Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal Dopravní dostupnost Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal
Dopravní dostupnost I dopravní dostupnost je důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu života v daném regionu ovlivňuje také rozvojový potenciál kraje, dále má vliv na rozvoj velké části hospodářských aktivit i cestovního ruchu dělení dopravní dostupnosti (možné podle několika hledisek): 1. podle dopravního prostředku IAD veřejnou hromadnou dopravou vlak bus mhd … 2. podle cílového místa hlavního města krajského města ORP centra města významných dopravní bodů, resp. uzlů dálnice, železnice, … různých úřadů, nemocnic, atd.
Čtyři komponenty dostupnosti Dopravní (dopravní systém a jeho charakteristiky) Geografická (charakter, velikost, kvalita a rozložení požadovaných aktivit v prostoru, v destinacích respektive centrech) Časová Individuální (indiv. schopnosti, aktivity, úroveň mobility) Dostupnost můžeme chápat i jako potenciál příležitostí pro interakci
Modely dostupnosti t = s / v / 1 000 [hod.], kde Transformace vzdálenosti na čas v modelech dostupnosti bývá provedena přiřazením průměrných rychlostí k příslušným úsekům silničních sítě a použitím jednoduchého vzorce pro výpočet jejich časové náročnosti: t = s / v / 1 000 [hod.], kde t – výsledná časová vzdálenost jednotlivých hran, potřebná pro jejich projetí; s [m] – délka jednotlivých hran (úseků silnic) oddělených uzly (křižovatkami); v [km/h] – průměrná rychlost vozidel na jednotlivých úsecích komunikací v jednotlivých letech.
Dopravní dostupnost II počítá se buď časová dostupnost (přepravní čas) či vzdálenost dle toho rozlišujeme dva druhy map znázorňujících dopravní dostupnost: 1. izochronické mapy dopravní dostupnosti 2. izochorické mapy dopravní dostupnosti výsledkem zkoumání dopravní dostupnosti regionu, města atd. je mapa a (nebo) tabulka při konstruování mapy, resp. tabulky dopravní dostupnost je důležité si: určit místa, ke kterým budu dostupnost vztahovat přesně vymezit území a místa, jejichž dostupnost budu zkoumat druh dopravy zejména pro mapové vyjádření, ale i lepší tabulkové vyjádření je nutné si vhodně zvolit i intervaly (čas, resp. Vzdálenost)
příklad I – dostupnost Brna po silnici vzdálenostní pásma z Brna po silnici ORP obec s pověřeným OÚ do 20 km včetně Kuřim, Rosice, Šlapanice, Židlochovice Adamov 21 – 30 km Blansko, Ivančice, Tišnov, Slavkov u Brna, Pohořelice Rousínov 31 – 40 km Vyškov, Bučovice, Moravský Krumlov, Hustopeče Klobouky u B. 41 – 50 km Boskovice, Mikulov Letovice, Hrušovany n. Jevišovkou, Miroslav, Ivanovice n. Hané, Ždánice 51 – 60 km Břeclav, Kyjov Velké Opatovice 61 – 70 km Znojmo, Hodonín Bzenec 71 – 80 km Veselí nad Moravou Strážnice 81 – 90 km - Velká n. V. , Vranov n. Dyjí
Příklad II – Časová dostupnost Ústí nad Labem autobusovou dopravou
Příklad III – Časová dostupnost
Příklad IV – Časová dostupnost IAD ORP v Jihočeském kraji
Obslužná atraktivita území vyjádřená dostupností všech center pracovních regionů Potenciál růstu funkčního urbanizovaného území v zázemí center pracovních regionů Zdroj: Maier a kol, 2007, dostupné na: http://www.uur.cz/images/publikace/uur/2007/2007-03/14_recenze.pdf
DOPRAVNÍ DOSTUPNOST IV - ZÁVĚR zkoumání a modelován dopravní dostupnosti je další prostředek k celkovému zkoumání dopravy v oblasti je velice důležité pro odhalení špatně obsluhovaných míst Situace je diferenciovaná (polohová výhoda) Pluralita voleb Některé obce zvýhodněny oproti jiným
Hodnocení polycentricity - mnoho obcí ma spoje do více středisek Tab. 1 Počty přímých spojů z obcí mikroregionu Mostecka do ostatních mikroregionálních center Vysvětlivky: oranžová autobus, fialová vlak, zelená autobus + vlak, červená tramvaj + vlak Převažují přímé spoje Hodnocení polycentricity - mnoho obcí ma spoje do více středisek Hodnocení, že mnoho obcí má špatnou dostupnost – je to jen špička a to že jedou jen do centra je normální Komplexní hodnocení – obce jež mají dřívější spoje, mají i více spojů trvá cesta jimi i déle atd…
Otázky Kolik středisek bude dostupných 1, spoji s max. 2 přestupy Půlstránková analýza na téma jaká kritéria určí spoje, jenž jsou ještě použitelné pro denní dojížďku. Kritéria a limity. Hlavně však zdůvodnění! Sčítání lidu (czso.cz) – časové spektrum doby dojížďky
Akademická debata s protikladnými stanovisky Má cenu zajišťovat základní dopravní obslužnost ve všech obcích i když těmito spoji nikdo nejezdí a jsou vysoce neefektivní? Pro Proti Po osmi minutách se páry argumentující pro rozdělí a každý člen dvojice se spáruje s dalším žákem argumentujícím pro (totéž dělají páry argumentující proti) Na závěr se mohou žáci podělit o svůj názor se skupinou