Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj
2 Obsah 1.Odhad rámce financování VaV v ČR do r Platný legislativní rámec - Rámec Společenství pro státní podporu na výzkum, vývoj a inovace 3.Důsledky pro OP – kofinancování 4.Důsledky pro OP – financování činnosti (zejm. OP VaVpI) 5.K diskusi – co s OP VaVpI dále?
3 Odhad rámce financování VaV v ČR do r Za uplynulý rok se zásadně změnil rozpočtový výhled (orientačně): –V roce 2006 platilo - usn. vlády č. 605 ze dne 14. května o SR VaV , č. 684 ze dne 7. června 2006 o NSRR, ze dne 15. listopadu 2006 k OP č aj. –V roce 2007 platí - usn. vlády ze dne 2 dubna 2007 č. 323 o reformě veřejných rozpočtu , usn. vlády ze dne 23. května 2007 o SR VaV ) Hlavní rozdíl: Dříve mělo být v r cca 33,7 mld. Kč, nyní cca 31,0 mld. Kč - 3,7 mld. Kč/r tj. - 3,7 mld. Kč/r (v příznivější variantě)
4 Změny rámce financování VaV - graf
5 Legislativní rámec VaV(aI) Rámec Společenství pro státní (veřejnou) podporu na výzkum, vývoj a inovace (2006/C 323/01): –ČR vyslovila bezpodmínečný souhlas, že do provede vhodná opatření (tj. změny režimů podpory na VaV tak, aby byly veškeré veřejné soutěže od byly s ním v souladu) –Povolené míry podpory (zjednodušeno): 100% zákl. výzkum, 50 % (do 80 %) apl. výzkum, 25 % (do 45 %) exp. vývoj, 15 % (výjimečně až do 50 %) inovace –Veškeré aktivity financované ze státního rozpočtu na výzkum a vývoj musí být s Rámcem plně v souladu (tj. i kofinancování OP VaVpI, OP PI a OP VpK)!
6 Důsledky na OP - kofinancování Změny v rámci financování VaV i v jeho právním rámci se dosud neprojevily v OP Výzkum a vývoj (v OP VaVpI, OP PI a OP VpK) má plně zajištěno kofinancování z výdajů na VaV (u ostatních se počítá s menším či větším využitím prostředků reservních fondů) – r OP VaVpI – mil. Kč, OP VpK mil. Kč, OP PI – 426 mil. Kč a to na úkor národních programů VaV Nutné sladění RVV – MŠMT – MPO ohledně koordinace OP, pravidel pro podporu (aplikace Rámce atd.), schvalování programů (výzev), vykazování výdajů (monitorovací systém vs. IS VaV) aj. – hlavní problém odlišná pravidla u OP PI pro evr. zdroje a pro kofinancování ze SR VaV
7 Důsledky pro OP – financování činnosti Finančně - pro r. 2013: –Dle r v r na činnost kapacit ze SR bude cca 7,3 mld. Kč/r –Dle r v r na činnost kapacit ze SR bude cca 3,6 mld. Kč/r Odhadované roční výdaje na provoz kapacit OP VaVpI v současném pojetí - cca 16 mld. Kč/r –ze SR z toho podle r viz 5. kolo screeningu (1,1 a 1,3 = 7,9% nárůstu SR, 1.2 = 7,6 %, 2 = 7,5 %, 3 = 15 % nárůstu nákladů) = 6,8/7,3 mld. Kč –ze SR z toho podle r max. 3,6 mld. Kč/r tj. cca 40 % původní částky ze státního rozpočtu 12,4 mld. Kč/r K naplnění představ řady připravovaných projektů (financování činnosti nových kapacit zejm. ze státního rozpočtu) chybí cca 12,4 mld. Kč/r.
8 K diskusi – co s OP VaVpI dále (1/2)? Lze nahradit zbytek (12,4 mld. Kč/r) z jiných zdrojů? soukromé zdroje - přes vykazované výdaje na VaV ze soukr. zdrojů vedla např. pro podniky velmi výhodná novela ZDP k uplatnění v objemu 3,3 mld. Kč/r. To odpovídá v ideálním případě původním předpokladům, ale ne současnému stavu. RP EU - i optimistický výhled předpokládá účast do 3 mld. Kč/r (viz např. SR VaV mil. Kř /r ze SR při průměrném 25 % kofinancování) To odpovídá v ideálním případě původním předpokladům, ale ne současnému stavu. Přes zvýšené financování z jiných zdrojů cesta nevede.
9 K diskusi – co s OP VaVpI dále (1/2)? Nemá-li ČR na udržení činnosti nových kapacit VaV, pak se musí změnit poměr rekonstruovaných a nových kapacit a to dost výrazně. Čili místo výstavby nového výzkumného ústavu vedle současného bude ve většině případů nutné rekonstruovat a rozšířit kapacity stávajícího. max. 25%cca polovina nákladů na činnost bude muset být hrazena ze soukromých a zahr. zdrojůPodle údajů k byl podíl nových kapacit cca 60 %, od té doby zřejmě ještě výrazně vzrostl. Přibližný odhad udržitelného podílu nových kapacit na výdajích na OP VaVpI je v současné době max. 25% s tím, že cca polovina nákladů na činnost bude muset být hrazena ze soukromých a zahr. zdrojů. Další možností je výrazné omezení stávajících kapacit VaV (čili „současný ústav zavřít a postavit nový“). Všechny možnosti mají značné dopady na OP VaVpI (např. nyní diskutovaná právní forma příjemce aj.) a proto se musí s nimi začít.
10 Děkuji za pozornost, těším se na diskusi Váš Marek Blažka