Tajemství abstraktní malby III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Klamy a další zajímavosti
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Elektronická učebnice - II
VY_32_INOVACE_FOTF10760ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
,,Vše je v neustálém pohybu. Nehybnost neexistuje.‘‘ Podle italského spisovatele Umberta Eka je to forma umění, v níž je pohyb barev, tvarů a ploch prostředkem,
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Abstraktní umění 20. století.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Vývoj hvězd, Supernovy, černé díry
Prostor v barokním umění
Malování – popis programu
Paul Jackson Pollock
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Umělecké směry 20. století
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Moje záliby Přemýšlení Kateřina Veverková
INFORMEL Jana Bobčíková.
3. Kompozice ve výtvarném umění
Představitel geometrické abstrakce a počítačového umění
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Recepce a interpretace UD Vrstvy UD
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Keith Haring Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SOCHA DO VEŘEJNÉHO PROSTORU
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Náhoda Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Novoplatonismus.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Tajemství abstraktní malby III. Abstrakce a surrealismus Obraz pro celé tělo Abstraktní expresionismus

a může prostřednictvím díla vystoupat na povrch... Max Ernst Krajina s měsícem Surrealismus otevřel podvědomí člověka nejen pro vnímání uměleckého díla, ale také pro jeho tvorbu. Tajemné, zvláštní, nepochopitelné, groteskní, bizarní, děsivé – to vše se skrývá v naší mysli a může prostřednictvím díla vystoupat na povrch... Ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století byly surrealismus a abstrakce přímo na opačných stranách možností umělecké tvorby. Na jedné straně hledání co nejčistšího a nejobecnějšího tvaru, na druhé straně sestup do nejhlubších vrstev mysli, do těch nejosobnějších tajemství podvědomí. Však také surrealisté a abstrakcionisté netajili svou vzájemnou nedůvěru. Otevření podvědomých rovin lidské psychiky nejen pro vnímání, ale také pro tvorbu, bylo na konci třicátých let novým impulsem pro abstraktní malbu.

Wols Modrý granát Rýhy v papíru, zvrásněná usychající barva, rozpíjející se linie. Wolsovy obrazy obracejí naši pozornost k materiálu jako k hmotě, s níž se něco děje. A to něco má souvislost i s námi, s naším tělem, protože i ono se může poranit, poškodit, zvrásnit. Obrazy nás podvědomě znepokojují, protože nám připomínají, že hmota našeho těla je pomíjivá. Naše tělo je celistvé, hladké, pokud je nepoškodíme, většinou nebolí. Ale když vidíme někoho krvácet, nebo pokud před našima očima někdo zemře násilnou smrtí, reagujeme nevolností, zvracením, je nám zle. Naše tělo vnímá cizí zmar jako své ohrožení a brání se. A co neživá hmota? Majitel auta může vnímat šrám v laku karosérie jako ránu na svém těle, trhlina v asfaltovém chodníku nás může bolet jako tržná rána – a co teprve když z ní roste třeba pampeliška. Právě takto přecitlivěle vnímal svět německý malíř, který si v Paříži říkal Wols.Už ve třicátých letech dvacátého století maloval obrazy, v nichž barva usychala ve zvrásněných vrstvách nebo se vpíjela do rýh v papíru.

Jean Fautrier Hlava rukojmího Válečné utrpení, v němž člověk ztrácí svou obvyklou tvář a stává se jedním z mnoha ještě živých, stálo u zrodu těchto anonymních tváří, malovaných rozpíjející se barvou na zmuchlaném papíře. Třicátá léta skončila a s nimi i období svobodného hledání a experimentování v umění. Někteří umělci ujeli před nacismem za moře, jiní se snažili ve cti přežít. Jedním z těch, kteří zažili válečné útrapy a v úkrytu i ochromující strach o život, byl francouzský malíř Jean Fautrier. Zkušenost, v níž člověk ztrácí tvář i tvar a zůstává jen živou hmotou, byla ještě znásobena poznáním utrpení těch, kdo zahynuli ve vězeních a koncentračních táborech. Na konci a po skončení války vytvořil Fautrier celý cyklus těchto obličejů bez tváře.

Jackson Pollock Kompozice č. 16 Odjezd řady významných evropských umělců do USA přenesl za moře všechny umělecké směry dvacátého století. Expresionismus zaujal Jacksona Pollocka. Výrazná barevnost, deformace tvaru a především malířské gesto, stopa štětce na plátně. Gesto v pohybu paže i celého těla a stopa barvy na plátně nakonec charakterizují Pollockův styl, který vznikl na konci čtyřicátých let – dripping. Na vedlejším snímku vidíte malíře při práci.

Georges Mathieu Velký bílý algoritmus Jak asi vznikl tento obraz? Francouz Georges Mathieu maloval také akcí celého těla – rozbíhal se proti plátnu s namočeným štětcem jako mušketýr s kordem proti soupeři. Ve filmovém týdeníku v tehdejším Československu byl uveden jako odstrašující příklad buržoazní úpadkové kultury – a jistě dodnes mnoho lidí zlobí. Zdá se vám, že obraz vznikl zcela náhodně a že je tedy úplně jedno, jak vypadá? Znáte význam slova algoritmus?Jeho použití v názvu by nám mělo napovědět, bychom i v takto vytvořeném obraze měli hledat řád. Zkusíme zakrýt některé prvky. (3, 4, 5, 6, 7) Co se stalo? Vznikl jiný obraz? A když zakrytí zrušíme? Malíř tedy rozhodl o tom, že obraz vypadá právě tak, jak vypadat má. A na začátku našeho porozumění je právě uznání této malířovy pravomoci.

Mark Tobey Bílý dokument Georges Mathieu slavil se svým šermířským stylem úspěchy v Japonsku, které je známé svou písmovou kaligrafií. Americký malíř Mark Tobey se také seznamoval s asijskými kulturami, ale bližší mu byla jejich klidnější, meditativní poloha. Jeho obrazy jsou plné soustředěně nanášených jemných či silnějších čar – dnes bychom mohli říci něco, co však Mark Tobey ještě nemohl vědět - že sleduje cestu myšlenky po jednotlivých neuronech a jejích spojeních v mozku.

Jackson Pollock Kompozice 22 Malířů, kteří do tvorby zapojovali celé tělo byla celá řada. Jejich uměleckému směru dnes říkám abstraktní expresionismus, akční malba, gestická malba, podle toho, která složka převažuje. Důležitým partnerem těchto malířů byla barva, která se rozlévala, rozpíjela, stékala, při zasychání se vrásnila nebo praskala. Malíři těchto efektů využívali,přestože, nebo právě proto, že jejich průběh a konečnou podobu nemohli zcela ovlivňovat. Kompozice 22

Najděte si větší kus papírové lepenky, Mark Rothko A ještě úkol: Najděte si větší kus papírové lepenky, nejlépe ze staré krabice. Důkladně prozkoumejte svrchu i zevnitř. Trhejte ji, loupejte po vrstvách. Zkuste na ni kreslit tuší, navrch i do vnitřních drsných vrstev. Znovu trhejte, znovu kreslete a malujte. Dokud vás to nezačne bavit - a potom dokud vás to bude bavit. Dejte svému výtvoru jméno. Zkoumejte společně, čemu nebo komu se podobá, jaké emoce probouzí. Vystavte všechny své výtvory a pozvěte hosty na výstavu. Obraz číslo 15 Konec III. dílu Literatura: Golding, J. Cesty k abstraktnímu umění, Pijoan, J. Dějiny umění 10,