Program konzultací z HP – Doktorandské studium ESF MU Brno¸ jaro 2007 1. Nová politická ekonomie Politické trhy, Selhání státu, Model zastupování, Politická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Advertisements

Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Hodnotový management Teorie rozhodování
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Politologie jako věda Politika moc
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Hospodářská politika.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Marketingové prostředí
Bezpečnostní hrozby a rizika spojená s vývojem kriminality na Slovensku Květoň Holcr, Bratislavská vysoká škola práva Jaroslav Holomek, Akadémia Policajného.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Cíle HP čeho chceme dosáhnout?. Cíle HP Konsensuální dohoda všech subjektů? Základy hospodářské politiky – cíle HP Maximalizace společenského blahobytu.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Teorie rozhodování Veřejná volba
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Prezentace projektu doktorského studia
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Název politologie je složen z následujících slov:
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Struktura podnikatelského plánu
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
1 7a. Přístupy k transformaci CPE 1.Úkoly transformace 2.Makroekonomická rizika (náklady) transformace 3.Klíčové otázky strategie transformace 4.Morální.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Škola veřejné volby Public Choice Theory. Politologie a ekonomie Aristoteles (4.stol.př.Kr.) – homo politicus  Politická aktivita  Veřejný zájem Adam.
Otevřené trhy v elektroenergetice a jejich nepřátelé
Rozhodování Ve veřejné politice
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Koncepční přístupy k hospodářské politice
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Program konzultací z HP – Doktorandské studium ESF MU Brno¸ jaro Nová politická ekonomie Politické trhy, Selhání státu, Model zastupování, Politická rizika Politická rizika 2. Institucionální kvalita Komparativní ekonomie, Kvalita správy, Podmínky podnikání, Konkurenceschopnost Podmínky podnikání, Konkurenceschopnost 3. Institucionální podmínky Regulace, Byrokracie, Zájmové skupiny, Korupce 4. Závěrečná konzultace, test

Program konzultací z HP – Doktorandské studium ESF MU Brno¸ jaro 2007 Podmínky zkoušky :  Seminární práce – viz pokyny  Test – esej  Alternativně – „významový překlad“ textu z programu konzultací

Nová politická ekonomie ekonomická teorie politiky Nová politická ekonomie  Politické trhy  Selhání státu  Model zastupování  Politická rizika

Nová politická ekonomie politické trhy Východisko – teorie veřejné volby  Užití ekonomických teorií a nástrojů do rozhodování v politických institucích (Buchanen 1978)  Studium politického trhu (Johnson 1991)  Studium politických mechanismů a institucí, které omezují chování politiků (McNutt 1996)  Zaměřuje se na studium demokratických režimů, ústav, legislativní proces, na chování zájmových skupin, politických stran a byrokracie (Padro, Schneider 1996)  Ekonomické studium netržního rozhodování (Mueller 2003)

Nová politická ekonomie politické trhy  Primární politický trh Trh mezi politiky a občany – veřejné politiky usilují o hlasy v průběhu voleb – teorie PEC  Trh administrativních opatření Trh mezi politiky a byrokracií – model zastupování  Trh exekutivní politiky Trh mezi exekutivními politiky a skupinami ovlivněnými politikou. Komoditou jsou legislativní opatření a jejich dopad – mezi volbami

Interakce mezi tržními a netržními aktéry DomácnostiFirmy Vláda Byrokracie

Nová politická ekonomie klasifikace selhání státu (M.Gregor) 1.Podněty k politické participaci a informovanosti 2.Nestabilita hlasovacích procedur 3.Nedokonalá soutěž 4.Politické renty 5.Vliv zájmových skupin 6.Dobývání renty

Nová politická ekonomie selhání státu 7. Dynamická neoptimalita 8. Efekt záklopky – nepružnost zdola 9. Byrokracie 10. Krátkozraké fiskální chování 11. Judikatura jako zájmová skupina 12. Transakční náklady – ekonomie reforem

Model zastupování Zobecnění problému zastupovaný-zástupce (principal-agent) –Zastupovaný deleguje na zástupce část rozhodovacích pravomocí –Zástupce vykonává činnost jejíž výsledek (zisk) se dělí mezi zastupovaného a zástupce –Vyjednávání probíhá v podmínkách nejistoty –Zástupce jedná ve vlastním zájmu (využívá asymetričnosti informací)

Model zastupování Koncept modelu zastupování je spojen s pojmem asymetrických informací a morálním hazardem.  Asymetrická informace znamená, že jeden subjekt má úplnější informace než subjekt druhý a tím dochází k výhodnějšímu postavení při vyjednávání.  Morální hazard vzniká tehdy, když činnost jednoho subjektu (informovaného) vede ke snižování užitku jiného subjektu (neinformovaného) a původce nenese následky svého působení  V politických procesech (u netržního rozhodování) jde u asymetrické informace o to, že jeden ze subjektů procesu vyjednávání (dosahování konsensu) má informační převahu, kterou dokáže využít pro zvýšení své renty  Problém morálního hazardu je problémem širším. Původní mikroekonomický koncept se omezoval na možnosti zneužití asymetrických informací, v současnosti se tento termín vžil pro (v podstatě libovolné) chování politiků nenesoucích následky svých rozhodnutí.

Nová politická ekonomie politická rizika  Proč se zabývat politickými riziky  Co vše patří do politických rizik  Přístupy k politickému riziku  Metody analýzy  Political Risk Service Group – indexy PR

Simonova všeobecná struktura politického rizika Faktory na makroekonomické úrovni Faktory na mikroekonomické úrovni Společenské Vládní (politické) SpolečenskéVládní Vnitřní Revoluce Občanské války Převraty Znárodnění Byrokracie Legislativa Stávky a jiné formy protestu Regulace Kontrola cen Vnější Světové veřejné mínění Změny v aliancích Zahraniční konkurence Obchodní protekcionis mus Pramen: Simon (1984), s. 32, vlastní úprava.

V současnosti můžeme definovat celkem čtyři obecné přístupy k riziku : Technický, založený na pravděpodobnosti a četnosti výskytu rizikových událostí, Ekonomický, založený na srovnávání užitků a ztrát spojených s výskyty rizika Psychologický, založený na individuálním vnímání – rizika jsou produktem lidských rozhodnutí jak na trhu tak v politice, Sociologický, popisující změny ve společnosti mající za následek skutečnost, že převážná část rizik je produktem lidských rozhodnutí včetně ovlivnění zájmovými skupinami.

Hodnocení politického rizika (Political Risk Rating - PRR)  obsahuje 12 různých ukazatelů, které zahrnují politické a sociální aspekty.  Každý ukazatel má určenu maximální číselnou hodnotu (rizikové body), která při vysokém počtu bodů indikuje nízké potencionální riziko, zatímco nízké hodnoty (0) indikují vysoké potencionální riziko.  Hodnocení politického rizika se provádí na základě subjektivních analýz a přístupných informací, zatímco hodnocení finančního a ekonomického rizika se provádí výhradně na základě objektivních dat.  K zajištění konzistence mezi zeměmi i v čase jsou body přidělovány na základě předem určených otázek pro každou složku rizika. Žák M. : Politické riziko v tranzitivních ekonomikách a EU, PE 1/2005 str Žák M. : Politické riziko v tranzitivních ekonomikách a EU, PE 1/2005 str

Oblasti politického rizika (celkový počet bodů = 100) AStabilita vlády12 BSocioekonomické podmínky12 CInvestiční profil12 DVnitřní konflikty12 EVnější konflikty12 FKorupce6 GRole armády v politice6 HNáboženské napětí6 IPrávo a pořádek6 JEtnické napětí6 KDemokratická odpovědnost6 LKvalita byrokracie4

Projekt Goverment Matters  Je projektem WB zabývající se kvalitou správy (governance)  V projektu GM sleduje WB od roku 1998 ve dvouletých intervalech následující oblasti : –Jak jsou vlády vybírány a obměňovány (kvalita politických procesů) –Jak vlády formulují a realizují své politiky ( schopnost vlády) –Jak jsou vládní opatření vnímána (institucionální interakce)  Každá z těchto oblastí je hodnocena dvojicí ukazatelů : –Kvalitu politických procesů ukazateli DEMOKRACIE a POLITICKÉ STABILITY –Schopnost vlády ukazateli VÝKONNOSTI VLÁDY a REGULAČNÍ KVALITY –Institucionální interakce ukazateli PRÁVNÍHO ŘÁDU a KONTROLY KORUPCE  Data jsou tvořena agregací z několika set dílčích ukazatelů a nabývají hodnot od – 2,5 (nejhorší výsledek) do + 2,5 ( nejlepší výsledek) Poznámka : V dalším textu pracujeme se SOUHRNNÝM UKAZATELEM INSTITUCIONÁLNÍ KVALITY jako průměrem ze všech šesti ukazatelů a s procentem vládních výdajů ve vztahu k HDP V dalším textu pracujeme se SOUHRNNÝM UKAZATELEM INSTITUCIONÁLNÍ KVALITY jako průměrem ze všech šesti ukazatelů a s procentem vládních výdajů ve vztahu k HDP

Projekt Goverment Matters výstupy projektu pod názvem Governance Matters (Kaufmann, Kraay, Zoido-Lobatón, 1999a, 2002)  Kvalita demokracie  Politická nestabilita a násilí  Schopnost vládnutí  Regulační zatížení  Kontrola korupce  Kvalita právního řádu

Hodnocení politického rizika a jeho oblastí na sledovaném souboru zemí (2002) BELDANFINFRAIRSITALUCNEMNIZPORRAKŘECŠPAŠVEVBREU , PRABCDEFGHIJKLRA Česká republika 74,07,0 8,011,09,04,06,0 5,03,05,03,06 Bulharsko 65,56,52,010,0 9,02,05,0 4,05,0 2,010 Estonsko 77,010,06,09,011,010,06,05,0 4,03,05,03,03 Litva 66,09,04,07,09,010,03,05,0 4,03,05,02,09 Lotyšsko 68,010,04,07,010,09,03,05,0 3,05,02,07-8 Maďarsko 75,07,06,09,011,010,03,06,05,04,0 6,04,05 Polsko 76,09,05,09,0 11,03,06,05,04,06,0 3,04 Rumunsko 68,011,03,07,09,011,03,05,04,0 6,01,07-8 Slovensko 79,010,07,08,011,0 4,06,05,04,0 6,03,02 Slovinsko 80,010,05,010,011,0 4,05,06,05,0 3,01 Max. počet bodů