Kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Advertisements

Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Schůze, porady a jejich řízení
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Kvalitativní výzkum.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU: Ročník Téma všeobecné primární prevence Získané znalosti/ Získané dovednosti/ Žádoucí postoje žáků 6 Šikana a kyberšikana.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
19.a školení lektorů.
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Osobnostní a sociální výchova
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Prosociálnost jako základ občanské společnosti I jednotlivec může být realizátorem změny sociální reality. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova,
Aneb co může říci školní psycholog
Základní škola a Mateřská škola, Podolí příspěvková organizace 1.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Komunikace mezi generacemi
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
PROJEKT přechod od myšlenky k činu, který se uskutečňuje na žákovu zodpovědnost a má zcela konkrétní výstup =
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
MAPOVÁNÍ ŠKOLY ŠKOLA PRO DEMOKRACII. PRÁCE S KRITÉRIEMI ♦ s materiálem škola pro demokracii jsme pracovali v měsících únor a březen ♦ do práce byli především.
Vzdělávání ředitelů středních škol kraje Vysočina Zkrácený název „Ředitel“ „Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš co ochutnáš....“ Forest Gump.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
Příjemce podpory: TRIALOG
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Státní správa – zaměstnavatel znevýhodněných skupin
Základní škola Heřmanův Městec
PODĚKOVÁNÍ Žákovský parlament moc děkuje všem, kteří se zapojili do charitativní akce konané ve prospěch Dětského domova Velké Heraltice.
Koučink dětí a mladistvých
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
seminář Teorie a metodiky výchovy
Práva dítěte Výchova k občanství
Masarova 11, Brno - Líšeň. Masarova 11, Brno - Líšeň.
Bc. Miloslava Vavříková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Jak vést třídnické hodiny Mgr. Lukáš Kohoutek
Transkript prezentace:

kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka

Třídnické hodiny Aranka Řezníčková Etická výchova, o.p.s. 23. 8. 2013 Citát/podtitul

Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí Osvojí si techniky řešení problémů Přebírají zodpovědnost: Chceš něco? Tak pro to něco dělej. Třída je organismus, který si nejlíp pomůže sám. Zásadní otázka: Jak předat odpovědnost dětem? Pokud nedokážu pustit odpovědnost, druhá strana nemůže být zodpovědná a svobodná. Malý pokus: Lektor podá účastníkovi knihu a říká: drž to (vezmi to), ale přitom předmět nepouští. Mgr. Pavel Motyčka

Základní zásady vedení TH Interaktivita Propojenost se životem žáků Učitel je průvodce, nikoli „odborník na dané téma“ TH je prostorem pro žáky

1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok Stanovení cíle + plán hodiny; podstatná je věta, kterou si má dítě na konci hodiny odnést (Jiný neznamená špatný, Peníze nejsou všechno) Roční plán – lze měnit podle situace, ale TU by měl mít představu o tom, jaká témata ve školním roce chce realizovat. Př.:Na značky! Cíl: Na začátku hodiny mají žáci být na svých místech a připravení Nejdůležitější v mém životě je… (Cíl: uvědomit si hodnoty) Mgr. Pavel Motyčka

Typy činností Řešení provozních záležitostí Seznámení a koheze Tvoření pravidel Řešení aktuálních problémů Sociometrie a práce se vztahy Rozvoj specifických dovedností Tvorba vlastních projektů Prevence

Problémové situace: co teď? kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Problémové situace: co teď? Žáci odmítají být aktivní Žáci na sebe navzájem reagují negativně Aktivita se „nepovede“ Rozvleklá reflexe Situace, na kterou nejsme připraveni Zastavujeme se a společně s účastníky přemýšlíme, jak je řešit. Upozornit: Neustále rozlišovat, co je MOJE potřeba a co je potřeba TŘÍDY. Někdy vnímáme, že to třídu nebaví. Není naším úkolem třídu ZABAVIT, dá se jim říct, „je mi líto, ale to není moje zodpovědnost, že se nebavíte…“ Mohu být zodpovědná za svou práci, k lidem, ale NE za třídu, za to, jak práce dopadne. Nikoho nemůže donutit, aby převzal odpovědnost, jenom můžu udlat to, že tu odpovědnost nenechám na sobě . Mgr. Pavel Motyčka

Na co si dát pozor Učitel nevidí dynamiku Učitel neví o něčem, co se přihodilo TH je před/po fyzice TH je nárazová Děti jsou nastavené na výkon a nevidí výsledky Učitelovy představy jsou jiné než žákovské potřeby Učitel si nestanoví cíl

Struktura hodiny Rozehřívačka (nebo „zklidňovačka“) Uvedení do tématu (senzibilizace) Vlastní aktivita (diskuse, nácvik, realizace techniky apod.) Transfer Reflexe

Naše třída kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka Zapisovat, pozitiva opakovat: Vy se tady respektujete, to je prima. Mgr. Pavel Motyčka

kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 „Univerzální“ věty Pokuste se vymyslet věty, které lze využít při rozhovoru na jakékoli téma a které podněcují diskusi. Vlastní názor? – Měl by přijít až v závěru diskuse! Souhlasíte s tím? A jak to vidíte vy? Co tě překvapilo? Platí to doslova? …. I v životě? Nevidíš v tom nějaký háček? Kdo to prožívá podobně? Rozumím tomu dobře? Jestli tomu rozumím dobře, tak… Co tu probíhá? Vidím, že… Jaký v tom vidíte smysl? Apod. Mgr. Pavel Motyčka

Diagnostické techniky kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Diagnostické techniky Co zkoumáme? – strukturu a dynamiku skupiny (se děje tady a teď), vývoj skupiny (porovnání stavu) Techniky: Nestandardizované – pohybové, tužka – papír. Standardizované (např. B3, CES apod.) Nabídnout různé nestandardizované techniky – např. Dotkni se toho, kdo…, Výměna místa, Házení klubkem, Pyramida, Strom s postavičkami, Metoda deseti situací atd. Popsat je zde: Mgr. Pavel Motyčka

Naplánuj hodinu na téma… kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Naplánuj hodinu na téma… třída opakovaně podvádí při písemkách; na výletě nastal problém s alkoholem (ráno učitel objevil v odp. koši prázdnou láhev od vodky, nechce nechat situaci vyšumět); učiteli se jeví, že jedna žákyně je ostrakizovaná, sedí sama v první lavici, nestěžuje si, ale učitel by ji rád zapojil do kolektivu a ujistil se, že se nejedná o první stupeň šikany; žáci se nemohou dohodnout na společném školním výletě, eskalují konflikty ohledně výletu; třída se výrazně zhoršila v prospěchu, není jasné, proč. Mgr. Pavel Motyčka

Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz

Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz

Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset

Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops