Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rekonstrukce severních mostů
Advertisements

Hodnocení ekonomické úrovně mikroregionů v Jihomoravském kraji ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Brno, listopad 2007 Ing. Ludmila Rohrerová RNDr. Vladimíra Labounková.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Filip Chvátal ANALÝZA DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI V OBCÍCH ČR.
Analýza vnějšího trhu práce V našich podmínkách jsou organizace v rozhodující míře závislé na zdrojích pracovních sil nacházejících se na území, z něhož.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí:
Hledej Řešení „kurýrního problému“ zadaného firmou KURS. Alice Mašková, Jana Petrová, Vanesa Šlosárková, Jitka Štrausová, Lucie Vondráčková a Martin Balla.
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
D OPRAVNÍ DOSTUPNOST Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal.
Seminář z geografie dopravy Mgr. Jan Hercik
 asi 60 km od Olomouce  Středisková obec  Necelé 2000 obyvatel  Středisková knihovna  Obsluhuje 12 knihoven  1 pracovník profesionální  úvazek na.
VENKOVSKÁ SÍDLA SÍDLA:
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_175_čas-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY Filip Chvátal. Obr. 2.5: Regionální diferenciace stupně automobilizace v ČR v roce 2004 Pramen: D. Halásek, J. Maryáš, I.
Jaká je perspektiva Ústeckého kraje? Ing. František Jochman Krajská hospodářská komora ÚK.
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_06 Rychlost dopravních prostředků.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
Úvod do pozemních komunikací
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Jak se vypočítá průměrná rychlost VY_52_INOVACE_09 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
REGIONALIZMUS A REGIONY
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Pořízení železničních vozidel elektrické trakce.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích  Autor bakalářské práce: Martin Novák  Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Bartuška 
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY
Gravitační model v geografii dopravy
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Evidence závazných stanovisek – webová aplikace
Územně analytické podklady
Transkript prezentace:

Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal Dopravní dostupnost Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal

Dopravní dostupnost I dopravní dostupnost je důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu života v daném regionu ovlivňuje také rozvojový potenciál kraje, dále má vliv na rozvoj velké části hospodářských aktivit i cestovního ruchu dělení dopravní dostupnosti (možné podle několika hledisek): 1. podle dopravního prostředku IAD veřejnou hromadnou dopravou vlak bus mhd … 2. podle cílového místa hlavního města krajského města ORP centra města významných dopravní bodů, resp. uzlů dálnice, železnice, … různých úřadů, nemocnic, atd.

Čtyři komponenty dostupnosti Dopravní (dopravní systém a jeho charakteristiky) Geografická (charakter, velikost, kvalita a rozložení požadovaných aktivit v prostoru, v destinacích respektive centrech) Časová Individuální (indiv. schopnosti, aktivity, úroveň mobility) Dostupnost můžeme chápat i jako potenciál příležitostí pro interakci

Modely dostupnosti t = s / v / 1 000 [hod.], kde Transformace vzdálenosti na čas v modelech dostupnosti bývá provedena přiřazením průměrných rychlostí k příslušným úsekům silničních sítě a použitím jednoduchého vzorce pro výpočet jejich časové náročnosti: t = s / v / 1 000 [hod.], kde t – výsledná časová vzdálenost jednotlivých hran, potřebná pro jejich projetí; s [m] – délka jednotlivých hran (úseků silnic) oddělených uzly (křižovatkami); v [km/h] – průměrná rychlost vozidel na jednotlivých úsecích komunikací v jednotlivých letech.

Dopravní dostupnost II počítá se buď časová dostupnost (přepravní čas) či vzdálenost dle toho rozlišujeme dva druhy map znázorňujících dopravní dostupnost: 1. izochronické mapy dopravní dostupnosti 2. izochorické mapy dopravní dostupnosti výsledkem zkoumání dopravní dostupnosti regionu, města atd. je mapa a (nebo) tabulka při konstruování mapy, resp. tabulky dopravní dostupnost je důležité si: určit místa, ke kterým budu dostupnost vztahovat přesně vymezit území a místa, jejichž dostupnost budu zkoumat druh dopravy zejména pro mapové vyjádření, ale i lepší tabulkové vyjádření je nutné si vhodně zvolit i intervaly (čas, resp. Vzdálenost)

příklad I – dostupnost Brna po silnici vzdálenostní pásma z Brna po silnici ORP obec s pověřeným OÚ do 20 km včetně Kuřim, Rosice, Šlapanice, Židlochovice Adamov 21 – 30 km Blansko, Ivančice, Tišnov, Slavkov u Brna, Pohořelice Rousínov 31 – 40 km Vyškov, Bučovice, Moravský Krumlov, Hustopeče Klobouky u B. 41 – 50 km Boskovice, Mikulov Letovice, Hrušovany n. Jevišovkou, Miroslav, Ivanovice n. Hané, Ždánice 51 – 60 km Břeclav, Kyjov Velké Opatovice 61 – 70 km Znojmo, Hodonín Bzenec 71 – 80 km Veselí nad Moravou Strážnice 81 – 90 km - Velká n. V. , Vranov n. Dyjí

Příklad II – Časová dostupnost Ústí nad Labem autobusovou dopravou

Příklad III – Časová dostupnost

Příklad IV – Časová dostupnost IAD ORP v Jihočeském kraji

Obslužná atraktivita území vyjádřená dostupností všech center pracovních regionů Potenciál růstu funkčního urbanizovaného území v zázemí center pracovních regionů Zdroj: Maier a kol, 2007, dostupné na: http://www.uur.cz/images/publikace/uur/2007/2007-03/14_recenze.pdf

DOPRAVNÍ DOSTUPNOST IV - ZÁVĚR zkoumání a modelován dopravní dostupnosti je další prostředek k celkovému zkoumání dopravy v oblasti je velice důležité pro odhalení špatně obsluhovaných míst Situace je diferenciovaná (polohová výhoda) Pluralita voleb Některé obce zvýhodněny oproti jiným

Hodnocení polycentricity - mnoho obcí ma spoje do více středisek Tab. 1 Počty přímých spojů z obcí mikroregionu Mostecka do ostatních mikroregionálních center Vysvětlivky: oranžová autobus, fialová vlak, zelená autobus + vlak, červená tramvaj + vlak Převažují přímé spoje Hodnocení polycentricity - mnoho obcí ma spoje do více středisek Hodnocení, že mnoho obcí má špatnou dostupnost – je to jen špička a to že jedou jen do centra je normální Komplexní hodnocení – obce jež mají dřívější spoje, mají i více spojů trvá cesta jimi i déle atd…

Otázky Kolik středisek bude dostupných 1, spoji s max. 2 přestupy Půlstránková analýza na téma jaká kritéria určí spoje, jenž jsou ještě použitelné pro denní dojížďku. Kritéria a limity. Hlavně však zdůvodnění! Sčítání lidu (czso.cz) – časové spektrum doby dojížďky

Akademická debata s protikladnými stanovisky Má cenu zajišťovat základní dopravní obslužnost ve všech obcích i když těmito spoji nikdo nejezdí a jsou vysoce neefektivní? Pro Proti Po osmi minutách se páry argumentující pro rozdělí a každý člen dvojice se spáruje s dalším žákem argumentujícím pro (totéž dělají páry argumentující proti) Na závěr se mohou žáci podělit o svůj názor se skupinou