Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309, Rakovník Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM : VY_42_INOVACE_MAT_01_31 PředmětMATEMATIKA Tematický okruhSLOVNÍ ÚLOHY Klíčová slova:slovní úlohy, soustava rovnic, více neznámých Autor RNDr. Milena Knappová Rok vytvoření 2013Ročník učňovské obory, nástavbové studium Anotace: Materiál slouží k opakování učiva i při samostatné přípravě studentů na maturitní zkoušku. Metodický pokyn: Materiál slouží k opakování dané problematiky a k samostatné přípravě k maturitní zkoušce. Cílová skupina: studenti střední školy, 15 a více let.
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic se dvěma proměnnými RNDr. Milena Knappová Slovní úlohy, dvě proměnné
Obsah: Úlohy o směsích Počty skupin a jejich členů Různé ceny Putování
Úlohy o směsích : Mošt se prodává v pětilitrových a dvoulitrových lahvích. Pan Suchánek si koupil celkem 216 litrů moštu v 60 lahvích. Všechny zakoupené lahve byly plné. Kolik litrů moštu si koupil pan Suchánek v pětilitrových lahvích? obsah Závěr: Pan Suchánek koupil 32 pětilitrových lahví moštu.
Skupiny členů: Žákovský oddíl karate má dvakrát více chlapců než dívek. Na závody se má sestavit jedno družstvo dívek a stejně početné družstvo chlapců. Do chlapeckého družstva se nedostane 12 hochů, naopak k sestavení kompletního dívčího družstva jedna dívka chybí. Kolik členů je v žákovském oddílu karate? obsah Závěr: Dohromady má oddíl karate 39 členů.
Různé ceny: První týden se nový výrobek prodával za sníženou zaváděcí cenu. Pět výrobků pořízených za zaváděcí cenu stojí tolik jako tři výrobky koupené za běžnou cenu. O kolik procent je zaváděcí cena za jeden výrobek nižší než běžná cena za jeden výrobek? obsah Závěr: Zaváděcí cena za jeden výrobek je o 40 % nižší než běžná cena.
Putování: Martin byl s cestovní agenturou na několikadenním putování na kolech. Za rok si stejnou cestu zopakoval s Terezou. Cestování si rozvrhli tak, že každý den urazili stejný úsek, ale o desetinu kratší, než byla průměrná denní trasa s agenturou. Proto jejich putování trvalo déle než s agenturou. Kolik dní trvalo putování s cestovní agenturou? obsah Závěr: Martinovo putování s agenturou trvalo 18 dnů.
Použité materiály: MIKULČÁK, Jiří. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2007, 206 s. ISBN Vlastní archiv autorky. Materiál je určen pro bezplatné používání při výuce a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Obrazový materiál je vytvořen v programech Cabri II Plus, Cabri 3D, Inkscape a GIMP. Soubor vzorových úloh: