VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Všeobecně vzdělávací funkce ekonomického vzdělávání Funkce ekonomického vzdělávání z hlediska didaktiky Vzdělávací funkce ekonomického vzdělávání Oblasti (složky) všeobecně vzdělávacího poslání výuky ekonomických předmětů Závěry pro didaktické rozhodování
1) Funkce ekonomického vzdělávání z hlediska didaktiky Vzdělávací (informativní) funkce – získání ekonomických znalostí, osvojování ekonomických poznatků) Výchovná (formativní) – vytváření rysů osobnosti žáků a jejich postojů
2) Vzdělávací funkce ekonomického vzdělávání Všeobecně vzdělávací funkce – prohlubování a rozšiřování všeobecného vzdělání o ekonomickou složku Odborně vzdělávací funkce – získávání ekonomických poznatků potřebných k výkonu profesí
3) Oblasti (složky) všeobecně vzdělávacího poslání výuky ekonomických předmětů Přehled o základech ekonomiky (seznámení žáků se základními ekonomickými jevy a procesy – trh, zboží, ceny, podnikání, daně, banky) Informace o základních faktech z ekonomiky (průměrná mzda 19 980 Kč, 19% daň z obratu, devizový kurz 1 USD 21,41 Kč) Zásady ekonomiky domácnosti (rodinné příjmy, spotřební preference, peněžní výdaje rodiny, úspory uložené v bance) Orientace na trhu práce (pracovní příležitosti, poptávka a nabídka na trhu práce, nezaměstnanost, rekvalifikace, výdělkové možnosti) Komunikace s masmedií (sledování ekonomických novinek a zpráv v denním tisku, rozhlase a v televizi)
3) Oblasti (složky) všeobecně vzdělávacího poslání výuky ekonomických předmětů Využívání lidských práv (právo na práci, právo na spravedlivou odměnu za práci, ochrana vlastnictví) Využívání občanských práv a plnění občanských povinností (volba ekonomického programu politické strany, pracovní povinnost, daňová povinnost) Účast na participaci podnikového rozhodování a řešení ekonomických problémů (plnění výkonových norem, šetrné zacházení s výrobním zařízením, účast na naplňování kolektivních smluv) Zapojování do integračních procesů (volný pohyb pracovních sil a mezinárodní trh práce, výdělkové možnosti v zahraničí, volný pohyb zboží a kapitálu, proclívání zboží)
4) Závěry pro didaktické rozhodování Zařazení ekonomických poznatků do vzdělávacích systémů a subsystémů (zařazení do výuky na základních a středních školách, vyšších odborných a vysokých školách, do vzdělávání osazenstva firem, do živnostenského podnikání v oboru ekonomického vzdělávání) Unifikace základního obsahu ekonomického vzdělání (společný základ ekonomického vzdělání na všech druzích středních škol) Diferenciace ekonomického vzdělání (rozdíly v obsahu a rozsahu ekonomického vzdělání na základních a středních školách, rozdíly ekonomického vzdělání na ekonomických a technických oborech studia)
4) Závěry pro didaktické rozhodování Výchova občanů (ekonomické vzdělávání napomáhá k vedení žáků k plnění občanské role, plnění pracovních povinností a ke společnosti – státu) Orientace k dalšímu vzdělávání (získání elementárních ekonomických znalostí k motivaci k dalšímu vzdělávání na středních školách, vyšších odborných školách, vysokých školách, v celoživotním vzdělávání)