Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
Teorie firmy (analýza nákladů a výnosů, rovnováha firmy)
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Produkční analýza firmy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Trhy výrobních faktorů
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie rozdělování a její kontexty
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
3. Produkční analýza firmy
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Teorie chování spotřebitele
Trh práce a politika zaměstnanosti
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Teorie firmy Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 3.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Teorie chování spotřebitele
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá a šestá přednáška Teorie jednání firmy
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Jiří Mihola Ekonomie 1 Bakaláři První cvičení Základní pojmy, zákony a principy ekonomie Jiří Mihola
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Teorie her, suboptimální řešení
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 Téma 3 Teorie firmy

Obsah A. Povaha a podstata firmy Produkční funkce Izokvanty a izokosty Explicitní a implicitní náklady firmy Náklady obětované příležitosti, absolutní a komparativní výhoda Náklady v krátkém a dlouhém období

Obsah B. Průměrné a nezní náklady Standardní tvary křivek průměrných a mezních nákladů Průměrné náklady v krátkém a v dlouhém období Rovnováha firmy z hlediska množství produkce Odvození individuální nabídkové křivky

Povaha a podstata firmy Firma je jakýkoliv samostatný subjekt, který se zabývá produkcí.

Povaha a podstata firmy Firma koncentruje zdroje, vyrábí a prodává za účelem maximalizace zisku. Teorie firmy se zabývá odpovědí na dvě otázky: Jakými způsoby se bude vyrábět – tedy kdo bude statky produkovat a jaké vstupy a technologie budou při produkci statků použity ? Kolik statků budou firmy vyrábět ?

Povaha a podstata firmy Při řešení otázky „Kolik statků bude firma vyrábět ? „ Používá teorie firmy nabídkovou funkci. Z té lze odvodit i globální nabídkovou funkci pro daný trh. Teorie firmy pracuje také s poptávkovou funkcí, která pro firmu tvoří vstupní informaci.

Kombinace výrobních faktorů Pro produkci většiny statků uspokojující lidské potřeby je potřeba kombinovat více vstupů tj. výrobních faktorů např. půdy, práce a kapitálu. Jejich optimální kombinaci usnadňuje to, že je firmy vlastní.

Povaha a podstata firmy Firma zdánlivě působí jako černá skříňka, která na své jedné straně přijme vstupy, na druhé straně vydá výstupy. Avšak aby se firmy chovaly ekonomicky musí zvažovat, které aktivity se vyplatí, čemu se věnovat apod. TC FC VC TR

Povaha a podstata firmy Ekonomický zisk EP je rozdíl mezi celkovými příjmy TR a celkovými náklady TC. EP = TR - TC V TC jsou zahrnuty jak explicitní náklady (mzdy, náklady na materiál, nájemné …), tak náklady obětované příležitosti OPC, implicitní náklady

Povaha a podstata firmy Ekonomická efektivnost Ef je podíl mezi celkovými příjmy TR a celkovými náklady TC. Ef = TR / TC V TC jsou zahrnuty jak explicitní náklady (mzdy, náklady na materiál, nájemné …), tak náklady obětované příležitosti OPC, implicitní náklady

Povaha a podstata firmy Ekonomicky se chovající firmy sice produkují spotřební statky, aby uspokojily potřeby spotřebitelů, avšak pro firmy je pouze prostředek k naplnění jejich cíle, kterým je maximalizovat zisk a uspokojit tak vlastníky firem

Ekonomický zisk Ve většině případů máme namysli ekonomický zisk, kdy náklady zahrnují i náklady obětované příležitosti. Mezi dílčí cíle může patřit např. také, maximalizace obratu, konkurenceschopnost, inovatinost, minimalizace rizika apod.

Produkční funkce Produkční funkce udává, o kolik se zvyšuje výstup (produkt) firmy (tedy množství Q´), pokud zvyšujeme použité množství jednotlivých výrobních faktorů (vstupů, dílčích Qi nebo souhrnného Q).

Produkční funkce

Produkční funkce Standardně platí, že pokud zvyšujeme jeden, několik, nebo všechny vstupy, začne mít přírůstek celkového produktu dříve nebo později klesající tvar.

Celkový produkt TQ´ uvádí celkovou výši produkce. Produkční funkce Celkový produkt TQ´ uvádí celkovou výši produkce. Průměrný produkt AQ´ uvádí, kolik jednotek výstupu připadá na jednu jednotku vstupu (např. kolik jídel připadá na jednoho kuchaře). Mezní produkt MQ´ uvádí, o kolik se zvýší celkový produkt, pokud se množství vstupu zvýší o určitý počet jednotek.

Rostoucí výnosy z rozsahu Rostoucí výnosy z rozsahu znázorňují situaci, kdy při zvyšování jednotek všech (naprosté většiny) vstupů přírůstek výstupu roste. Klesající výnosy z rozsahu znázorňují situaci, kdy se při zvyšování jednotek všech (naprosté většiny) vstupů přírůstek výstupu snižuje. To je vždy, když dojde k překročení technologicky optimálního množství. Konstantní výnosy z rozsahu znázorňují situaci, kdy při zvyšování jednotek všech (naprosté většiny) vstupů je přírůstek výstupu stejný.

Izokvanty; izokosty Izokvanta je křivka stejných hodnot např. produkce, která znázorňuje veškeré kombinace (dvou) výrobních faktorů, které vedou k produkci stejného množství výstupu. Geometricky jsou to vrstevnice funkce 3 proměnných tj. prostorového nebo také 3D grafu. Průběh izokvant nám dovoluje zakreslit to, že známe funkční závislost 3 proměnných.

Mezní míra technické substituce MRTS Izokvanty; izokosty Mezní míra technické substituce MRTS 50 jídel

Marginal Rate of Technical Substitution Izokvanty; izokosty Marginal Rate of Technical Substitution Mezní míra technické substituce MRTS udává o kolik jednotek musíme zvětšit množství jednoho výrobního faktoru, pokud snižujeme množství jiného výrobního faktoru o jednotku nebo určitý počet jednotek, aby úroveň produkce zůstala zachována.

Mapa izokvant

Efektivní část izokvanty

Indiferenční mapa

Indiferenční mapa

Marginal Rate of Technical Substitution Izokvanty; izokosty Marginal Rate of Technical Substitution Mezní míra technické substituce MRTS udává o kolik jednotek musíme zvětšit množství jednoho výrobního faktoru, pokud snižujeme množství jiného výrobního faktoru o jednotku nebo určitý počet jednotek, aby úroveň produkce zůstala zachována.

Izokosta Izokosta je křivkou rozpočtového omezení firmy a křivkou stejných nákladů. Znázorňuje všechny kombinace výrobních faktorů, které si firma při daném rozpočtu může pořídit.

Izokosta

Optimální kombinace v.f. Optimální kombinace výrobních faktorů firmy se nachází v bodě, kde se izokvanta a izokosta dotýkají. Bod nad izokostou je pro firmu nedostupný – na dané množství výrobních faktorů nemá dostatek peněz. V bodě pod izokostou firma nemaximalizuje svoji produkci.

Optimální kombinace v.f.

Změna cena jedno vstupu

Změna rozpočtu firmy

Explicitní a implicitní náklady firmy Účetní zisk je roven rozdílu mezi celkovými příjmy a explicitními (účetními) náklady, tj. mezi náklady, které firmy platí svým odběratelům. ACP = TR - ACC, kde: ACP = účetní zisk (anglicky: accounting profit), TR = celkový příjem (anglicky: total revenue), ACC = účetní náklady (anglicky: accounting cost)

Explicitní a implicitní náklady firmy Ekonomický zisk je roven rozdílu mezi celkovými příjmy a účetními náklady a náklady obětované příležitosti. EP = TR – ACC - OPC, kde: EP = Ekonomický zisk (anglicky: accounting profit), TR = celkový příjem (anglicky: total revenue), ACC = účetní náklady (anglicky: accounting cost) OPC = náklady obětované příležitosti

Náklady obětované příležitosti, absolutní a komparativní výhoda Ekonomická teorie říká, že nějaké činnosti by se měl věnovat ten, kdo má v této činnosti nejmenší náklady obětované příležitosti, neboli, ve které má komparativní výhodu.

Náklady obětované příležitosti, absolutní a komparativní výhoda V případě absolutní výhody se jednotlivé subjekty (firmy, lidé apod.) srovnávají mezi s sebou v různých činnostech. Absolutní výhodu má ten, kdo je v dané činnosti produktivnější (vyprodukuje více, vydělá více).

Náklady obětované příležitosti, absolutní a komparativní výhoda V případě komparativní výhody porovnávají jednotlivé subjekty sebe sama, v čem jsou nejproduktivnější, ve které činnosti mají nejmenší náklady obětované příležitosti. Činnosti s nejmenšími náklady obětované příležitosti by se lidé měli věnovat.

Náklady obětované příležitosti, absolutní a komparativní výhoda Když dělám něco, nemohu již dělat něco jiného. Každý by měl vykonávat to, na co má nelepší předpoklady. Ti schopnější by to možná zvládli lépe, avšak nemohou dělat všechno.

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.