Přehled procesu transakce. 2 Obsah OddílČíslo stránky 1. Přehled procesu3 1.1. Fáze I: Příprava procesu5 1.2. Fáze II: Marketing a due diligence12 1.3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Plánování auditu 3. cvičení.
Finalizace akvizičního procesu
STUDIE PROVEDITELNOSTI
Listopad 2013 Příprava a proces vstupu zahraničního investora.
DOBRÁ STRATEGIE PRODEJE FIRMY PARDUBICE, JIŘÍ SLEZÁK.
Oceňování majetku a závazků
 Poprvé se objevila v USA v souvislosti s Securities Act 1933  Pojem Due Diligence byl tehdy použit jako jistý druh ochrany pro makléře při nákupu cenných.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Cash Flow Jiří Uhman.
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Dopady změn směnných kurzů
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Třísková Lenka Greňová Veronika Management podniku ZS 2009/2010
24. září 2008 DŮVĚRNÉ benson oak Projekt BROOK: Rekapitalizace Diskusní materiál pro setkání s Komerční bankou.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Podnikatelský plán Specifikace podnikatelského plánu. Účel a funkce.
Hodnocení pomocí metody EVA - základ
FINANČNÍ ANALÝZA A HODNOCENÍ INVESTIC
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Finanční výkazy obchodních společností
MPO Finalizace akvizičního procesu – smluvní fáze – analýza smlouvy o koupi/prodeji vlastnického podílu MPO.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Obsah A. Due diligence I. Základní vymezení II. Vymezení zadání
Struktura podnikatelského plánu
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
K ONCEPČNÍ RÁMEC II. ČÁST - Oceňování - Koncepce a základní zásady IFRS for SME.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Téma 13: Oceňování podniku 1. Důvody zjišťování tržní hodnoty podniku 2. Postup při oceňování 3. Metody oceňování podniku: a) Výnosové metody b) Metody.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Investiční proces ČZU Margareta Křížová, MBA
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
KEM / PEPL2 Modelování hodnoty podniku Jan Cedl 2015.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
Podnikohospodářské techniky postupu
Podniková ekonomika.
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Právní a obchodní podstata TERM-SHEETU
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Podniková ekonomika.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
NAUKA O PODNIKU II Účetní závěrka.
IAS 38 Nehmotná aktiva.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Podniková ekonomika.
Příklad (investiční projekt)
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Transkript prezentace:

Přehled procesu transakce

2 Obsah OddílČíslo stránky 1. Přehled procesu Fáze I: Příprava procesu Fáze II: Marketing a due diligence Fáze III: Jednání Fáze IV: Dohoda29 2. Přílohy21

1. Přehled procesu

4 Výstup č.1: oceňovací analýza reálné tržní hodnoty Výstup č. 2, 3 (průběžné): rozbor možností nalezení strategického partnera & návrh strategie dalšího postupu Výstup č.4 (průběžné): příprava na vstup strategického partnera Příprava Marketing a due diligence Jednáni Dohoda Výstup č.5: provedení marketingu a řízení procesu due diligence Výstup č.6: realizace obchodních jednání, daňové a právní poradenství FÁZE 1 FÁZE 2 FÁZE 3 FÁZE 4 ?

1.1 Fáze I: Příprava procesu

Fáze I: Příprava procesu Oceňovací analýza Pro společnost XXXXX provedeme ocenění s cílem zjistit reálnu tržní hodnotu společnosti tj. cenu společnosti, za kterou by dva rovnocenní partneři byli ochotni uzavřít obchod. Pro zjištění reálné tržní hodnoty společnosti XXXXX použijeme výnosový přístup a přístup tržního porovnání. Přístup založený na ocenění aktiv není v tomto případě vhodný. Účel ocenění: Srovnání cenových nabídek Porozumění klíčovým faktorům v daném oboru, jež významně ovlivňují hodnotu společnosti a které nám pomůžou lépé prezentovat a obhájit hodnotu před investory Řešení otázek během procesu Shrnutí / cíl: po dobu fáze 1 uskutečníme oceňovací analýzu skupiny XXXXX za účelem stanovení “oceňovacího rámce” potřebného pro pozdější diskuzi s investory; po diskuzi s majiteli společnosti identifikujeme širší seznam potencionálních investorů, jež budou osloveni za účelem projevení zájmu; připravíme 2 hlavní marketingové dokumenty: informační memorandum a krátký profil společnosti.

Fáze I: Příprava procesu (pokračování) Výnosový přístup Metoda diskontovaných peněžních toků (DCF); ocenění budoucích výnosů Nejistota projekcí vs. přístup nejvíce teoreticky uznávaný a preferovaný investory Přístup tržního porovnávání Určení srovnatelných, veřejně obchodovaných společností, popř. transakcí Metoda kapitálových trhů, metoda srovnatelných transakcí Aplikace vhodných multiplikátorů Srovnatelné společnosti nikdy nejsou identické s oceňovanou společností vs. relativně rychlý postup; více multiplikátorů = vzájemné podpora Přístup založený na ocenění aktiv Odhad hodnoty pro jednotlivá aktiva a vytvoření oceňovací rozvahy Použití u holdingových společností a likvidovaných společností

Fáze I: Příprava procesu (pokračování) Výnosový přístup V rámci tohoto přístupu odhadneme budoucí výnosy, náklady a peněžní toky společnosti XXXXX. Budeme vycházet ze skutečností poskytnutých společností. Projekce bude doplněna o známé skutečnosti a jiné odhady týkající se společnosti XXXX a odvětví Na základě historických dat a s přihlédnutím ke srovnatelným společnostem určíme dlouhodobě udržitelnou úroveň pracovního kapitálu společnosti XXXXX. Vypočteme diskontní sazbu pro společnost a budeme touto sazbou diskontovat předmětné peněžní toky. Dále budeme identifikovat ostatní neprovozní či jednorázové skutečnosti, jež by mohly mít podstatný vliv na výslednou hodnotu, a o tyto dopady upravíme hodnotu generovanou provozními aktivitami společnosti. Přístup tržního porovnání Vybereme a porovnáme skupinu srovnatelných veřejně obchodovaných společností na základě příslušnosti do stejného odvětví, podobného výrobního portfolia a srovnatelné velikosti Skupinu identifikovaných srovnatelných společností budeme analyzovat na základě ukazatelů likvidity, růstu, profitability, zadlužení, obratu a velikosti. Výsledky analýzy porovnáme s historickými daty společnosti XXXXX. Stanovíme normalizovanou úroveň Tržeb, EBIT a EBITDA a dlouhodobě udržitelnou úroveň růstu a dalších položek. V analýze použijeme informace získané z dostupných zdrojů o srovnatelných v minulosti realizovaných transakcích

Fáze I: Příprava procesu (pokračování) Závěr (oceňovací analýza) Provedeme analýzu citlivosti na vybrané hlavní proměnné. Určíme pravděpodobné rozpětí výsledné hodnoty. Předpokládaný časový harmonogram postupu ocenění a definici reálné tržní hodnoty naleznete v příloze č. 1 a 2 na straně

Fáze I: Příprava procesu (pokračování) Krátký profil (teaser) Jedná se zpravidla o krátký přehled (1-3 stránky) společnosti, stručný popis obchodních aktivit, základní finanční informace, sídlo a důvod pro prodej; Informace by měly být dostatečné pro potencionálního kupujícího, aby byl schopen učinit rozhodnutí, zda je společnost splňuje jeho požadavky; Z důvodu, že krátký profil slouží na úvodní prověření zájmu investorů o akvizici společnosti, neměl by odkrýt identitu vlastníka (pokud je nevyhnutelné / požadováno majiteli) nebo odhalit jakékoliv informace, jež mohou být obchodně citlivé. Informační memorandum (IM) IM by mělo potencionálnímu kupci poskytnout dostatečné informace pro rozhodnutí, zda uvažovat o koupi společnosti a jakou předběžnou / nezávaznou cenu nabídnout; IM obsahuje detailní popis obchodní činnosti a aktivit včetně výhledu do budoucna, informace o vedení a zaměstnancích, aktivech a pasivech. Typická struktura informačního memoranda je uvedena v příloze 3 na straně 25; Společnost by měla být obezřetná a neodhalit důvěrné informace, dokud není ujištěna o vážném záměru kupujícího..

Fáze I: Příprava procesu (pokračování) Seznam širšího okruhu investorů (long-list of investors) Seznam širšího okruhu investorů je seznam potencionálních investorů, jež budou osloveni za účelem projevení zájmu o akvizici / vstup do společnosti; Širší seznam bude zohledňovat faktory jako velikost společnosti vyjádřenou tržbami, očekávanou schopnost potencionálního investora uskutečnit transakci. Seznam bude odsouhlasený majiteli a podle potřeby bude odrážet jejich preference.

1.2 Fáze II: Marketing a due diligence

Fáze II: Marketing a due diligence Shrnutí / cíl : po dobu fáze 2 prověříme zájem investorů o akvizici společnosti prostřednictvím distribuce krátkého profilu, informačního memoranda a prezentace akviziční příležitosti potencionálním klíčovým investorům. Na základě odezvy investorů a hodnocení nezávazných nabídek vybereme úzký okruh zájemců, jimž umožníme uskutečnit hloubkovu prověrku společnosti a vyzveme je k předložení závazných nabídek. Krátký profil společnosti bude distribuován potencionálním investorům identifikovaných v širším seznamu, na základě vyjádření zájmu jim bude po podepsání dohody o utajení poskytnuto informační memorandum; Za účelem zvýšení atraktivity společnosti je možné pro vybrané klíčové investory uskutečnit prezentaci společnosti (tzv. road show); Investoři budou po přezkoumání informačního memoranda vyzváni k předložení nezávazných nabídek. Tyto nabídky budou přezkoumány a vyhodnoceny a následně bude sestaven krátký seznam uchazečů (short list of investors); Investorům identifikovaným v krátkém seznamu bude umožněno uskutečnit hloubkovu prověrku společnosti (tzv. due diligence); Za účelem urychlení a zefektivnění celého procesu prodeje a snahy umožnit realizaci due diligence více uchazečům ve stejném čase, předpokládáme vytvoření tzv. elektronického data roomu; Po dobu hloubkové prověrky budou mít potencionální investoři možnost zúčastnit se prezentace vedení společnosti. Rovněž bude připravena prohlídka společnosti (tzv. company visit);

Fáze II: Marketing a due diligence (pokračování) Co je Due diligence (DD)? Due diligence je proces, při kterém jsou shromažďovány informace potencionálním investorem o předmětné společnosti, jejích obchodních činnostech a prostředí ve kterém působí s cílem zajistit informované investiční rozhodnutí. Sběr informací o kupované společnosti... …zajistit, že potencionální investoři udělají informované investiční rozhodnutí. Zdroje informací požadované pro DD Finanční výkazy/Výroční zprávy Účetní záznamy Informace a zprávy managementu Smlouvy, dokumenty společnosti DD výstup = DD report (písemný/ústní) -Rozpoznává a upozorňuje na dopad klíčových otázek -Pomáhá uzavřít obchod Jak jsou tato data dostupná? data mohou být dostupná v data roomu, připraveným předmětnou společností data room může být též v elektronické formě DD zpracování informací Není pouze: Kontrolou skutečností (audit) Přednes faktů Jedná se o: Vyhodnocení Interpretaci Komunikaci Prezentaci

Fáze II: Marketing a due diligence (pokračování) Po dobu due diligence, předpokládáme vložení SPA (sale & purchase agreement) do data roomu. Typická struktura SPA je uvedena v příloze 4 na straně 26; Nabídka na nepozměněný návrh smlouvy (clean bid) vs. nabídka podmíněná podstatnými změnami ve smlouvě (marked up bid); Výběr nejvhodnějšího investora na základě závazných nabídek; Konečná cena, podmínky přiložené k nabídce, finanční možnosti investora, navrhovaný způsob financování, návrhy ve spojitosti s vedením společnosti a zaměstnanci a navrhovaný časový rámec. Vše zmíněné bude zohledněno.

1.3 Fáze III: Jednání

Fáze III: Jednání Shrnutí / cíl: cílem této fáze je vyjednání konkrétních podmínek transakce s investorem, který předložil nejvýhodnější závaznou nabídku. Investor/-ři, kteří učiní do konce lhůty nejzajímavější nabídku, budou vyzváni k zahájení exkluzivních jednání se společností; Neúspěšní investoři budou obeznámeni a požádáni o navrácení všech důvěrných informací, jež jim byly poskytnuty; Prodávající a úspěšný investor budou za asistence právních, daňových a finančních poradců podrobně vyjednávat hlavní podmínky transakce - obzvláště: podrobnosti o ceně, formu a načasování úhrady, právní strukturu transakce, jakékoliv další podmínky k přiložení a načasování výměny a dokončení transakce; Stanovení definic některých položek pro výpočet kupní ceny: v závislosti na struktuře výpočtu kupní ceny bude třeba stanovit co se rozumí pod pojmy “dluh”, “peníze”, “pracovní kapitál” a “normální pracovní kapitál”. Budeme usilovat o to, aby tyto definice byly co možná nejvýhodnější pro prodávajícího;

Fáze III: Jednání (pokračování) Záruky poskytnuté prodávajícím: očekáváme, že investor bude požadovat záruky ze strany prodávajícího na rizika, které identifikuje v průběhu due diligence (může se jedna např. o významná daňová rizika). V krajním případě může požadovat i zadržení části kupní ceny, než tato rizika pominou. Naším cílem bude omezit takové záruky na minimum; Další (splatnost kupní ceny, záruky poskytnuté kupujícím, stanovení hladiny významnosti a maximálních hranice pro případné nároky kupujících / prodávajících z porušení smlouvy / záruk, atd.). Daňové poradenství Analýza daňových aspektů bude zaměřena na problematiku daně z příjmů fyzických osob a jejích dopadů na současné společníky XXXXX. Výstupem této analýzy bude písemná zpráva, vyhotovená ve lhůtě 14 dnů od převzetí detailního zadání, potřebných informací a podkladů.

1.4 Fáze IV: Dohoda

Fáze IV: Dohoda Shrnutí / cíl: cílem této fáze je úspěšné uzavření kupní smlouvy a celého procesu prodeje. Kupní smlouva zpravidla vymezí i některé podmínky, které je nutno splnit k tomu, aby byla transakce úspěšně ukončena. Typickým příkladem takové podmínky je souhlas Antimonopolního úřadu s uvažovanou transakcí. Po podpisu kupní smlouvy přichází období, ve kterém se musí splnit tzv. “pre-completion conditions” stanovené ve smlouvě. Tyto zpravidla obsahují souhlas Antimonopolního úřadu (pokud je vyžadován) nebo předložení specifických dokumentů prodávajícím / kupujícím (např. kolaudační rozhodnutí); Ke skutečnému přechodu vlastnictví a kontroly nad prodávanou společností dochází až v okamžiku (“rozhodný den”), kdy jsou všechny výše uvedené podmínky splněny. K tomuto dni se rovněž počítají i dohodnuté úpravy do kupní ceny (např. rozdíl mezi normálním pracovním kapitálem a pracovním kapitálem k rozhodnému dni, dluh k rozhodnému dni atd.). Budeme se podílet na kalkulaci těchto úprav, aby nedošlo k poškození prodávajícího; Očekáváme, že v období do uzavření transakce, kupující bude požadovat finální finanční výsledky za rok 2006, příp. možnost uskutečnit aktualizaci hloubkové prověrky společnosti; K vypořádání výše uvedených úprav do ceny zpravidla dojde v období 1 až 3 měsíců po rozhodném dni.

2. Přílohy

22 2. Přílohy Příloha 1: Předpokládaný časový harmonogram postupu ocenění Příloha 2: Definice reálné tržní hodnoty Příloha 3: Základní obsah informačního memoranda (obecná struktura) Příloha 4: Základní obsah „Sale and Purchase Agreement“ (SPA)

23 Příloha 1: Předpokládaný časový harmonogram postupu ocenění Identifikace předmětu ocenění: 1. týden Definování části XXXX, která bude předmětem ocenění, a diskuze data ocenění Rozhodnutí, zda budou jednotlivé společnosti oceňovány zvlášť nebo zda budou agregovány (na základě charakteru jednotlivých společností a struktury dat) Sběr dat: 1. – 4. týden Získání dat o XXXXX Diskuze s managementem jednotlivých společností Výběr vhodného přístupu ocenění Tvorba oceňovacího modelu: 3. – 7. týden Analýza české a polské ekonomiky a její dopad na hospodaření XXXXX Analýza sektoru a jeho porovnání s XXXXX Finanční analýza XXXXX Analýza podnikatelského plánu XXXXX a ad hoc diskuze s jednotlivými společnostmi Analýza srovnatelných transakcí, diskontní sazby, pracovního kapitálu a další podpůrné analýzy Tvorba samotného oceňovacího modelu Prezentace ocenění: 8. týden Prezentace předběžných výstupů ocenění XXXXX předání předběžné oceňovací zprávy Zapracování případných připomínek do konečné verze Prezentace konečné verze ocenění XXXXX a předání oceňovací zprávy

24 Příloha 2: Definice reálné tržní hodnoty Reálna tržní hodnota představuje odhad ceny, za níž by daný majetek změnil vlastníka, a to převodem mezi ochotným prodávajícím a ochotným kupujícím, přičemž žádná strana není k prodeji nebo nákupu žádným způsobem nucena a kupující i prodávající jsou stejnou měrou seznámeni se všemi podstatnými skutečnostmi;

25 Příloha 3: Základní obsah informačního memoranda (obecná struktura) 1. Shrnutí Úvod Zdůvodnění transakce 2. Obchodní činnost Přehled – historie, akcionářská struktura, hlavní/vedlejší činnost, provozní činnost, finanční informace Tržní podíl, zákazníci, konkurence, přehled trhu 3. Finance Makroekonomické ukazatele Výkaz zisku a ztrát, Aktiva a pasiva Vnitropodnikové vztahy, pokud existují 4. Management, struktura organizace a zaměstnanci Současná struktura organizace Životopisy výkonného managementu Zaměstnanci – počet, struktura Vztahy s odbory a kolektivní smlouva Risk management 5. Smluvní vztahy s dodavateli, distributory a důležitými zákazníky 6. Právní spory, závazky, pokud existují 7. Otázky životního prostředí 8. Business plán

26 Příloha 4: Základní obsah „Sale and Purchase Agreement“ (SPA) SPA by měla obsahovat: Soudní příslušnost a definice. Souhrn hlavních podmínek. Časový harmonogram, datum nabytí platnosti. Cena: částka, forma, načasování a podmínky. Podmínky transakce a závazky stran. Omezení prodávajícího. Dohoda o nákladech. Záruky. Náhrada škody. Postupy řešení nároku smluvních stran.