Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gravitační model v geografii dopravy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gravitační model v geografii dopravy"— Transkript prezentace:

1 Gravitační model v geografii dopravy
„Poradci letecké společnosti“ Cvičení 6

2 Poradci letecké společnosti?!?

3 Geografické modely 50/60 léta USA – kvantitativní revoluce
Deskriptivní (popisné) Mapa, model složení zemské kůry, modely uspořádání města… Prediktivní: deterministické přesná predikce vztahů, výsledek působení „zákonů“ normativní stochastické (pravděpodobnostní) více možných výsledků modely prostorových interakcí FG, demografie, migrace, doprava

4 Newtonův gravitační zákon
Kde m1 a m2 jsou hmotnosti objektů, r je vzdálenost mezi nimi a k je gravitační konstanta.

5 Gravitační modely v geografii
Pokud hmotnost nahradíme jinou veličinou, v našem případě počty obyvatel sídel, můžeme tento zákon použít i v geografii. Pak převedené vyjádření gravitačního zákona je následující: Interakce mezi dvěma středisky se mění přímo úměrně s velikostí těchto středisek a nepřímo úměrně s kvadrátem vzdáleností mezi nimi. Gravitační modely se nejčastěji využívají v problematice migrace a dopravních spojení. Specifičtější Reillyho model u výběru středisek a regionalizace (spádovost) v geografickém prostoru. Tři základní verze Reillyho modelu: geometrická, topografická a oscilační

6 Ernst Georg Ravenstein

7 Základní podoba gravitačního modelu v geografii
Kde Pij je síla vzájemného vztahu „hmot“ i a j, které označíme jako Mi a Mj a dij je vzdálenost těchto hmot.

8 Gravitační model v geografii dopravy
Autor: Dr. Jean-Paul Rodrigue Metoda hodnocení prostorových interakcí – Intenzita vztahů mezi dvěma objekty Využití: dopravní společnosti – tvorba rozvrhů leteckých linek, vyšší efektivita

9 Gravitační model v geografii dopravy
Tij – masa obyvatel, která se přepraví mezi dvěma místy za rok (počet pravděpodobných cestujících na trase za rok) k = 0,0001 Pi – počet obyvatel daného města kontinentu 1 Pj – počet obyvatel daného města kontinentu 2 dij – vzdálenost mezi jednotlivými městy Koeficient emitivity λ potenciál města generovat pohyb (např. vyšší příjmy) Koeficient atraktivity α potenciál města přitahovat pohyby (např. nabídka služeb) Koeficient efektivity β = 1,34 čím rychlejší nebo intenzivnější spojení, tím nižší index (např. dálnice vs. okresní silnice)

10 Koeficient λ a α Pouze mezikontinentální doprava.

11 Zadání cvičení č. 6 Zahrajete si ve dvojicích na poradce letecké společnosti. Každá dvojice – mezikontinentální vazba (např. Evropa – Asie) Na každém kontinentu 4 libovolná minimálně milionová města Změřit vzdálenost mezi městy Výsledkem tabulky s počty obyvatel středisek a jejich vzdálenostmi

12 Výsledek

13 Zadání cvičení č. 6 Pro každou vazbu vypočítat Tij - vyjde počet pravděpodobných cestujících za rok Hodnota koeficientů λ („emitivita“), α („atraktivita“) Hodnotu Tij přepočíst na 1 týden Kolik je potřeba letů pro naplnění poptávky v jednom týdnu? Průměrná velikost letadla 280 osob Výsledky srovnat s reálnou situací (airports – departures and arrivals – by route - show codeshares NO) Závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů…

14 Výsledek Ne pro den, ale týden!! /53

15 !!TERMÍN ODEVZDÁNÍ!! So do 20:00


Stáhnout ppt "Gravitační model v geografii dopravy"

Podobné prezentace


Reklamy Google