kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka
Třídnické hodiny Aranka Řezníčková Etická výchova, o.p.s. 23. 8. 2013 Citát/podtitul
Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí Osvojí si techniky řešení problémů Přebírají zodpovědnost: Chceš něco? Tak pro to něco dělej. Třída je organismus, který si nejlíp pomůže sám. Zásadní otázka: Jak předat odpovědnost dětem? Pokud nedokážu pustit odpovědnost, druhá strana nemůže být zodpovědná a svobodná. Malý pokus: Lektor podá účastníkovi knihu a říká: drž to (vezmi to), ale přitom předmět nepouští. Mgr. Pavel Motyčka
Základní zásady vedení TH Interaktivita Propojenost se životem žáků Učitel je průvodce, nikoli „odborník na dané téma“ TH je prostorem pro žáky
1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok Stanovení cíle + plán hodiny; podstatná je věta, kterou si má dítě na konci hodiny odnést (Jiný neznamená špatný, Peníze nejsou všechno) Roční plán – lze měnit podle situace, ale TU by měl mít představu o tom, jaká témata ve školním roce chce realizovat. Př.:Na značky! Cíl: Na začátku hodiny mají žáci být na svých místech a připravení Nejdůležitější v mém životě je… (Cíl: uvědomit si hodnoty) Mgr. Pavel Motyčka
Typy činností Řešení provozních záležitostí Seznámení a koheze Tvoření pravidel Řešení aktuálních problémů Sociometrie a práce se vztahy Rozvoj specifických dovedností Tvorba vlastních projektů Prevence
Problémové situace: co teď? kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Problémové situace: co teď? Žáci odmítají být aktivní Žáci na sebe navzájem reagují negativně Aktivita se „nepovede“ Rozvleklá reflexe Situace, na kterou nejsme připraveni Zastavujeme se a společně s účastníky přemýšlíme, jak je řešit. Upozornit: Neustále rozlišovat, co je MOJE potřeba a co je potřeba TŘÍDY. Někdy vnímáme, že to třídu nebaví. Není naším úkolem třídu ZABAVIT, dá se jim říct, „je mi líto, ale to není moje zodpovědnost, že se nebavíte…“ Mohu být zodpovědná za svou práci, k lidem, ale NE za třídu, za to, jak práce dopadne. Nikoho nemůže donutit, aby převzal odpovědnost, jenom můžu udlat to, že tu odpovědnost nenechám na sobě . Mgr. Pavel Motyčka
Na co si dát pozor Učitel nevidí dynamiku Učitel neví o něčem, co se přihodilo TH je před/po fyzice TH je nárazová Děti jsou nastavené na výkon a nevidí výsledky Učitelovy představy jsou jiné než žákovské potřeby Učitel si nestanoví cíl
Struktura hodiny Rozehřívačka (nebo „zklidňovačka“) Uvedení do tématu (senzibilizace) Vlastní aktivita (diskuse, nácvik, realizace techniky apod.) Transfer Reflexe
Naše třída kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka Zapisovat, pozitiva opakovat: Vy se tady respektujete, to je prima. Mgr. Pavel Motyčka
kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 „Univerzální“ věty Pokuste se vymyslet věty, které lze využít při rozhovoru na jakékoli téma a které podněcují diskusi. Vlastní názor? – Měl by přijít až v závěru diskuse! Souhlasíte s tím? A jak to vidíte vy? Co tě překvapilo? Platí to doslova? …. I v životě? Nevidíš v tom nějaký háček? Kdo to prožívá podobně? Rozumím tomu dobře? Jestli tomu rozumím dobře, tak… Co tu probíhá? Vidím, že… Jaký v tom vidíte smysl? Apod. Mgr. Pavel Motyčka
Diagnostické techniky kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Diagnostické techniky Co zkoumáme? – strukturu a dynamiku skupiny (se děje tady a teď), vývoj skupiny (porovnání stavu) Techniky: Nestandardizované – pohybové, tužka – papír. Standardizované (např. B3, CES apod.) Nabídnout různé nestandardizované techniky – např. Dotkni se toho, kdo…, Výměna místa, Házení klubkem, Pyramida, Strom s postavičkami, Metoda deseti situací atd. Popsat je zde: Mgr. Pavel Motyčka
Naplánuj hodinu na téma… kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Naplánuj hodinu na téma… třída opakovaně podvádí při písemkách; na výletě nastal problém s alkoholem (ráno učitel objevil v odp. koši prázdnou láhev od vodky, nechce nechat situaci vyšumět); učiteli se jeví, že jedna žákyně je ostrakizovaná, sedí sama v první lavici, nestěžuje si, ale učitel by ji rád zapojil do kolektivu a ujistil se, že se nejedná o první stupeň šikany; žáci se nemohou dohodnout na společném školním výletě, eskalují konflikty ohledně výletu; třída se výrazně zhoršila v prospěchu, není jasné, proč. Mgr. Pavel Motyčka
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz
Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset
Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops