1 Projekt TAPAS: Dopady aktivní dopravy na zdraví a klimatickou změnu Mezinárodní výzkumný projekt Hana Brůhová-Foltýnová Kolínský technologický institut,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Lidský faktor v dopravě!
Učebnice věnovaná Dopravě Efektivní užívání energie v dopravě Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této.
Příprava nové dopravní politiky ČR
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Strategické principy a specifické postupy SUMP Radomíra Jordová, Hana Brůhová-Foltýnová, Petr Kurfürst, Zbyněk Sperat Praha, Kongresové centrum
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
2.Marketingové prostředí
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vypracoval: Marek Trefil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Zbyněk Sperat, CDV, v.v.i.
Bezpečné cesty do školy optikou jejich uživatelů MĚSTO V POHYBU: UDRŽITELNÁ MOBILITA A NOVÉ TRENDY V ŠETRNÉ DOPRAVĚ Radek Patrný , Magistrát.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Rozhodnutí o kvalitě místa bydlení dle různých atributů Projekt do ISR Jaromír Hloch ARI.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Znečištění vzduchu dopravou
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Klimatická změna v reálném světě
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
MHD a její základní znaky
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
EMEP Task Force on Measurements and Modelling
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

1 Projekt TAPAS: Dopady aktivní dopravy na zdraví a klimatickou změnu Mezinárodní výzkumný projekt Hana Brůhová-Foltýnová Kolínský technologický institut, o.s. Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

2 Struktura prezentace Projekt TAPAS - představení První výsledky Diskuse faktory ovlivňující cyklistiku role cyklistické infrastruktury v rozvoji cyklistiky Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

TAPAS T RANSPORTION, A IR POLLUTION AND P HYSICAL A CTIVITIE S ; AN INTEGRATED HEALTH RISK ASSESSMENT PROGAMME OF CLIMATE CHANGE AND URBAN POLICIES Cíl projektu TAPAS: „Popsat a kvantifikovat, jaké dopady přináší implementace různých dopravních politik na zdraví městských obyvatel, a tím pomoci tvůrcům těchto politik při formulování cílů a nástrojů politik a jejich hodnocení. Hlavní zaměření projektu je na politiky vedoucí k většímu podílu aktivní dopravy (chůze a cyklistiky) v městských oblastech.“ Projekt je podpořený Nadací Coca-Cola, dále z národních grantových programů Katalánska Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

4 Proč TAPAS? Globální epidemie obezity Obezita přispívá k: –44 % diabetes –23 % ischemická choroba srdeční –7-41 % některý typ rakoviny 4,8 % úmrtí celosvětově (2,8 milionů) –8,4 % úmrtí ve vyspělých zemích Obesita u mužů (BMI ≥ 30 kg/m2) (Berghofer et al. 2008) Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

5 Proč TAPAS? Znečištění ovzduší Relativní podíl emisí z dopravy na celkovém znečištění v ČR –CO 45 % –PM % –PM 2,5 46 % –NO x 32 % Příspěvek k tvorbě přízemního ozonu Globální změna klimatu -Podíl dopravních aktivit na produkci skleníkových plynů 23 % Emise z dopravy rostou rychleji než z jiných sektorů lidské činnosti Příspěvek dopravy ke znečištění ovzduší, z droj: CDV (2007) Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

6 Proč TAPAS? Další společenské problémy potenciálně ovlivnitelné politickými nástroji Dopravní nehody Hluk z dopravy Kongesce – v Praze stále narůstají a nepříznivé predikce do budoucna! Zábor městského prostoru dopravou Ostatní (kriminalita,...) Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha, podpora aktivní dopravy (cyklistiky a chůze) Počet smrtelně zraněných dle jednotlivých druhů dopravy v Praze

7 Potenciál města pro cyklistiku Evropa: 30% všech jízd autem kratší než 3 km Praha: 40% vnitroměstských cest autem kratší než 3 km (zdroj: UDI, výzkum z listopadu 2005) Praha - průměrné délky cest: 1,1 km chůze, 5,7 km kolo, 16,9 km MHD a 22,2 km auto+kombinace MHD 50% všech cest kratších než 5 km (MŽP, 2002) Praha: 59,5% vnitroměstských cest autem kratší než 5 km (zdroj: UDI, výzkum z listopadu 2005) vzhledem k vzdálenostem velký potenciál cyklistiky a chůze v městských oblastech Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

Faktory ovlivňující cyklistiku I. -Fyzické aspekty -Členitost terénu -Demografické faktory -Věk, pohlaví, vzdělání, příslušnost k etnické skupině -Postoje a ekologické povědomí, společenská atmosféra -„ na kole jezdí sousedé/kolegové…“ -Vnímaná bezpečnost -Vlastnictví vozidla, kola Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

Faktory ovlivňující cyklistiku II. -Dopravní politika města -Politiky ke snižování objemu automobilové dopravy -Parkovací, omezení vjezdu, environmentální zóny, mýtné atd. -Existence kvalitní cyklistické infrastruktury vč. parkování -Cyklostezky x cyklopruhy Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

10 Přístup TAPAS Rozvinout konceptuální a kvantitativní model závislostí mezi politikami podpory aktivní dopravy a zdraví založený na integrovaném hodnocení rizik. Barcelona Paris Basel Copenhagen Prague Warsaw Aplikovat model v 6 případových studiích – městech: Barcelona, Paříž, Basilej, Kodaň, Varšava, Praha Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

11 Aktivity partnerů: Barcelona CREAL = Koordinátor projektu -Tvorba konceptuálního modelu -Analýza vedlejších dopadů aktivní dopravy na zdraví -Nárůst času stráveného ve velice znečištěném prostředí s vysokou mírou inhalace -Nárůst rizika dopravních nehod Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

12 Aktivity partnerů: Kodaň -Relativní rizika dopadů různých faktorů vč. aktivní dopravy a emisí na zdraví (kohorta obyvatel od 60. let) Národní kampaň ‘Jezdíme na kole do práce’ propaguje cyklistiku jako prostředek pro dojíždění a každodenní dopravu. Každý rok v květnu, týmy na pracovišti, ceny a soutěže. 2009: týmů, účastníků, kteří ujeli na kole dohromady km. -12 dnů na kole na účastníka a 106 km na účastníka. Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

13 Aktivity partnerů: Paříž -Dopady hluku z dopravy na zdraví -Monetarizace dopadů na zdraví -Měření a modelování emisí z dopravy Systém Vélib: Zapůjčení městských kol (od roku 2007) -20,000 jízdních kol -1,202 stanic -110,000 jízd průměrně za den -v současnosti největší systém na světě Velké investice do cyklistické infrastruktury Plány na podporu e-kol Snižování počtu parkovacích míst zdarma Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

14 Aktivity partnerů: Basilej -Dopady emisí na zdraví -Modelování dopravního chování 44 % domácností nevlastní auto Unikum i v rámci Švýcarska (průměr 20 %) Masivní výstavba cyklistické infrastruktury a dopr. zklidňování: (cyklostezky, cyklopruhy, zóny 30 km/hod., kombinované pruhy kolo/bus, parkování: 1700 parkovacích míst pro kola u vlakového nádraží) Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

15 Aktivity partnerů: Varšava -Kvantifikace dopadů na zdraví v DALYs -Analýza nehodovosti cyklistů a pěších Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha, Výstavba cyklistické infrastruktury km, 2010 – 275 km Cyklistika spíše rekreační záležitost Podíl na cestách do práce 1,2 % na všech cestách 3 % velký nárůst (2005 – 0,9 %, 2010 – 3 %)

16 Aktivity partnerů: Praha -Statistická analýza dopravního chování -Statistická analýza vlivu nástrojů dopravních politik na dopravní chování Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

První výstupy projektu -Silná korelace mezi délkou cyklistické infrastruktury a podílem cyklistické dopravy -Kauzalita? -Korelace mezi délkou cyklistické infrastruktury a objemem hromadné dopravy -Žádný vliv délky cyklistické infrastruktury na objem automobilové dopravy -Noví cyklisté přichází z HD -! Praha ! Data ukazují, že noví cyklisté přechází z automobilů Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha, Ref: Brůhová-Foltýnová a Brůha 2012

První výstupy projektu -Nejvýznamnější efekt = přínosy fyzické aktivity na zdraví -Ti, kteří přestoupí na aktivní dopravu, mírné riziko nárůstu zdravotních dopadů z důvodu vystavení znečištění, ovšem efekt je zanedbatelný ve srovnání s ostatními přínosy -Veřejnost bude vždy benefitovat ze snížení znečištění (až 10 % individuálních zdravotních přínosů v městských oblastech) Ref: Rabl 2010 Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

Další kroky v projektu TAPAS -Definice scénářů pro jednotlivá města -Kvantifikace přínosů a rizik pro jednotlivé scénáře -Praha – možné scénáře -Výstavba cyklistické infrastruktury -Tvorba pěších zón -Systém městských kol -Mýtné -Cyklistická kampaň -??? Návrhy ??? Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

20 Aktivity WHO –Charta o dopravě, životním prostředí a zdraví (červen 1999) Naplňování principů udržitelného rozvoje dopravy Podpora hromadné přepravy osob a aktivní dopravy Snižování emisí Hodnocení projektů z hlediska vlivů na žp –Kvantifikace přínosů cyklistiky a chůze ( ) Health Economic Assessment Tool for Cycling (HEAT for cycling) –Hodnota zdravotních přínosů v důsledku snížení mortality z důvodu pravidelné fyzické aktivity –Model v Excelu, volně ke stáhnutí na stránkách WHO –Případová studie Plzeň (Journal of Physical Activity and Health) Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,

21 Děkuji za pozornost Kontakt: Ing. Mgr. Hana Brůhová-Foltýnová, PhD. Kolínský technologický institut, o.s. Tel.: Diskusní seminář STUŽ, (NEJEN) PRAHA CYKLISTICKÁ, Praha,