Metody analýzy portfólia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické analýzy MANAGEMENT CVIČENÍ Zpracovala: Navrátilová, Pavlíčková.
Advertisements

Analýza zdrojů a schopností organizace
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Organizační struktury
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
2.Vnitřní analýza.
Strategické plánování v marketingu
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_STRATEGICKÝ.
Výběr trhu pro export, strategický marketing
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Životní cyklus výrobku
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Produkt.
Strategie na různých trzích
úvod pojetí a obsah marketingu
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Komplexní analýzy.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
SKIP 2010 Praha SKIP 2010 Praha Marketing s lidskou tváří.
Volba segmentů trhu se stavebními zakázkami Optimální alokace výrobní kapacity - perspektivní segment -neperspektivní segment -jak udržet pozici na trhu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
SPACE ANALÝZA.
Tržní prostředí.
Marketing Základy a postupy..
Strategické marketingové plánování
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Plánování a rozhodování v organizaci
Kurz: Úvod do marketingu a jeho význam pro podnikání Budoucnost pro připravené.
Vybrané manažerské nástroje
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
Matice výrobkového portfolia Bostonská matice Podstata matice Pomůže rozhodnout, které produkty je vhodné podporovat a které se naopak mohou z nabídky.
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Portfolio analýza Matice BCG – Boston Consulting Group /bostonská matice/ 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Digitální učební materiál
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Portfolio analýza Model GE
Marketingový systém řízení
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Plánování a rozhodování v podniku
Ekonomika malých a středních podniků
Marketing Základy a postupy..
Cenové strategie.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Metody analýzy portfólia Portfólio = reálný stav koncepce podnikání při naplňování strategie podniku Strategická podnikatelská jednotka (SPJ, SBU = Strategie Business Unit) = decentralizovaná jednotka v rámci podniku samostatně řízená SPJ jsou charakterizovány: vlastními strategiemi se stanovenými cíli samostatnými plány manažery odpovědnými za ziskové cíle a jejich dosažení marketingovým pokrytím (uspokojujením) určitých tržních segmentů pohybem v konkurenčním soutěžním prostředí (tzv. vnější prostředí) Přednáška 3.11 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Využití analýz prostředí pro situační analýzu Postup (fáze) výzkumu marketingového prostředí formulovat následovně: včas a jako první objevit budoucí potřebu, směr vývoje, reakci zákazníků, omezení vývoje, příležitosti a hrozby trhu, atd. analyzovat identifikovanou nebo predikovanou událost vyvodit konkrétní opatření a závěry z této událost vše promítnout do života podniku Přednáška 3.12

Analytické faktory využívané při jednotlivých analýzách trojího podnikového prostředí Přednáška 3.13

Využití analýz prostředí pro situační analýzu Analýza prostředí může podniku sloužit také jako: akcelerátor nového druhu podnikání, a to v případě, že výzkumem PPO zákazníků, či výzkumem trendů obecně se objeví skutečnosti a potencionální produkty, které dosud na trhu neexistují, či neexistují v očekávané podobě. podnět k inovaci stávajících produktů v případě, že výzkumem zjištěné PPO nenaplňují zcela současné produkty na trhu. podnět k vývoji zcela nových produktů, podobně jako v předchozím případě, jen s tím rozdílem, že jde o zcela nový produkt. objevení nových postupů k zákazníkovi, zejména v oblasti služeb, komunikace a spod., ale i nový způsob reakcí na PPO zákazníků. podnět k vytvoření nové potřeby, přičemž je tato aktivita založena mnohdy „jen“ na chytrém marketingu v duchu sloganu: „Lidé si často nekupují to, co potřebují, ale vždy si najdou peníze na to, co chtějí“. Přednáška 3.14

Portfólio matice BCG (Boston Consulting Group) Hvězdy Otazníky (nestabilita)Mohou být zrátové i ziskové 20 % Tempo růstu trhu v určitém období 10 % Peněžní krávy Hladoví psi 10 % 1 % 0,1 % Relativní tržní podíl (Tržby podniku k tržbám největšího konkurenta) Přednáška 3.15 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Popis jednotlivých kvadrantů matice BCG: OTAZNÍKY nízký relativní podíl na rychle rostoucím trhu znaky nestability Podniky mohou být v budoucnu ztrátové, ale i vysoce ziskové ŘEŠENÍ: Vybrat vhodnou jednotku a vsadit na ni HVĚZDY produkty s vysokým tempem růstu a velkým podílem na trhu s možností dosáhnout stabilního tržního postavení (pozice, podíl na trhu ŘEŠENÍ: „Reinvestice“ umožňují dosáhnout relativně vysokého podílu na trhu, současně realizovat vstup na nové trhy a stabilizovat dosavadní postavení Přednáška 3.16 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

PSI (NĚKDY TÉŽ BÍDNÍ PSI) DOJNÉ (PENĚŽNÍ) KRÁVY marketingově se angažují na mírně rostoucích či stagnujících trzích udržují si prozatím dobrou tržní pozici ŘEŠENÍ: Jsou hlavním činitelem pro zajištění přijatelné míry likvidity a objemu zisků PSI (NĚKDY TÉŽ BÍDNÍ PSI) subjekty uskutečňující své marketingové operace na trzích s nízkým tempem růstu vykazují nízký relativní tržní podíl ŘEŠENÍ: Ačkoli vykazují účetní zisk, veškeré prostředky musí být zpětně reinvestovány do udržení relativního tržního podílu Přednáška 3.17 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Vztah životního cyklu produktu a Bostonské matice Hvězdy Otazníky Růst 20 % Zavedení Zralost Tempo růstu trhu 10 % Úpadek Peněžní krávy Hladoví psi 10 % 1 % 0,1 % Relativní tržní podíl Přednáška 3.18 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Popis jednotlivých kvadrantů matice ZAVEDENÍ - OTAZNÍK život produktu začíná jeho zavedením v této fázi jsou tržby malé, ale tempo jejich růstu je vysoké podnik se na trhu snaží prosadit, trh láká konkurenci vedení se musí rozhodnout, zda je produkt perspektivní a zda ho podpoří RŮST - HVĚZDA v této fázi je tempo růstu příjmů největší příjmy rostou díky růstu trhu a růstu relativního tržního podílu Přednáška 3.19 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

ZRALOST – PENĚŽNÍ KRÁVA POKLES (ÚPADEK) – HLADOVÝ PES v této fázi produkt dosahuje největších absolutních příjmů tempo růstu trhu klesá POKLES (ÚPADEK) – HLADOVÝ PES ve fázi poklesu klesají absolutní příjmy zejména ztrátou tržního podílu k poklesu zpravidla dochází plánovaně vedení podniku vidí daný produkt jako neperspektivní a nehodlá jej dále finančně ani marketingově podporovat Přednáška 3.20 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Portfólio matice GE (General Electric Business Screen) Faktory: Tržní atraktivita x konkurenční přednost Metoda charakterizuje postavení SBU komplexněji než matice BCG. Přednosti: Větší počet působících faktorů = lepší determinace strategie podniku Zařazení do polí matice je dáno ohodnocením faktorů (např. známkami 1 - 5) Propočet vážených průměrů Přednáška 3.21 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Marketingové řízení podniku Portfolio matice GE Atraktivita oboru: (zahrnuje tyto dílčí faktory) tržní růst a velikost trhu, kvalita trhu, ziskovost oboru, stabilita prodeje, stabilita cenová, náročnost a dostupnost vstupů (surovinových, energetických), situaci v okolí podniku (makrookolí – PEST, mikrookolí) Konkurenční postavení: relativní pozice na trhu, relativní výrobní potenciál, relativní výzkumný a vývojový potenciál, pozice v distribuci, efektivnost marketingové komunikace, postavením SBU v kvalitě, značce, technologii, marketingu, obchodní činnosti. Přednáška 3.22 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Portfólio matice GE (General Electric Business Screen) 1 2 3 vysoká 4 5 6 Tržní atraktivnost střední 7 8 9 nízká silné střední slabé Konkurenční přednost Přednáška 3.23 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Metody analýzy portfólia Strategie investování podle pozice v jednotlivých polích Investovat do rozvoje. Chránit (udržovat) pozice. Vybírat investice do rozvoje. Omezit rozvoj. Sklízet. Provést restrukturalizaci – upřednostnit tvorbu zdrojů. Investovat uváženě. Volit výběrové investice upřednostňující tvorbu zdrojů. Chránit a přehodnocovat. Přednáška 3.24 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Portfoliová matice zkonstruovaná Ch. W. Hoferem Ch. W. Hofer – Portfoliová matice životního cyklu odvětví vznik růst Etapy životního cyklu odvětví zralost nasycení ústup Cíl: identifikovat postavení SBÚ v závislosti na životním cyklu odvětví silné průměrné slabé Konkurenční postavení Přednáška 3.25 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Portfoliová matice zkonstruovaná A. D. Littlem A. D. Little – Portfoliová matice životního cyklu odvětví dominantní silné Konkurenční postavení přijatelné udržitelné slabé embryonální růstové zralé Etapy životního cyklu odvětví Přednáška 3.26 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Analýza sortimentní struktury (model Petra Druckera) Do první skupiny patří produkty umožňující podniku snadné rozhodování: Dnešní živitelé Zítřejší živitelé Výnosné speciality Vývojové výrobky Nezdary Do druhé skupiny řadí Drucker produkty problematické: Včerejší živitelé Produkty vyžadující modifikaci Přespecializované produkty Neoprávněné speciality EGO investice Popelky Přednáška 3.27 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.

Marketingové řízení podniku Analýza GAP Cílem této analýzy je identiikace rozdílů mezi marketingovými deklarovanými a dosaženými cíli v případech, kdy současné aktivity pro dosažení vytýčených cílů nestačí. E – cíle D – nové produkty/trhy C B A - předpokládaná tržby t0 t1 t2 t3 čas Přednáška 3.28 Marketingové řízení podniku doc. Ing. Milan Kašík, CSc.