INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Vývoj a výsledky IDS JMK Obsah přednášky Vývoj a výsledky IDS JMK Kam směřujeme Technologické záměry Zamyšlení nad vývojem VHD
Etapy rozvoje IDS JMK 2001 – Vznik Jihomoravského kraje 1. 1. 2004 - 1. etapa 1. 1. 2005 – 2A. etapa 1. 9. 2005 – 2B. etapa 11. 12. 2005 – 3A. etapa 1. 9. 2006 – 3B. etapa 4. 3. 2007 – 4A. etapa 28. 6. 2008 – 4B. etapa 14. 12. 2008 – 5. etapa 1. 7. 2010 – 6. etapa 2010 – Integrace celého kraje - strategický cíl JMK E4 E4
Od 1. 7. 2010 pokrývá IDS JMK celý Jihomoravský kraj a zahrnuje veškerou objednávanou železniční a linkovou dopravu a 9 městských doprav na území kraje. Dotýká se 3 sousedních krajů a 2 států. Od 1. 4. 2011 je do IDS JMK oficiálně začleněna i lodní doprava na Brněnské přehradě (speciální tarif).
Podrobnosti rozšíření IDS JMK na Znojemsko Od 1. 7. 2010 - >40 nových linek, >50 přestupních uzlů; meziregionální autobusové linky Brno – Znojmo, Brno – Mikulov, Brno – Laa an der Thaya; Dotýkáme se hranic Kraje Vysočina a Rakouska.
Statistika IDS JMK k 12. prosinci 2010 JMK: Počet obyvatel: 1,1 mil. - Počet obcí: 673 - Rozloha 7195 km2 Počet obyvatel v IDS JMK 1 221 212 Počet obcí v IDS JMK 728 Počet dopravců v IDS JMK 23 Počet městských doprav 9 Podíl předplatních jízdenek 59 % Počet linek 327 Počet spojů za prac. den >20 tis. Počet návazností denně 31 650 Celkem vypravených vozidel 1200 Celkem zastávek 3384 Počet návštěvníků webu >1,2 mil. Počet telefonních dotazů >50 tis. Počet emailových dotazů >4100 6
Vývoj počtu cestujících mimo Brno
Vývoj počtu cestujících v Brně
Vývoj počtu cestujících ve vlacích Na trati 240 s velkým rozvojových potenciálem dlouhodobá stagnace a pokles z důvodu častých výluk. V roce 2011 -300 cestujících. Bez zdvojkolejnění riziko minimalizace provozu.
Vývoj výnosů regionální dopravy a DPMB
Vývoj výkonů regionálních autobusů
Spokojenost cestujících Spokojenost cestujících s IDS JMK má dlouhodobě rostoucí trend.
Kam směřujeme
Kam směřujeme po dokončení integrace kraje Nová dopravní řešení městských doprav 2009 Znojmo, 2010 Blansko Modernizace menších přestupních uzlů ve výstavbě 3 uzly, příprava dalších cca 5 uzlů, opravy žel. stanic Hledání cest pro zkvalitnění dopravy v Brně terminál Starý Lískovec, regionální linky Strategie postupné realizace P&R, B&R
Kam směřujeme po dokončení integrace kraje Dlouhodobá podpora menších železničních projektů Hledání partnerů a synergií – slevové akce Výhodná propagace veřejné dopravy - obecní zpravodaje Modernizace tarifu a odbavení cestujících Modernizace centrálního dispečinku Zapojení bezplatných linek Nové služby pro cestující
Nové dopravní řešení MD v Blansku Redukce počtu linek Zlepšení návazností na vlaky Přestupy mezi městskými linkami Zlepšení dopravní obsluhy
Technologické inovace
Technologické inovace v IDS JMK Vývoj v oblasti CED a dalších elektronických služeb pokračuje. Připravujeme proto: zvýšení „inteligence“ CED – systém by měl na základě sledování chování prostředků vyhodnocovat potenciální problémy v dopravě. systém pro řízení autobusů na zavolání personální jízdní řády – už nikdy ruční vypisování on-line zobrazování aktuální přesnosti a stavu dopravy na webu personalizované zasílání informací o dopravě emailem.
Zamyšlení nad vývojem VHD
Průzkum Eurobarometr z října 2010 V ČR největší podíl uživatelů VD z celé EU VD 37% / auto 36% / ostatní 27 %
Důvody proč řidiči aut nevyužívají veřejnou dopravu % Hodnocení je Menší pohodlí 76 nad průměrem EU Nedostatečná síť spojů 75 Malá četnost spojů 72 Malá spolehlivost 64 Příliš drahé 57 Nedostatek informací 43 pod průměrem EU Obavy o bezpečnost 41 Vyšší údaje negativního hodnocení nevypovídají o tom, že by situace byla v ČR horší, ale o tom, že v ČR využívají auto spíše ti, kteří jsou většími odpůrci VD než jinde.
Výsledky o cca 30% nižší než průměr EU. Co by motivovalo řidiče, aby využívali VD častěji Důvod % Podíl souhlasu Snadnější přestupy 33 nejmenší z EU Atraktivnější terminály 24 Lepší informovanost 22 Jízdenky on-line 10 Sjednocená jízdenka (IDS) 31 Výsledky o cca 30% nižší než průměr EU. V ČR malý potenciál pro nové cestující - dosaženo maximálního počtu uživatelů. To neznamená, že se nemohou zvyšovat výkony může růst počet cest na osobu.
Internetový průzkum IDS JMK
Dlouhodobá stagnace - ticho před bouří? Jak často byste vy osobně mohl mít k dispozici automobil? Jak často využíváte IDS JMK pro cesty do zaměstnání / školy? Po dobu 6 let v IDS JMK stagnuje podíl cestujících, kteří mohou mít k dispozici automobil a současně stagnuje (mírně roste) podíl těch, kteří IDS JMK využívají pro cestu do zaměstnání / škol.
ČR je z hlediska VD v rámci EU velmi specifická. Interpretace výsledků průzkumu ČR je z hlediska VD v rámci EU velmi specifická. Jako svoji hlavní dopravu využívá v ČR VD největší podíl občanů ze všech zemí EU. Proti tomu nejmenší podíl uživatelů automobilů by četnost svých cest VD zvýšilo po zlepšeních. VD v ČR balancuje na hraně – nové cestující ve městech získá jen těžko. V regionu stále potenciál existuje. Stávající uživatelé mohou snadno odejít. Pokud nebude stávající úroveň VD udržována nebo se dokonce zhorší, reálně hrozí odchod cestujících a zahájení sestupné spirály.
Děkujeme za pozornost ! Ing. Jaromír Holec jednatel a ředitel, KORDIS JMK, spol. s r. o. Ing. Jiří Horský vedoucí dopravního odboru Ing. Kamil Novák vedoucí oddělení železniční dopravy Ing. Květoslav Havlík vedoucí oddělení marketingu a rozvoje Kontakt: Tel.: +420 543 426 651 Email: info@kordis-jmk.cz WWW: www.kordis-jmk.cz