Povrch, objem, proporce Jindřiška Svobodová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smykové tření a valivý odpor
Advertisements

Pokud balónek opřeme o jeden hřebík - praskne.
Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Elektrostatika.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Mechanika kapalin a plynů
Živá a neživá příroda Přírodověda 4. ročník.
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Archimedův zákon: Na těleso ponořené do kapaliny působí svisle vzůru
Mechanická, tepelná, termodynamická rovnováha Tepelná rovnováha: Mechanická rovnováha: (vnější pole) Termodynamická rovnováha = mechanická + tepelná +...
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
Teplo Ing. Radek Pavela.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
IDEÁLNÍ KRYSTALOVÁ MŘÍŽKA
Elektrické pole Elektrický náboj, Elektrické pole
Složky krajiny a životní prostředí
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
PEDOSFÉRA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_128_Atom AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Chemicky čisté látky.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplotní roztažnost, dilatace materiálů Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2013 VY_32_INOVACE_6B20.
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
ELEKTRICKÉ POLE.
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE
1. část Elektrické pole a elektrický náboj.
TEPLOTNÍ OBJEMOVÁ ROZTAŽNOST
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Mechanické vlastnosti kapalin
Příprava dřeva sušení dřeva, hydrotermická úprava, impregnace.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vztlaková síla. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
7. STRUKTURA A VLASTNOSTI PEVNÝCH LÁTEK A KAPALIN
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Disperzní systémy.
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Přípravný kurz Jan Zeman
Změny skupenství látek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE.
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Transkript prezentace:

Povrch, objem, proporce Jindřiška Svobodová Na určité proporční poměry objektů kolem se klade důraz nejen příroda a technika, příroda je pro každý organismus evolučně vychytala. Ve stavebnictví se tvarově optimalizuje dům, aby měl principiálně nižší energetické ztráty díky malému poměru S/V při dané velikosti domu. Rozměrové poměry hrají svou roli i v umění, ať v malbě, hudbě, literatuře nebo v architektuře. Celé kultury lze rozlišit podle preference určitých proporcí.

Plocha a objem tělesa Tělesa z geometrického pohledu se liší svými proporcemi, fakta: Plocha S povrchu těles roste s 2.mocninou jejich lineárního rozměru Objem V roste s 3.mocninou tohoto rozměru S/V , příp. A/V jejich podíl je zajímavou veličinou, která může ovlivnit důležité skutečnosti pro neživou i živou přírodu Úvod, nanotechnologie jsou ve středu pozornosti předních výzkumných center po celém světě

Jednotka objemu V=1, z toho se vypočte a, což se dosadí http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-area-to-volume_ratio

Zmenšuje se … Se zmenšováním velikosti objektu – nanočástice její objem klesá, ale podíl „částic“ na jejím povrchu se zvyšuje --- malé věci mají velké S/V Povrchové vlastnosti objektu začnou převažovat nad vlastnostmi jeho objemu Vliv na chování nanočástic má právě ona obrovská změna poměru velikosti povrchu ku objemu S/V, Prach - mouky jsou velmi hořlavé, velký aktivní povrch Nanovlákna - nanomateriál má extremní geometrické vlastnosti, malý průměr vláken (nm) a velký měrný povrch. Vliv na chování nanočástic má právě ona obrovská změna geometrického poměru velikosti povrchu ku objemu, Aplikace Oxid titaničitý – mikrovrstva – aktivní funkční nátěry- samočisticí povrchy br

Povrch určuje míru výměny látek Buňka interaguje s okolím přes svůj obal, zde dochází k difúzi, adsorpci,osmotickým procesům, vše závisí na velikosti povrchu, který je k dispozici Buňka nemůže zmenšit velikost pod jistou úroveň <- potřebuje tak velký povrch, aby se jím právě „uživila“ a jen tak velký objem,aby v sobě dokázala transportovat v reálném čase vše potřebné Příroda ladí optimum S/V Buněčná úroveň

Zvětšuje se … U velkých organismů začínají hrát roli omezení, která u malých byla zanedbatelná Difúzní vzdálenosti pro plyny a odpadní produkty --- speciální transportní systém Determinace stavby těla --- kostra, nárůst svalové hmoty, aby se udržel na nohou Velký živočich stojí před jiným ekologicko-fyziologickým zadáním než živočich malý, a musí mít i odlišné mechanizmy, jimiž se s podmínkami svého objemného těla vyrovná. Je síla ve svalech roste s průřezem svalů --- plochou, kdežto hmotnost s objemem --- tvor desetkrát větší než mravenec by neunesl ani sám sebe

Tepelná výměna – trendy v živé říši Drobní živočichové mají vzhledem ke svému objemu velký povrch, zatímco velcí naopak. Povrch je určuje míru výměny látek a tepla mezi organizmem a okolím. Pro savce je výhodné být velký, snáze řeší v chladu termoregulaci, objem svaloviny produkující teplo přibývá s 3. mocninou, tedy rychleji než velikost povrchu těla. Malý povrch – slabá tepelná výměna Velký povrch – velká tepelná výměna Pro savce je relativně výhodné mít velké rozměry, protože pak mohou snáze vyřešit termoregulaci, objem svaloviny produkující teplo přibývá s třetí mocninou, tedy rychleji než velikost povrchu těla.

V závislosti na teplotě prostředí bylo vypozorováno: Bergmanovo pravidlo - blíže k pólům jsou jedinci z jinak příbuzných druhů větší než z oblastí klimaticky teplejších. Velikost těla tučňáků, ptáků nebo tygrů se směrem k rovníku zmenšuje. Tato variabilita byla popsána také u dalších živočichů, prasete divokého, výra velkého. trendy ve změnách proporcí živočichů. Tyto základní závislosti charakterizují biologická pravidla Bergmanovo pravidlo – na severu jsou jedinci z jinak příbuzných druhů větší než z oblastí klimaticky teplejších. Velikost těla tučňáků, ptáků nebo tygrů se směrem k rovníku zmenšuje. Tato variabilita byla popsána také u dalších živočichů, prasete divokého, výra velkého. tvorba tepla v těle roste s hmotnosti (objemu), ztráty tepla rostou s růstem povrchu těla

Kompaktnost tvaru těla Allenovo pravidlo – s rostoucí teplotou se prodlužují extremity těla v chladnějších oblastech mají zvířata kratší uši, zobáky, ocasy a končetiny než v teplejších Velikost uší pouštních savců narůstá, používají je jako teplotní výměníky (fenek berberský, slon). V teplých oblastech je opačný problém, tedy jak zařídit, aby se zvíře nepřehřívalo, proto mají sloni velké uši, proto nemají srst. Pokud teplota okolí je příliš vysoká, cákají sloni na své uši vodu. Existují různé strategie ochlazování, jednou z nich je právě regulovatelné prokrvení nějaké části těla s velkým povrchem a minimem izolační srsti. Z historie víme, že třeba mamuti velké uši neměli a navíc jim je zakrývala hustá srst.

Akce Aktivity pro uvědomění si proporčních poměrů: Sada kostiček. Úkoly: Navrhnout tvar objektu z kostiček s minimální plochou a pak s maximální plochou. V čem se objekty liší, odhadněte S/V? Poměr plochy povrchu kůže k objemu těla určuje rychlost, s jakou se ochlazujeme, zkuste odpovědět, zda se rychleji ochlazuje dospělý nebo dítě … Klasický výpočetní úkol: hrana krychle se zvětší dvakrát. Kolikrát se zvětší její objem? Kolikrát se zvětší její povrch?

Brambory Další možnost aktivity je měření změn teploty horké brambor po vytažení Testují se hypotéza, zda menší brambor se ochladí rychleji než větší? Teplota se měří v dutině uvnitř brambory. Stačí odečítat teplotu v intervalu několika minut. Doplňující otázky: v případě, že by brambory představovaly buňky, jaké buňky (velké, malé) by měli výhody a v čem?

Literatura a další zdroje [1] VÁCHA, M.; BIČÍK, V.; PETRÁSEK, R.; ŠIMEK, V.; FELLNEROVÁ, I.: Srovnávací fyziologie živočichů, MU Brno, Brno 2004, [2] http://www.savci.upol.cz/faq/rekordy3.htm, říjen 2011 [3] Praxi der Naturwissenschaften, Physik in der Schule 6/59 [4] http:// www.krynicky.cz/martin/Uceni/Souvislosti/, říjen 2011