Škola muzejní pedagogiky 6 Stru č ná teorie a praxe muzejní pedagogiky Prvky dramatické výchovy v kontextu muzejní pedagogiky Vyu ž iti intermediálních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Advertisements

+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_20.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Registrační číslo: CZ.1.07/2.4.00/ O PROJEKTU Cílem projektu E-SYNERGIE je vytvořit funkční vědeckovýzkumnou, aplikační, komunikační a vzdělávací.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Talent marketingových komunikací
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Animační efekty v prezentaci
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Komunikace a interakce
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Land art Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Přídavná zařízení.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Základní obeznámení s programem
Digitální gramotnost Informatické myšlení
MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Škola muzejní pedagogiky 6 Stru č ná teorie a praxe muzejní pedagogiky Prvky dramatické výchovy v kontextu muzejní pedagogiky Vyu ž iti intermediálních postup ů v anima č ní praxi

Mgr. Marek Šobá ň

„Lektor Arcidiecézního muzea Olomouc. Po absolvování Pedagogické fakulty UP Olomouc (obor Č J–VV), p ů sobil jako p ř edseda a lektor ob č anského sdru ž ení Studio Experiment - Estetika pro d ě ti a mláde ž, zam ěř eného na kurzovní č innost v oblasti výtvarné a dramatické výchovy (1996–dosud). Dva roky p ř itom vyu č oval jazyk č eský a výtvarnou výchovu na základní škole (2000–2002). P ů sobil také jako st ř edoškolský a vysokoškolský pedagog výtvarných obor ů. Nyní pracuje v lektorském odd ě lení Arcidiecézního muzea Olomouc (od roku 2002). V této instituci realizuje animace, komentované prohlídky, besedy a workshopy pro školní skupiny i nejširší ve ř ejnost. Celý jeho text je inspirován jeho vlastní praxí.“(56)

„Zprost ř edkovávání um ě ní je v ž dy formou komunikace, kdy lektor č i animátor napomáhá zintenzivn ě ní kontaktu návšt ě vník ů s vystavenými exponáty“ (Horá č ek, Galerijní animace a zprost ř edkování um ě ní, 1998,s. 63).

Teoretické (komentované prohlídky, besedy) Praktické (kurzy, ateliéry a tv ů r č í dílny) Smíšené > ANIMACE

„Jsou nej č ast ě jším typem program ů, které muzea sm ě rem ke svým návšt ě vník ů m nabízejí. Jsou také nejmén ě náro č né na speciální prostorové a materiálové podmínky. Probíhají p ř ímo v expozici a vede je bu ď sám lektor nebo kurátor výstavy, p ř íp. speciální host.“ (16) „Beseda je postavena na metod ě rozhovoru mezi poslucha č em a lektorem, p ř íp. speciálním hostem.“ (18)

„Tyto programy umo žň ují n ě kolikadenní tv ů r č í č innost ú č astník ů.Díky delšímu č asovému úseku se mohou lekto ř í zam ěř it na slo ž it ě jší pracovní č innosti, p ř evá ž n ě č erpající z metod výtvarné výchovy.„ (20)

„S trochou nadsázky by se dalo ř íct, ž e se lektor sna ž í pomocí rozli č ných aktivit vytrhnout návšt ě vníka z nete č nosti a vybídnout ho k spoluú č asti na interpretaci vystavovaného artefaktu. D ů le ž itý je v tomto procesu zá ž itek návšt ě vníka a p ř ímý kontakt s um ě leckým dílem.“ (20)

Motoristické zátiší s ú č astníkem animace – jedna z nejoblíben ě jších praktických č innosti k výstav ě Miroslava Štolfy

 Animace ve stálých expozicích  Animace na krátkodobých výstavách  Animace pro jednorázovou návšt ě vu  Animace pro opakovanou návšt ě vu  Animace materiálové  Animace pro d ě tského návšt ě vníka  Animace pro dosp ě lého ú č astníka  Animace pro speciálního návšt ě vníka „Struktura animace se dá zobecnit do t ř i bod ů : vstupní evokace, hlavní pracovní č ást a záv ě re č ná reflexe.“(28)

 pracovní listy pro práci s lektorem  samoobslu ž né pracovní listy. „Vyu ž ití pracovních list ů p ř i animacích m ůž e být velmi rozmanité. Od samostatného pln ě ní jednoduchých úkol ů a ž po slo ž it ě jší výtvarnou práci.“ (38 )

 „Muzejní pedagogika v Č eské republice je ješt ě pom ě rn ě mladým a nerozvinutým oborem a je zatím u nás velmi málo odborné literatury, která by se tomuto u ž ite č nému oboru systemati č t ě ji v ě novala.  Mezi znám ě jší a v mnohém ohledu pr ů kopnické publikace pat ř í práce Radka Horá č ka Galerijní animace a zprost ř edkování um ě ní (1998), č i mladší práce Vladimíra J ů vy D ě tské muzeum (2004).  Podotýká, ž e na druhou stranu stav jisté neprobádanosti na druhou stranu znamená obrovskou výzvu pro absolventy vysokých škol, zejména pedagogických a um ě nov ě dných obor ů, kte ř í nastupují do ji ž fungujících nebo nov ě z ř izovaných lektorských odd ě lení. Mohou naprosto osobit ě a kreativn ě, bez jakýchkoli p ř edem daných mantinel ů, sv ů j obor rozvíjet.“(54)

Prvky dramatické výchovy v kontextu muzejní pedagogiky „Lektor Muzea moderního um ě ní. Po absolvováni Filozofické fakulty Univerzity Palackého p ů sobil jako redaktor nakladatelství Votobia, poté sedm let u č il na Slovanském gymnáziu v Olomouci a od roku 2000 p ů sobí jako lektor v Muzeu um ě ni Olomouc, kde vytvá ř í a vede anima č ní programy, organizuje diskusní ve č ery a doprovodné programy k výstavám Muzea moderního um ě ni.“(86) David Hrbek

 Sna ž í se popsat a zprost ř edkovat praktické zkušenosti se zapojováním prvk ů dramatické výchovy v muzejní pedagogice, která s sebou p ř ináší i nároky na nezbytnou organiza č ní č ást t ě chto projekt ů. „Sou č ástí této kapitoly je i popis akce, která se odehrála ve ve ř ejném prostoru a realizována byla s gymnaziálními studenty. Tuto č ást p ř edkládáme jako praktický manuál, který oz ř ejmí, jak d ů le ž itou roli hraje v anima č ních projektech dobrá organizace.“(59)

 Ledolamky – „ Jedním z vhodných prost ř edk ů k prolomení potenciální bariéry mezi lektorem a skupinou“ (69)  Ž ivé obrazy – „ Dramatické etudy je dobré st ř ídat  s tv ů r č í výtvarnou č inností, proto ž e poskytují pohled z jiného úhlu a umo žň ují nám vnikat p ř ímo do obrazu a v ž ívat se do vyobrazených  postav. „(72)  Organiza č ní schopnosti jako nezbytný p ř edpoklad k úsp ě šné realizaci anima č ních program ů ve ve ř ejném prostoru

Vyu ž iti intermediálních postup ů v anima č ní praxi Vladimír Havlík se v této kapitole zabývá výsekem základních pojm ů intermediálních postup ů. Sou č asné um ě ní chce v daleko v ě tší mí ř e ne ž um ě ní klasické vtáhnout diváka do hry, nabídnout mu interaktivní komunikaci, v jejím ž rámci m ůž e do díla vnášet vlastní interpretace, zasahovat do n ě j, m ě nit jeho formu. Dalším charakteristickým rysem je snaha o propojení um ě ní a v ě dy o vzájemné obohacení a inspiraci.

 Konceptuální um ě ní  Ak č ní um ě ní  Happening  Performance  Land art  Instalace  Videoart  Um ě ní ve ve ř ejném prostoru

„Jde o um ě ní, pro které je rozhodující idea a proces její vizualizace více, ne ž výsledný artefakt. Obrací se spíše na rozum diváka, ne ž na vyvolání emocí.“( 92 )

zahrnuje aktivity, které se vá ž ou na ž ivou realizaci akce v konkrétním prostoru a č ase.(94)

„Termín uvedl do ž ivota Allan Kaprow v roce Chápal jej jako um ě lecké dílo realizované v prostoru, aktivované um ě lcem a diváky, definoval jej jako „asamblá ž událostí uskute č n ě ných nebo vnímaných v r ů zných č asech na vice místech“ (95)

„Pojem, který se za č al pou ž ívat koncem 70. let a ozna č oval t ě lesnou akci, prezentovanou p ř ed publikem. Na rozdíl od happeningu nebyla performance p ř íliš závislá na p ř ímé aktivit ě divák ů.“(97)

„Vznikl v 2. pol. 60. let 20. stol. v USA a je charakteristicky vytvá ř ením um ě leckých d ě l v krajin ě s vyu ž itím p ř írodních materiál ů. Dílo se vztahuje ke konkrétnímu místu, které prom ěň uje výtvarnými zásahy, a tak vytvá ř í nový – v prvé ř ad ě estetický – kontext jeho vnímání.“( 98 )

„Termín ozna č uje široké spektrum prací, které se rozvíjejí v prostoru a č ase (vtahuji diváka dovnit ř č asoprostorové situace) a mísí prost ř edky klasických a nových médií.“(99)

„Zrod videoartu se pojí se jménem Nam June Paik, který za č al pro svoji um ě leckou práci vyu ž ívat jako první (od roku 1965) videozáznam a jeho projekci na TV obrazovce. Z televizních obrazovek vytvá ř el postupn ě č ím dál slo ž it ě jší skulptury a instalace. K pionýr ů m videoartu pat ř í i Č echoameri č an Woody Vasulka se svou ž enou Steinou. Od 80. let je video propojeno s po č íta č i, co ž umo ž nilo vytvá ř et slo ž ité a komplexní video instalace, které vedle klasicky frontáln ě umíst ě né projek č ní plochy budují prostor kolem diváka promítáním obrazu na st ě ny, strop, č i podlahu.“( 101)

„ Se sna ž í vynést otázky, které nám kladou um ě lecká díla, z galerií p ř ímo na ulici. Sou č asna podoba t ě chto aktivit samoz ř ejm ě navazuje na happeningy a performance z 2. poloviny minulého století. Jejich obsah je však adresn ě jší, cílí p ř ímo č a ř e na ur č itý spole č enský problém, a ť u ž v sociální (nap ř. feminizmus, rasizmus, sociální nerovnost,…) č i politické rovin ě (zneu ž ívání moci, korupce,…). Po formální stránce vyu ž ívají um ě lci v daleko v ě tší mí ř e nových technologií (video, digitální fotografii, internet). Díla jsou charakteristická „remixovou estetikou“, mícháním styl ů, známých z d ě jin um ě ní, populární kultury, reklamy, designu, módy a podobn ě. Razantními akcemi na poli um ě leckého aktivismu jsou u nás známy nap ř. skupiny Rafani (spálení č eské vlajky vyvedené v šedých barvách na Václavském nám ě stí), Podebal nebo Guma Guar, protestující svým videem proti brutálnímu zásahu policie na Czech Techu.“( 103)

 – záb ě r  – kompozice obrazu  – pohyb kamery  – sklon kamery  – velikost záb ě ru  – editace

Ž ivý obraz - Interpretace plošného figurálního díla p ř evedením do trojrozm ě rné podoby je velmi populární a navíc ú č innou anima č ní metodou.

Mládenec a jeho nev ě sty (Multimediální performance) - Interpretace Duchampova díla Nev ě sta svlékaná svými mládenci,

Pou ž itá literatura ŠOBÁ Ň, Marek, David HRBEK a Vladimír HAVLÍK. Škola muzejní pedagogiky vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 121 s. ISBN