ZÁKLADY PRÁCE VE VEKTOROVÉM (KRESLÍCÍM) PROGRAMU MATURITNÍ OTÁZKA Č. 20
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky, vektorový obrázek je složen ze základních geometrických útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky. Základem vektorové grafiky je matematika
VÝHODY VEKTORVÉ GRAFIKY možnost zvětšování již vytvořeného obrázku, a to bez ztráty na kvalitě daného obrázku, jelikož se obrázek přepočítá a přizpůsobí se (u rastrové grafiky máme při zvětšení směs barevných čtverečků) možnost pracovat odděleně s jednotlivými objekty obrázku - je tedy možné při jakémkoli zvětšení obrázku upravovat tvar i barevnost dílších objektů.
VYUŽITÍ VEKTOROVÉ GRAFIKY Vektorová grafika se používá zejména: pro počítačovou sazbu Tvorbu ilustrací Tvorbu diagramů Tvorbu počítačových animací(=flash animace)
VEKTOR VS. RASTR
BÉZIEROVA KŘIVKA Teoretickým základem vektorové grafiky je analytická geometrie Obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z křivek – vektorů Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň (barevná plocha nebo barevný přechod) Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky
PIERRE BÉZIER Francouzský matematik vyvinul metodu, díky které je schopen popsat pomocí čtyř bodů libovolný úsek křivky Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body) Spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce
BÉZIEROVY KŘIVKY OBR.
VEKTOROVÉ EDITORY Pro práci s vektorovou grafikou se používají vektorové editory (dále jen V.E.) TYPICKÉ PŘÍKLADY V.E. Adobe Illustrator, Flash CorelDraw Inkscape Zoner Callisto AutoCAD
VYPRACOVAL: Tomáš Moravik, 4.A