OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
NAŘÍZENÍ VLÁDY 351/2002, kterým se stanoví emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší a způsob přípravy a provádění emisních inventur a projekcí.
MŽP odbor ochrany ovzduší
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Fakulta životního prostředí ČZU v Praze
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Ochrana ovzduší Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší) Předmětem je ochrana vnějšího ovzduší.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Právní úprava ochrany ovzduší a ozonové vrstvy země
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
Právní úprava ochrany lesa
Systém kontrolní činnosti SEI
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled Ing. Zbyněk Krayzel
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 9/2007 Ing. Jaromír Vachta.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Stavební právo.
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
Registr spaloven odpadů
Transkript prezentace:

OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006

Oblasti právní úpravy ochrana vnějšího ovzduší ochrana ozónové vrstvy ochrana klimatického systému Země

I. Ochrana vnějšího ovzduší ZÁKLADNÍ POJMY: /§ 2/ (vnější) ovzduší: „ovzduší v troposféře, s výjimkou ovzduší na pracovištích a v uzavřených prostorách“ (jinak pracovní právo a ochrana veřejného zdraví) emise (znečišťování): „vnášení znečišťujících látek do ovzduší“ - lidská činnost imise (znečištění) „výskyt znečišťující látky v ovzduší“ – stav ovzduší

Přehled právní úpravy mezinárodní úmluvy - např.: Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států (Ženeva 1979) + protokoly (síra, dusík, těkavé organické látky, těžké kovy, přízemní ozón, ...) (přehled viz např. Damohorský) komunitární předpisy – zejména směrnice (viz Damohorský) zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší (11 novel, z toho 4 v roce 2006, naposledy: č. 230/2006 Sb.) prováděcí předpisy (cca 12 nařízení vlády a vyhlášek MŽP)

Hlavní instituty ochrany ovzduší obecné povinnosti /§ 3/ kategorizace a zařazování zdrojů znečištění /§ 4/ regulace znečišťování a znečištění /§ 5 a násl./ zvláštní ochrana ovzduší /§ 7 a 8/ povinnosti provozovatelů zdrojů /§ 11 a násl./ zpřístupňování informací veřejnosti /§ 36/

Obecné povinnosti k ochraně ovzduší předcházení a omezování znečišťování regulace těkavých organických látek regulace paliv, zákaz spalování jiných látek; odpad není palivo (výjimka pro suché rostlinné materiály – ale lze omezit či zakázat) omezení otevřených ohnišť povinnost využívat nejlepší dostupné techniky povinnost využívat centrální a alternativní zdroje tepla preference kombinované výroby tepla a energie poskytování informací, rozptylová studie povinný podíl biopaliv v pohonných hmotách požadavky na kvalitu paliv

Kategorizace zdrojů znečišťování

B) Stacionární zdroje znečišťování spalovny odpadu (nebezpečného, komunálního, jiného)

Regulace znečišťování a znečištění Přípustná úroveň znečišťování ovzduší emisní limity (obecné, specifické) přípustná tmavost kouře přípustná míra obtěžování zápachem (pachové číslo) emisní stropy redukční cíle plán snížení emisí, plán zavedení zásad správné zemědělské praxe (pro jednotlivé znečišťující látky nebo skupiny látek)

Regulace znečišťování a znečištění Přípustná úroveň znečištění ovzduší imisní limity meze tolerance a četnost překročení cílové imisní limity, dlouhodobé imisní cíle (pro jednotlivé znečišťující látky) „Imisní limit nesmí být překročen více než o mez tolerance a nad stanovenou četnost překročení.“ Imisní limity - závazné pro orgány ochrany ovzduší

Zvláštní ochrana ovzduší oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší /§ 7/ území, v němž překročen(y) imisní limit(y) sledování a řízení kvality ovzduší (monitoring, Programy zlepšení kvality ovzduší, akční plány) smogové situace /§ 8/ „stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění ovzduší znečišťující látkou překročí zvláštní imisní limit stanovený prováděcím právním předpisem „ regulační řády (ústřední, krajský, místní) smogový varovný a regulační systém signály: upozornění, regulace, varování (sdělovací prostředky) zvláštní oprávnění k realizaci regulačních opatření (omezení nebo zastavení provozu, …)

Povinnosti provozovatelů zvláště velké, velké a střední stacionární zdroje dodržování podmínek povolení k provozu, zejm. emisních limitů, limitních obsahů látek ve výrobcích, emisních stropů, přípustné tmavosti kouře a přípustné míry obtěžování zápachem zjišťování množství vypouštěných znečišťujících a pach. látek vedení provozní evidenci o stacionárních zdrojích, zpracování a předání souhrnné evidence bezodkladné odstraňování nebezpečných stavů a provádění opatření k předcházení havárií zvláštní povinnosti při haváriích, poruchách, smogových sit., ... nepřetržité měření emisí látek znečišťujících ovzduší včetně zaznamenávání, vyhodnocování a uchovávání jeho výsledků poskytování informací (orgány ochrany ovzduší, veřejnost) plnit úkoly vyplývající z plánů a programů vypracování, aktualizace a dodržování provozního řádu

Povinnosti provozovatelů malé stacionární zdroje dodržovat podmínky provozu (návod, povolení) umožnit pověřeným osobám přístup ke zdroji (ověření kategorizace, zjištění množství vypouštěných látek, kontrola technického stavu) oznámit stacionární zdroj, který vypouští těkavé organické látky, obecnímu úřadu, vést evidenci těkavých látek a poskytnout každoročně přehled o jejich spotřebě obci, dodržovat přípustnou tmavost kouře a přípustnou míru obtěžování zápachem a neobtěžovat kouřem a zápachem, zajišťovat prostřednictvím oprávněné osoby měření účinnosti spalování, měření množství vypouštěných látek a kontrolu stavu spalinových cest u spalovacích zdrojů, a to nejméně jedenkrát za 2 roky, a odstraňovat zjištěné závady do 2 měsíců od jejich zjištění oznámit obecnímu úřadu provedení povinného měření a kontroly a jejich výsledky do 30 dnů (výjimky pro zdroje v rodinných domech, bytech a rekreačních objektech)

Nástroje ochrany ovzduší institucionální soustava orgánů ochrany ovzduší: MŽP ČIŽP – nejen dozor (odbornost) krajské úřady, obecní úřady I. a III. stupně (působnost dle kategorie zdrojů) celní úřady

Nástroje ochrany ovzduší administrativní povolování (umisťování a povolování staveb zdrojů, uvedení zdrojů do provozu, ...) /§ 17/ stanoviska (územně plánovací dokumentace, ...) monitoring, evidence (orgány ochrany ovzduší, provozovatelé) autorizace (vybrané činnosti: měření emisí a imisí, ...) /§ 15/ správní dozor, ukládání sankcí a nápravných opatření

Koncepční nástroje Programy snižování emisí znečišťujících látek nebo jejich stanovených skupin národní programy schvaluje vláda usnesením (u emisí ze stávajících zvláště velkých spalovacích zdrojů – nařízení vlády) podklad pro rozhodovací činnost, realizace i na základě dohod mezi orgány ochrany ovzduší a provozovateli stacionárních zdrojů krajské programy snižování emisí (nařízení kraje) místní programy snižování emisí (fakultativní, nařízení obce) podkladem pro: výkon veřejné správy na krajské a místní úrovni, zejména při: územním plánování, územním rozhodování a povolování staveb, a při posuzování záměrů, koncepcí a programů rozvoje jednotlivých oborů a odvětví

Koncepční nástroje Programy zlepšení kvality ovzduší /§ 7/ úrovně: národní, oblastní, místní pro oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší pro znečišťující látky, u nichž překročeny imisní limity účelem je plnění imisních hodnot ve stanoveném čase pořizují a aktualizují (3 roky): MŽP, krajské úřady a obecní úřady obcí nad 350 000 obyvatel (menší fakultativně) „Z programů ... se vychází při výkonu veřejné správy na krajské a místní úrovni, zejména při územním plánování, územním rozhodování a povolování staveb nebo jejich změn a při posuzování vlivů staveb nebo technologií na životní prostředí podle zvláštního právního předpisu.“

Ekonomické nástroje poplatky za znečišťování ovzduší sazby a způsob výpočtu správa poplatku systém výjimek (velmi malé zdroje, „ušlechtilá“ paliva) možnosti odkladu a prominutí placení daně a daňová zvýhodnění doprava energetika další

II. Ochrana ozónové vrstvy

Přehled právní úpravy mezinárodní úmluvy - zejména: Úmluva o ochraně ozónové vrstvy Země (Vídeň, 1985) Protokol o látkách, porušujících ozónovou vrstvu Země (Montreal, 1987) + změny a dodatky (Londýn, Kodaň, Montreal, Peking) komunitární předpisy – zejména: nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2037/2000 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, ve znění nařízení č. 2038/2000 a nařízení č. 2039/2000 zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší (hlava III) prováděcí předpisy (nařízení vlády)

Nástroje ochrany zákaz (omezení) výroby, dovozu a používání regulovaných látek – výjimky, povolení licencování a další omezení dovozu, zákaz vývozu (zvláštní režim pro země mimo Montrealský protokol) regulace emisí – opatření na podporu znovuzískávání, opětovného využívání, recyklace, regenerace a zneškodňování regulovaných látek zabránění únikům (kvalifikace osob, označování obalů a výrobků, povinnost předávat pouze oprávněným osobám) registrace, evidence zpoplatnění výroby a dovozu regulovaných látek monitoring, dozor, sankce

III. Ochrana klimatického systému Země

III. Ochrana klimatického systému Země globální oteplování, globální změny klimatu „látky ovlivňující klimatický systém Země“ (tzv. skleníkové plyny) např.: oxid uhličitý, metan, oxid dusný, fluorované uhlovodíky, fluorid sírový

Přehled právní úpravy mezinárodní úmluvy – zejména Úmluva o ochraně klimatu (OSN, Rio 1992) + protokoly (Kjóto 1997, ...) komunitární předpisy – zejména směrnice EP a Rady č. 2003/87/ES, upravující schéma pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v rámci Společenství a o změně směrnice č. 96/61/ES, ... zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ... prováděcí předpisy (nařízení vlády, vyhlášky MŽP)

Metody a nástroje ochrany Národní program ke zmírnění změny klimatu Země národní redukční cíle lhůty k dosažení Inventarizace zdrojů a emisí „skleníkových plynů“ Podmínky produkce u zvláště velkých a velkých stacionárních zdrojů: povolení – každý, kdo schopen zjistit a vykazovat emise povolenka: „majetková hodnota práva emitovat ekvivalent tuny CO2“ získání povolenek: primární rozdělení národní kvóty, nákup na trhu, projektové mechanismy (Joint Implemetation, Clean Development Mechanism)

Trh s obchodovatelnými povolenkami nástroj „efektivního“ dosažení národního redukčního cíle základní schéma: rozdělení národní kvóty jednotlivým sektorům a producentům odpis povolenek dle skutečné produkce emisí umožnění a organizace obchodování povolenek na trhu další prvky: evropská dimenze obchodu (později globální) obchodovací období nástroje: Národní alokační plán organizace trhu s povolenkami