenských rozdílů / ZAM respekt před autoritami a tituly (příslušnost k vyšší vrstvě má váhu) – silní vůdci – centralizace Western countries (LOW power distance) s výjimkou B, F, E, I 2. VZTAH K MOCI 10. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 4 DIMENZE KULT. ODLIŠNOSTI s vlivem na řízení obchodu

Ochota podstoupit RIZIKO a tolerance nekonvenčního chování nízká míra = podpora přijímání rizik, tolerance odlišnosti vysoká míra = typická nervozita, stres, agresivita (pocit ohrožení nejistotami a jevy, jimž nerozumí) Firmy: přesná pravidla Jamaica, Singapore, Denmark, Sweden, Western countries x Greece, Portugal / D, A, CH, FIN 3. VYHÝBÁNÍ SE NEJISTOTĚ M = maximální role pohlaví (převládají „tvrdé“ hodnoty: výkon, úspěch, peníze, ukazování, velebení moci..) F = hodnoty (mužů i žen) jsou spojeny s funkcí péče, vztahy, péče o „malé a slabé“, kvalita života, ochrana ŽP.. Japan, Venezuela, Mexico / německy hovořící země (A,CH, D, UK) x Sweden, skandinávské země + NL 4. MASKULINITA x FEMININITA 11. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / 4 DIMENZE KULT. ODLIŠNOSTI s vlivem na řízení obchodu

POSTUPNÝ vývojový proces INTERNACIONALIZACE Zahraniční výrobní jednotky MULTINACIONALIZACE Operace v globálním měřítku GLOBALIZACE 12. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / INTERNACIONALIZACE Vymezení pojmu (různé výzkumné přístupy) = druh „vývojového a rozvojového“ procesu: 3 podoby (dle stupně vývoje po expanzi) INT = zastřešení pro mezinárodní operace

13. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / INTERNACIONALIZACE - definice Proces, kterým firmy jednak zvyšují své povědomí o př. a nepř. vlivech mezinárodních transakcí na jejich budoucnost, a jednak budují a sjednávají transakce s ostatními zeměmi. (Beamish, 1990)

14. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Dimenze INTERNACIONALIZACE Nákup materiálu / komponentů / technologií / zboží Vstup zahr. investice do firmy (vliv na konk.na domácím trhu) VNITŘNÍ dimenze INT (aktivní MO směrem ven) Export Vlastnictví výrobní jednotky Licence / kontrakty VNĚJŠÍ dimenze INT

15. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / MOTIVY k zahraniční expanzi PROAKTIVNÍ motivyVýhoda ziskuJedinečnýTechnologická výhodaExkluzivní informaceDaňová výhodaÚspory z rozsahuREAKTIVNÍ motivyTlak konkurenceNadprodukceSnižující se domácí tržbyPřebytečná kapacitaNasycený domácí trh Vzdálenost k ZÁK / dopravnímu uzlu

16. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / INTERNACIONALIZAČNÍ teorie 1) FÁZOVÁ teorie (Stage theory) 2) SÍŤOVÁ teorie (Network theory) 3) INT jevy mimo teoretické rámce

17. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / FÁZOVÁ teorie INTERNACIONALIZACE = postupná – vzrůstající – zainteresovanost na zahraničním trhu Základem: - získané zkušenosti s trhem - informace

18. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / FÁZOVÁ teorie INTERNACIONALIZACE IMPORT Dovoz Příjem zahr.kapitálu EXPORT Přímý nepřímý SMLUVNÍ KONTRAKTY Franšíza, Licence Aliance JOINT VENTURE 50/50 Minoritní Majoritní PLNÉ VLASTNICTVÍ Greenfield Akvizice

19. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / SÍŤOVÁ teorie INTERNACIONALIZACE - objevila se jako výsledek kritiky teorie fázové (sekvenční) Systém vztahů mezi mnoha hráči (vč. zákazníků, dodav., konkurentů a agentur – (soukr. i veřejených) Základem: - Tendence být závislý na vztazích s ostatními - expanze díky existujícím vztahům / kontaktům - sdílení zdrojů - jednotná akce

20. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Praktické jevy mimo základní teoretické rámce Psychická vzdálenost (kultura, jazyk) – Hofstede’s dimenze k.rozdílnosti Geografická vzdálenost (poloha), sniž.se význam Zastavení progrese Vynechání některých stupňů INT Born globals (Ford, East India / MNC)

21. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Mezinárodní prostředí a jeho vliv na podnikání Mezinárodní podnikání se odehrává v určitém prostředí, které ovlivňuje: Rozhodování, zda vstoupit či nevstoupit na tento trh (výběr trhu) Formu vstupu na trh Zvolenou marketingovou strategii PEST Analýza = analýza mezinárodního prostředí

22. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / P – Politické a právní prostředí Právní prostředí: –Možnost kontroly vlastnictví –Možnost nákupu pozemků a nemovitostí –Možnost repatriace zisku do zahraničí –Vymahatelnost práva –Možnost založení nové firmy a ukončení podnikatelské činnosti Politické prostředí: –Politický systém a politická stabilita –Význam zájmových skupin –Vztah k zahraničním firmám –Korupční prostředí

23. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / E – Ekonomické prostředí –Hospodářská politika vlády: Zahraničněobchodní politika Kursová politika –Základní makroekonomické ukazatele a jejich vývoj –Podíl šedé ekonomiky

24. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / S – Sociální a kulturní prostředí Kultura: –Míra otevřenosti společnosti –Hierarchie potřeb –Hodnotová orientace (např. západní hodnoty) Instituce: –Rodina –Náboženské instituce –Vzdělávací instituce Další faktory: –Jazyk –Neverbální komunikace –Způsob oblékání –Estetické cítění –Životní styly (VALS typologie životních stylů)

25. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / T – Technologické prostředí –Existence a kvalita základní infrastruktury: voda, energie, telefony, dálnice, silnice, železnice atd. –Kvalita a dostupnost komunikační infrastruktury: televize, rozhlas, telefony atd. –IT = možnost přenosu dat do zahraničí=> internacionalizace služeb, standardizace –Přístup k informacím –Elektronické obchodování (E-commerce, e- business) B2C, B2B, C2C (e-Bay např., bleší trh), C2B (pracovní síla, výběr.řízení přes internet – min. první kola) –Analýzy technologického prostředí: Počet uživatelů Internetu a vybavenost výpočetní technikou Počet telefonů…. Výdaje na výzkum a vývoj (% z HDP) Počet mezinárodních patentů

26. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Mezinárodní výzkum trhu a druhy vstupních dat Snižuje rizika při rozhodování v mezinárodním podnikání: O vstupu na trh O komunikaci se zahraničními trhy O volbě marketingové strategie O formě vstupu na trh A další.. Sekundární data Byla již jednou shromážděna Jsou rychle a levně k dispozici Primární data Je třeba je získat Poměrně nákladná Spolupráce se specializovanou agenturou?

27. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Aspekty ovlivňující rozhodnutí o vstupu na trh ÚKOLY výzkumu zahraničních trhů: Výzkum mezinárodního podnikatelského prostředí (PEST analýza) Výzkum konkurence (Benchmarking) Výzkum potenciálu cílových trhů (Emerging markets)

28. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / Druhy výzkumu trhu Výzkum „od stolu“ Analýza sekundárních dat Nízké náklady Rychlá realizace Terénní výzkum Sběr a analýza primárních dat Poměrně vysoké náklady Delší časová realizace

Klíčové pojmy: -Kulturní odlišnosti, hodnoty, postoje, názory, estetika, náboženství -Individualismus, kolektivismus, vztah k moci, vyhýbání se nejistotě, maskulinita x femininita -Internacionalizace – dimenze, motivy -Psychická a geografická vzdálenost -Posouzení atraktivity trhu (analýza PEST) -Primární x Sekundární výzkum 29. ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Pavla Břečková, Ph.D. / SHRNUTÍ + KLÍČOVÉ POJMY

30. doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., :: Děkuji za pozornost Ing. Pavla Břečková, Ph.D.