Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Látkové množství VY_32_INOVACE_G1 - 05
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Kinetická teorie látek
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
„Svět se skládá z atomů“
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Josef Erben 3.A.  Vychází z Avogadrovy konstanty (N A )  Vztahujeme k ní relativní atomovou a molekulovou hmotnost (A r a M r )  Definována jako klidové.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství, molární hmotnost
Látkové množství a molární hmotnost
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
Pomůcky. pomůcky Příprava vzorku kyseliny Příprava roztoku kyseliny v benzínu poměru 1:2000. Určení počtu kapek v 1 cm3 roztoku. Příprava vzorku kyseliny.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Skutečná a relativní atomová hmotnost
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
Chemické výpočty RZ
Běžně používané fyzikální veličiny pro vyjádření množství látky:
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_683.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
SVĚT MOLEKUL A ATOMŮ. Fyzikální těleso reálný objekt konečných rozměrů látkové skupenství – pevné – kapalné – plynné – Plazmatické spojité a dále dělitelné.
K INETICKÁ TEORIE LÁTEK Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické výpočty Řešení příkladů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
„Svět se skládá z atomů“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výpočty z chemických rovnic
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Agrochemie – 7. cvičení.
„Svět se skládá z atomů“
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 12 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.12 Vytvořený ve školním roce: (datum) Téma: Veličiny popisující soustavu částic Předmět a třída: fyzika, první ročník ekonomického lycea Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k vysvětlení veličin látkové množství, atomová a molekulová relativní hmotnost a molární hmotnost. Význam těchto veličin si žáci ujasní na konkrétních příkladech. Je potřeba PC s projektorem a microsoft powerpoint (interaktivní tabule výhodou). Žáci potřebují tabulky a kalkulačku. Autor: Josef Knot Klíčová slova: látkové množství, relativní atomová hmotnost, molární hmotnost Ověřený dne:

Veličiny popisující soustavu částic Částice a jejich soustavu (několik částic pohromadě) často popisujeme následujícími fyzikálními veličinami: Relativní atomová hmotnost A r Relativní molekulová hmotnost M r Látkové množství n Molární hmotnost M m

Relativní veličiny Relativní atomová a molekulová hmotnost jsou definovány následujícími vztahy: m a je klidová hmotnost atomu m m klidová hmotnost molekuly m u je atomová hmotnostní konstanta (1/12 hmotnosti atomu 12 6 C, její číselná hodnota je přibližně 1,66· kg) Slovně popište co tyto veličiny říkají, určete jejich jednotku.

Relativní veličiny Relativní veličiny nám říkají kolikrát je hmotnost příslušného atomu nebo molekuly větší než atomová hmotnostní konstanta. Tyto veličiny jsou bezrozměrné. Relativní atomová hmotnost jednotlivých prvků je uvedena v MF tabulkách.

Látkové množství Množství chemicky stejnorodé látky určujeme pomocí veličiny látkové množství n ([n] = mol), která je definována vztahem: N je počet částic v tělese N A je Avogadrova konstanta, která vyjadřuje počet částic v jednom molu látky (je jich přibližně 6,02·10 23 mol -1 )

Molární hmotnost Molární hmotnost definujeme vztahem Popište slovy co molární hmotnost vyjadřuje. Určete její jednotku. Molární hmotnost říká kolik váží jeden mol dané látky, [M m ] = kg·mol -1. Molární hmotnost lze určit i z následujících vztahů: Látka složená z jednoatomových molekul: Látka složená z víceatomových molekul:

Příklady Určete relativní molekulovou hmotnost kyseliny sírové H 2 SO 4. M r můžeme určit tak, že sečteme A r všech atomů v molekule. Jednotlivé atomové relativní hmotnosti najdeme v tabulkách: A r (H) = 1, A r (S) = 32, A r (O) = 16 Všechny relativní atomové hmotnosti sečteme: M r (H 2 SO 4 ) = 2 · · 16 = 98 Určete relativní atomovou hmotnost sloučenin: C 3 H 6 O, C 3 H 5 O 9 N 3, NaNO 3 M r (C 3 H 6 O) = 58, M r (C 3 H 5 O 9 N 3 ) = 227, M r (NaNO 3 ) = 85

Příklady Určete přibližný počet molekul ve 100 g kyseliny sírové H 2 SO 4. Určíme hmotnost jedné molekuly (M r (H 2 SO 4 ) = 98). Počet molekul určíme jako podíl celkové hmotnosti a hmotnosti jedné molekuly (hmotnost H 2 SO 4 převedeme na kg).

Příklady Určete látkové množství 100 g kyseliny sírové H 2 SO 4. Použijeme výsledek předchozího příkladu. Látkové množství dostaneme jako podíl počtu molekul a Avogadrovy konstanty.

Příklady V balónku je uzavřeno 5 g vodíku H 2. Špatně zavázaným otvorem uniká průměrně molekul za minutu. Za jak dlouho se balónek vyprázdní? Abychom mohli spočítat celkový počet molekul v balónku, potřebujeme zjistit molekulovou hmotnost vodíku a jeho látkové množství (hmotnost vodíku převedeme na kg).

Příklady Počet molekul v balónku nyní spočítáme následovně Čas potřebný k vyprázdnění balónku získáme pomocí trojčlenky. Balónek se vyprázdní za 2,5 h.

Použité zdroje a literatura 1. SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky. Praha: SPN, 1989, ISBN