Co nového v soutěžním právu? Úřad na ochranu hospodářské soutěže Arthur Braun, M.A. 25.10 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Advertisements

Přezkum rozhodčích řízení a jejich vykonatelnost Mgr. Milan Polák.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Stavební výrobky a aplikace Nařízení 764/2008 Požadavky na použití neharmonizovaných stavebních výrobků ve stavbách na vnitřním trhu EU Ministerstvo průmyslu.
Volný pohyb zboží.
Arthur Braun, M.A. Úřad na ochranu hospodářské soutěže
VYBRANÉ ASPEKTY DEFINICE ZADAVATELE PODLE ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Veřejné podniky a státní monopoly
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
Poznatky z kontrol u makléřů prováděných Českou národní bankou AČPM Konference pojišťovacích makléřů 11. října 2011 Hynek Černý Odbor kontroly odborné.
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Správa daní a daňové řízení
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Soutěžní právo.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Výdělečná činnost občanských sdružení
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právo hospodářské soutěže
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Správní řád -vybrané instituty
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Proces správy daní Michal Radvan.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
TRH (tržní mechanismus)
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
E.I.A. porada ÚÚP
Akty aplikace práva a jejich klasifikace
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Podnikatelská rada Rodinné podniky v ČR Ing. Pavel Vinkler, Ph.D.,
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Co nového v soutěžním právu? Úřad na ochranu hospodářské soutěže Arthur Braun, M.A

l 2l 2 Obsah úvod do současné právní úpravy a existující judikatury kolektivní dominance podniků/soutěžitelů a její zneužití, analýza rozhodnutí ve věci T-464/04, Independent Music Publishers and Labels Association (Impala) v. Komise ES ze dne 13. července 2006, (v současnosti odvolání u ESD č. C-413/06) vyplývající závěry pro posuzování kolektivního dominantního postavení a jeho zneužití ve smyslu čl. 82 SES

l 3l 3 Současná právní úprava čl. 82 SES „se společným trhem je neslučitelné, a proto zakázané, pokud to může ovlivnit obchod mezi členskými státy, aby jeden nebo více podniků zneužívaly dominantního postavení na společném trhu nebo jeho podstatné části.“ nutno rozlišovat mezi hospodářskou jednotkou (koncernem a kolektivní dominancí) - významné rozhodnutí Komise ze dne , ve věci Irish Sugar plc., Úř. věst. 1997, L 258/1, odst. 111 –133 z rozhodnutí vyplývá, má-li společnost většinu hlasovacích práv (účasti) na jiné společnosti, aniž by však tato společnost měla možnost kontroly tržního chování společnosti, nejedná se o hospodářskou jednotku ale dvě samostatné společnosti, které se mohou v důsledku úzké spolupráce a společných zájmů na trhu nacházet v dominantním postavení

l 4l 4 Současná právní úprava Judikatura SPI a ESD: Kolektivní dominantní postavení je dáno: -pokud jsou podniky určitým způsobem spojeny (právně, fakticky, dané strukturou společnosti, finančně) tak, že postupují na trhu koordinovaně (rozhodnutí ESD ze dne , ve věci Almelo, Úř. věst. 1994, I 1477, 1520, odst. 42) -nutno posuzovat, zda se chování podniků vůči třetím osobám, zejména obchodním partnerům, a ostatním podnikům, jeví jako společné, koordinované a jednostranné (rozhodnutí SPI ze dne , ve věci Compagnie maritime belge transports, Úř. věst. 1992, II 1201, 1231, odst. 64) -kolektivní dominantní postavení existuje zejména v případech oligopolů, pokud jejich struktura a struktura trhu v rámci soutěžních podmínek vykazuje tak vysoký stupeň stability, že pouhé mlčky koordinované chování na trhu postačuje k ochromení účinné soutěže a chování podniků nezávisle na ostatních tržních subjektech.

l 5l 5 Současná právní úprava obecná vágní kritéria pro posuzování existence kolektivní dominance do r zásadní rozhodnutí SPI ze dne 6. června T-342/99, ve věci Airtours v. Komise, -týká se spojování soutěžitelů, -ruší rozhodnutí Komise o neudělení povolení k provedení fúze mezi Airtours a jinou cestovní kanceláří – First Choice na oligopolním trhu, kde působily zejména čtyři velcí hráči (zamýšlenou fúzí by se zmenšil počet velkých hráčů na relevantním trhu) -aplikovatelné i na úpravu dominantního postavení v čl. 82 SES

l 6l 6 Současná právní úprava rozhodnutí SPI ruší rozhodnutí Komise o nepovolení fúze stanoví kritéria pro posouzení existence/vzniku kolektivního dominantního postavení: -trh musí být dostatečně transparentní pro všechny členy oligopolu, aby mohli snadno zjistit tržní chování ostatních a přizpůsobit se mu (transparency) -musí existovat účinný mechanismus sankčních (deterrent mechanisms) prostředků/odrazovacích mechanismů, který odrazuje od odchýlení se od společného postupu na trhu a zajišťuje stabilitu konkludentní koordinace chování na trhu, -tato struktura a společná strategie odolá tržnímu chování současných a potenciálních soutěžitelů, určitá trvalost v čase

l 7l 7 Chyby EK SPI: „This fundamental U-turn in the Commission`s position may indeed appear surprising“ (283) „... The few assertions relating to campaign discounts... As they are imprecise, unsupported and indeed contradicted by other observations in the Decision cannot demostrate the opacity of the market or even campaign discounts.“ Manifest error of assessment „the findings set out in the decision must be compatible with the findings of fact made in the statement of objections, in so far as it is not established that the latter findings were incorrect“(335) „(Commission)...cannot, on the other hand, go so far as to delegate, without supervision, responsibility for conductiong certain parts of the investigation to the parties to the concentration“(415) “data do not appear to be sufficiently consistent, reliable or relevant” (455)

l 8l 8 Rozhodnutí ve věci Impala výše uvedené rozhodnutí se týká posuzování slučitelnosti fúze dvou podniků/soutěžitelů v nahrávacím a hudebním průmyslu: -aplikovatelné obecně na posuzování kolektivní dominance zde však též prospective analysis, nejen ex post -v rámci posuzování navrhovaného spojení došla Komise přes původní výhrady ve svém rozhodnutí ze dne 19. července 2004 k závěru, že navrhované spojení podniků je slučitelné s vnitřním trhem, 10 indicií -Impala jako dotčený subjekt podal žalobu k SPI -SPI zrušil rozhodnutí Komise -Soud se vyjadřuje k rozsahu přezkumu rozhodnutí Komise, pokud tato uplatnila diskreční uvážení v hospodářské oblasti

l 9l 9 Procedurální chyby SPI: „This fundamental U-turn in the Commission`s position may indeed appear surprising“ (283) „... The few assertions relating to campaign discounts... As they are imprecise, unsupported and indeed contradicted by other observations in the Decision cannot demostrate the opacity of the market or even campaign discounts.“ Manifest error of assessment „the findings set out in the decision must be compatible with the findings of fact made in the statement of objections, in so far as it is not established that the latter findings were incorrect“(335) „(Commission)...cannot, on the other hand, go so far as to delegate, without supervision, responsibility for conductiong certain parts of the investigation to the parties to the concentration“(415) “data do not appear to be sufficiently consistent, reliable or relevant” (455) “…these few obersavations which are so superficial, indeed purelz formal, cannot satisfy the Commission`s obligation to carry out a prospective analysis and to examine carefully circumstances which… may prove relevant…”(528)

l 10 Rozhodnutí ve věci Impala Právní závěry Soudu: K přezkumu rozhodnutí Soudem: -Komise disponuje širokým prostorem pro volné uvážení, při hodnocení existence kolektivního dominantního postavení je povinna provést podrobnou prognózu pravděpodobného vývoje trhu a soutěžních podmínek po povolení fúze na základě jejich komplexního hospodářského hodnocení, -v případě, že Komise v první fázi rozhodování o povolení vznesla vážné pochybnosti o slučitelnosti navrhovaného spojení s vnitřním trhem, je povinna změnu svého stanoviska vysvětlit a řádně odůvodnit. V rámci řízení před Soudem (nikoliv však nutně v rozhodnutí) musí být Komise schopna vysvětit důvody, které dovedly Komisi k závěru, že její předběžná posouzení slučitelnosti fúze byla chybná,

l 11 Rozhodnutí ve věci Impala -posouzení obsažená v rozhodnutí musí být slučitelná se skutkovými zjištěními učiněnými v oznámení námitek, pokud se neprokázalo, že uvedená zjištění byla chybná, -přiznává-li právo Společenství a judikatura Soudu Komisi určitý prostor k uvážení v hospodářské oblasti, neznamená to, že nesmí přezkoumávat výklad údajů hospodářské povahy provedený Komisí. Soud musí ověřit nejen věcnou správnost uplatněných důkazů, spolehlivost a soudržnost, ale rovněž přezkoumat, zda představují veškeré relevantní údaje, jež musí být při posuzování komplexní situace vzaty v úvahu, a zda o ně lze opřít závěry, které z nich mají být vyvozeny.

l 12 Rozhodnutí ve věci Impala K 1. kritériu – transparentnost trhu: -transparentnost musí dát možnost každému členu dominantního oligopolu být obeznámen s chováním ostatních, aby si mohl ověřit, zda se chovají, nebo nechovají stejně, musí tedy disponovat prostředky k tomu, aby zjistil, zda ostatní subjekty přijímají tutéž strategii a zda ji dodržují. Transparentnost trhu by tedy měla být dostatečná, aby každému členu dominantního oligopolu umožnila znát dostatečně přesně a bezprostředně vývoj tržního chování každého jiného člena -transparentnost však neznamená, že každý člen může v každém okamžiku znát do nejmenších podrobností podmínky každého prodeje uskutečněného ostatními členy oligopolu,

l 13 Rozhodnutí ve věci Impala Ke 2. kriteriu – odrazovací mechanismus: -aby bylo kolektivní dominantní postavení životaschopné, musí existovat dostatečné množství odrazujících faktorů, které by dlouhodobě odrazovaly od odchýlení se od společného chování, -pouhá existence účinných odrazujících mechanismů totiž v zásadě postačuje, jelikož přizpůsobí-li se členové oligopolu společné politice, není třeba uplatnit sankce, neboť nejúčinnější odrazující prostředek je ten, který nemusí být použit, -přezkum existence odrazovacího mechanismu nespočívá pouze v ověření existence tohoto mechanismu, ale v přezkoumání, zda se vyskytovala porušení společného postupu (1. důkaz), aniž by tato porušení byla následována opatřeními odplaty (2. důkaz),

l 14 Shrnutí závěrů Soudu Soud stále více omezuje v soutěžních věcech míru diskrečního uvážení Komise tím způsobem, že i uvážení Komise v hospodářské oblasti musí být řádně odůvodněno a obsahovat logické argumenty shrnutí a navazující závěry tak, aby její závěry byly přezkoumatelné, Rozhodnutí znamená další zpřesnění kriterií pro posuzování kolektivního dominantního postavení Perlička: Rozhodnutí o nákladech

l 15 Závěr dotazy ??? diskuse ???

l 16 Kontakt bpv Braun Haškovcová Palác Myslbek, Ovocný trh 8 CZ Praha 1 Tel Fax

l 17 bpv Alliance partners bpv Hügel Rechtsanwälte OEG Donau-City-Strasse 11, ARES-Tower A-1220 Vienna Tel Fax bpv Hügel Rechtsanwälte OEG Rond Point Schuman 9 B Brüssel Tel Fax bpv Grigorescu 65, Ion Mihalache Blvd. Building A, 3rd Floor RO Bucharest Tel Fax bpv Jadi-Nemeth Vörösmarty ter 4 H-1051 Budapest Tel Fax