FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Číslo a název šablony klíčové aktivity
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Opakování – vesmír, sluneční soustava
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Rovnovážná poloha tělesa
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Magnetické vlastnosti látek
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Opakování – vesmír, sluneční soustava
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_357
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Martina Vaculová
PČ_003_Práce s drobným materiálem_Stojánek na ubrousky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro rozšiřování, doplnění a popularizaci učiva.  Je určen pro předmět FYZIKA a ročník 9.  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: …přesná citace učebnice, včetně ISBN (dle generator.citace.com)

Vesmír Slovo vesmír, někdy také kosmos pochází řeckého slova cosmos, což v překladu znamená ozdobu či šperk. Z toho je patrné, že už v dávných dobách považovali lidé vesmír za něco úchvatného a krásného. Prostor označovaný jako vesmír zahrnuje hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další objekty. Někdy bývá slovem vesmír označena část kosmu mimo zemi.

Historie  Pozorováním těles sluneční soustavy se zabývali lidé již od starověku. Staří Egypťané, Asyřané, Babylóňané, Indové, Mayové, Číňani i Řekové. Vzniklo několik názorů a teorií pro pozorovatelný vesmír.  Na základě získaných poznatků měřili čas, sestavili kalendář a orientovali se při cestování po moři i souši.  Nejstarší systematické modely vznikly ve starověkém Řecku. Předpokládaly, že vesmír je v prostoru konečný a existuje věčně. Obsahuje soubor soustředných sfér konečných velikostí - které odpovídají stálicím, Slunci a různým planetám - rotujících kolem kulaté a nehybné Země.

V průběhu staletí, díky přesnějším měřením, pozorováním a rozvoji fyziky vedl vývoj k heliocentrickému modelu Sluneční soustavy Mikuláše Koperníka a k modelu vesmíru Isaaca Newtona. Další vývoj astronomie přinesl poznání, že Sluneční soustava je součástí galaxie složené z miliard hvězd, Mléčné dráhy, a že mimo Mléčnou dráhu existují v dosahu astronomických přístrojů jiné galaxie. Pečlivé studium rozložení těchto galaxií ve vesmíruvedlo ke vzniku moderní vědy nazývané kosmologie.

Podle dnes převládajícího vědeckého názoru na vznik vesmíru, který se nazývá jako Velký třesk, se vesmír začal rozpínat z extrémně horkého a hustého bodu, v němž byla soustředěna veškerá hmota a energie pozorovatelného vesmíru. Současná věda na základě několika nezávislých experimentálních měření tuto teorii velkého třesku podpořilo. Nedávná pozorování ukazují, že rychlost rozpínání vesmíru se zvětšuje. Omezené možnosti a nepřesnosti současných pozorování vesmíru nedovolují předpovědět konečný osud vesmíru.

Znázornění vzniku vesmíru Velkým třeskem a jeho postupné rozpínání a vzdalování se galaxií do prostoru ve vesmíru. Velký třesk

Stáří a velikost vesmíru  Současné výsledky astronomických pozorování naznačují, že stáří vesmíru je 13,75 miliardy let.  Průměr pozorovatelného vesmíru je minimálně 93 miliard světelných let což odpovídá 8,80×10 26 metrů.  Podle obecné teorie relativity Alberta Einsteina se prostor může rozšiřovat rychlostí větší než je rychlost světla, a proto můžeme pozorovat jen malou část vesmíru v důsledku omezené rychlosti světla.  Protože nemůžeme pozorovat prostor ve vzdálenosti větší než dokázalo uletět světlo od velkého třesku, není jisté, zda velikost vesmíru je konečná nebo nekonečná.

Obrázek z Hubbleova teleskopu zachycující velké množství galaxií ve vesmíru

Otázky k opakování 1.Z jakého řeckého slova pochází současný název vesmír ? 2.K čemu využívali naši předkové pozorování noční oblohy a hvězd ? 3. Kdo je autorem Speciální teorie relativity ? 4.Jak se nazývá okamžik vzniku vesmíru ? 5.V čem spočívá podstata heliocentrického názoru na vesmír ?

Použité zdroje:   HubbleUltraDeepFieldwithScaleComparison.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Universe expansion sk.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z: