Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
Projekt teplo Na fyziku.
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Já vím, že je něco horké, ale proč?
Tepelná výměna prouděním
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Digitální učební materiál
Název materiálu: HYDROSTATICKÝ TLAK – výklad učiva.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Šíření tepla prouděním a zářením
Energie Sportovec posnídal pět 50g makových buchet. Vypočítejte kolikrát musí vzepřít činku o hmotnosti 20 kg, aby spálil veškerou přijatou energii. Délka.
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vedení tepla (kondukce)
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
TEPLO.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Vytápění Teplo.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Název materiálu: TEPLO – výklad učiva. VY_32_INOVACE_221 Název materiálu: TEPLO – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_221. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda. Vzdělávací obor : Fyzika. Tematický okruh: Energie – tepelná energie. Ročník : 8. Metodické pokyny: Jsou uvedeny na jednotlivých listech, u každého cvičení. Datum vytvoření: 11. 11. 2011.

TEPLOTA t = 1°C Základní veličina, která charakterizuje vnitřní stav tělesa v daném časovém okamžiku. t = 1°C Značka: t Jednotka: °C (stupeň Celsia – „celzia“)

Další jednotky teploty °F (stupeň Fahrenheita – „fárenhaita“) Používá se například v USA K (Kelvin – „kelvin“) Mezinárodní teplotní jednotka

TEPLO Charakterizuje přenos tepelné energie z tělesa teplejšího na studenější. Q = 1kJ Značka: Q Jednotka: J (Joule „Džaul“ – častěji se používá kJ)

PŘENOS TEPLA ZÁŘENÍ VEDENÍ PROUDĚNÍ ŠÍŘÍ SE I VE VAKUU NEPOTŘEBUJE POHYB ČÁSTIC PROSTŘEDÍ TĚLESA SE DOTÝKAJÍ INTENZIVNÍ PŘENOS ENERGIE VÝMĚNA TEPLA PROBÍHÁ POMOCÍ POHYBU PLYNU NEBO KAPALINY

TEPELNÉ VLASTNOSTI LÁTEK Tepelné vodiče Tepelné izolanty Látky, které vedou dobře teplo, mívají velkou hustotu. Látky, které vedou špatně teplo. Nejčastěji obsahují vzduch .

TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY Schopnost látky přijmout nebo vydat teplo. MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY Množství tepla potřebného k ohřátí 1 kilogramu látky o 1 teplotní stupeň Celsia. Malá měrná tepelná kapacita – látky se rychle zahřívají a rychle chládnou – kovy, sklo. Velká měrná tepelná kapacita - látky se pomaleji zahřívají a pomalu chládnou – voda.

MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA VODY CV = 4,2kJ/Kg°C K ohřátí 1l vody o 1°C je potřeba přibližně 4200 Joulů. Q=1kJ …teplo přijaté/vydané tělesem Q c=1kJ/kg°C …měrná tep. kapacita Δt=t2-t1=°C …rozdíl počáteční a konečné teploty m . c . Δt m=1kg …hmotnost tělesa

PŘENOS TEPLA PŘI TEPELNÉ VÝMĚNĚ Q Q = m.c. Δ t m = c . Δt Q Δt = Q c . m Q c = m . c . Δt Δt . m

Výpočty přeosu tepla Q m . c . Δt Vypočítej, kolik tepla je potřeba k ohřátí sladké vody o objemu 5l z 20°C na bod varu? V = 5l => m = 5kg cv = 4,2 kJ/kg°C t1= 20°C t2= 100°C Δt = t2 - t1 = 100°C – 20°C = 80°C Q = ?kJ Q = m.c.Δt = 5kg . 4,2kJ/kg°C . (100°C – 20°C) Q = 1680kJ. K ohřátí 5l vody na bod varu je potřeba 1680kJ . Q m . c . Δt

Výpočty přenosu tepla Q m . c . Δt Vypočítej , o kolik °C se zahřeje ocelový váleček o hmotnosti 1500g, když mu dodáme teplo 20 000J? m = 1500g = 1,5kg co = 0,5 kJ/kg°C Q = 20 000J = 20kJ Δt = ?°C Δt = Q/m.c = 20kJ : 1,5kg . 0,5kJ/kg°C Δt = 27°C. Ocelový váleček se ohřeje o 27°C. Q m . c . Δt

Výpočty přenosu tepla Q m . c . Δt Vypočítej , hmotnost oleje, který zahřejeme na teplotu z 10°C na 160°C při dodání tepla 6000kJ. m = 1500g = 1,5kg col = 2 kJ/kg°C Q = 6 kJ t1= 10°C t2= 160°C Δt = t2 - t1 = 160°C – 10°C m =?kg m = Q/ Δt.c = 6kJ : 150°C . 2kJ/kg°C m = 0,02kg = 20g. Hmotnost oleje je 20g. Q m . c . Δt