Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Rozvíjející větné členy - opakování -
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc, P. Jindra: Píšeme souvětí nejen v hodinách českého jazyka, Třebíč

Přívlastek (lat. atribut, At) Pochutnal jsem si na švestkových knedlíkách. Za husou se kolébala žlutá housátka.  RVČ, který závisí jen na podstatném jménu  blíže určuje (zpřesňuje) význam podstatného jména  ptáme se na něj: jaký, který, čí?

Bývá vyjádřen:  přídavným jménem Nádherné květiny rozkvetly. květinyrozkvetly Nádherné

 zájmenem Ten den se vydařil. dense vydařil Ten Tento žák je velmi nadaný.

 číslovkou Odbíjela devátá hodina. Odbíjelahodina devátá Přečetl mnoho knih.

 podstatným jménem Brána pekla byla hrůzostrašná. Bránabyla hrůzostrašná pekla Koruna krále se tak povážlivě nahnula.

 příslovcem Cesta domů stoupala. Cestastoupala domů  infinitivem Snaha uspět rozhodla. Snaharozhodla uspět

Rozlišujeme přívlastek: holý celá rodina rozvitý úžasně pilný vědec několikanásobný vynikající a vyhlášený vědec

Rozlišujeme přívlastek:  shodný  neshodný  postupně rozvíjející  několikanásobný  volný  těsný  přístavek

Přívlastek shodný Nastalo nám jarní počasí. Je to velmi pilný žák. Shodné přívlastky se shodují se svými řídícími členy: - v pádě - v čísle - v rodě Zpravidla stojí před podstatným jménem.

Přívlastek neshodný K městu vedla cesta. vedlacesta K městu Pum lesem Neshodný přívlastek bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem a stává za svým řídícím členem. (panovníkem z Čech, chuť se napít, cesta domů, únos z kláštera)

Přívlastek postupně rozvíjející Miluji zasněnou starou Prahu. (já) miluji Prahu starou zasněnou  spojení podstatného jména a přívlastku je určeno dalším přívlastkem  neoddělujeme ho čárkou

Pod náš krov se uchýlil jeden starý námořník. námořníkuchýlil se Pod krov náš Pum Pks starý jeden Přívlastek postupně rozvíjející

Přívlastek několikanásobný Vrcholky hor a kopců se zazelenaly. Vrcholkyse zazelenaly hor a kopců  přívlastky jsou souřadné  oddělujeme čárkami

Námořník byl silný, svalnatý a opálený chlapík. Námořníkbyl chlapík silný, svalnatý a opálený Přívlastek několikanásobný

Přívlastek těsný Přívlastek volný Je to film nepřístupný mládeži do 18 let. Venku v mé zahrádce, ochlazované občasným větříkem, bylo příjemně.  můžeme jej vynechat bez porušení smyslu  oddělujeme jej čárkami  nemůže být z věty vypuštěn, protože by se smysl věty změnil

Sportovci reprezentující ČR v lehké atletice nezískali na olympiádě žádné medaile. Přívlastek těsný Alík, plazící se po břiše k svému pánovi, provinile kňučel. Přívlastek volný

Přístavek – shodný přívlastek vyjádřený podstatným jménem Jednoslovný = těsný Rozvitý = volně připojený Chudák matka se nastarala. Alois Jirásek, rodák z Hronova, je náš významný autor historických románů a povídek.  oddělujeme čárkami Chudákmatka se nastarala

Téma: Přívlastek – 7. ročník roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (